Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring"— Præsentationens transcript:

1 Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring
Sundhedsfagenes Dag, Sygehus Vendsyssel, d Mere liv i gamles hverdag et praksisudviklings -og gennembrudsprojekt Karin Naldahl, Lektor , MHH, Spl. Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring I

2 Disposition Disposition Vega og Hverdagslivs tankegangen
2) Del-projekter og projekt formål 3) Gennembrudsprojekter: Hensigt, metode og projektfaser generelt 4) Aften/nattelivs projektet specielt 5) Resultater og konklusion

3 Mere Liv hverdagslivets stunder – det nære og det konkrete er i fokus
VEGA interesserer sig for: Andre interesserer sig for: Gode stunder, Hverdagsliv den sunde krop Måltider og madlavning kost og ernæring Udeliv motion Samtaler sociale relationer Aften og natteliv søvn

4 Fire Mere Livs del-projekter
* Måltider og madlavning Social- og sundhedsskolen i Herning / Kastaniehaven Give, Mellemtofte Holstebro, Møllegården Hadsten, Søparken Lemvig, m.fl. * Udeliv Ergoterapeutskolen i Ålborg (UCN) / Dagcenter Farsø, Skipper Clement Centret Svenstrup, Terndrup Ældrepleje * Samtaler Social- og sundhedsskolen i Randers/ Områdecenter Åbakken Randers, Genoptræningscenter Svaleparken Assentoft m.fl. * Aften og natteliv Ergoterapeutskolen i Ålborg og Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring (UCN) / Terndrup Ældrecenter, Caspershus Plejehjem, Frederikshavn I * Aften og natteliv Ergoterapeutskolen i Ålborg og Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring (UCN) / Terndrup Ældrecenter, Caspershus Plejehjem, Frederikshavn .

5 Projektets formål Udvikle, dokumentere og formidle metoder til fastholdelse af opmærksomheden på den enkelte ældres værdier i hverdagen at tilpasse viden om ’best practice’ til lokale forhold gennem en kontinuerlig afprøvning af forandringstiltag og gennem erfaringsudveksling i netværkssamarbejde

6 Projektets metode: Gennembrudsmetoden The ’Breakthrough Series’ Collaborative Method Institute for Healthcare Improvement (IHI), Cambridge, Massachusetts (Sarah Frazer, Thomas W Nolan and others) Gennembrudsmetoden: En evidensbaseret metode til udvikling af praksis i sundhedsvæsnet I Gennembrudsmetoden videregives praksisviden fra ét praksisfelt til et andet praksisfelt. Videregivning af praksisviden fra ”praksis nr 1” ”praksis nr 2” translatering af den oprindelige viden Videnstranslatering ny, meningsgivende sammenhæng = videnudvikling

7 Projektfaser Fase 1 august 2007 – september 2008 Fase 2
november 2009 Fase 3 november 2009 – april 2010 Litteratursøgning Indsamling af idéer fra praksis Etablering af netværk Afprøvning af idéer Formulering af mål Virkningsvurdering : PDSA cirkel Træning i formidling Formidling Virkningsvurdering Forandringskatalog: idékataloger Erfarings dokumentation - Billeddokumentation - Fortælling Erfaringsopsamling bla. via publiceret hefte

8 Mere liv i aften og nattelivet: Fase 1: Idé katalog
Fire Overordnede idéer: Nærhed Ritualer Kropslig velvære Fysiske omgivelser

9 Kropsligt velvære – 6 ideer
Varmepude Fodbad Fodmassage Varme fødder Godnatgrød Natmad Disse ideer tager udgangspunkt i den ældres kropslige/fysiske behov, som for den enkelte ældre kan være vigtige for at befordre en gods søvn.

10 Projektfaser Fase 1 august 2007 – september 2008 Fase 2
november 2009 Fase 3 november 2009 – april 2010 Litteratursøgning Indsamling af idéer fra praksis Etablering af netværk Afprøvning af idéer Formulering af mål Virkningsvurdering : PDSA cirkel Træning i formidling Formidling Virkningsvurdering Forandringskatalog: Idékataloger Erfarings dokumentation Billeddokumentation Fortælling Erfaringsopsamling i publiceret hefte m.m.

11

12 Agnetes historie

13 1. Plan: Hvem gør hvad – hvornår og hvordan?
Formålet er at Agnete bliver mere glad, bliver mere rolig om aftenen og sover bedre om natten. ……………………………… Irene og Gitte giver fodvask lige efter aftensmaden. Der er lavet en beskrivelse for hvordan fodvasken skal udføres. Aften- og nattevagten skriver på det grønne problemark i kardex hvordan aften- og natten er gået. Jonna samler sammen hver onsdag og renskriver skema og sender ind. Agnetes forhistorie

14 2. Dokumenter: Hvad gjorde vi faktisk, og hvad var resultatet af det?
3/11-08 Fodvask efter planen – Agnete glad og smilende under hele forløbet. Vi snakker ”kilder” under fødderne, hvilket Agnete ikke er. Fødder og ankler smøres ind i creme. Senere kommer jeg ind med te og madder og Agnete er rigtig glad. D. 5, 8 og ll/ll forløber omtrent som ovenstående aften. Agnete er glad, smilende og oftest snakkesalig. Og glad når hun kommer i seng. D. 4., 6. og 10/11 var Agnete lidt tændt ved spisetid. Her kunne hun være stille under fodvask, eller hun kunne tø op og nyde det. Men det gælder for alle dagene. at Anna nød det. For alle aftenvagter gælder at Agnete er rolig, og kommer hun ud i fælles arealet, lader hun sig villigt følge ind på sin stue igen. Agnete er oppe i alle aftenvagter. Der er registreret at hun var oppe 1x tre gange og oppe 3x to gange. Hun lader sig rolig følge i seng igen. Dokumentationen her er på middel niveau. Bevidst, at jeg ikke har taget de absolut bedste dokumentationscirkler (for mange frontmedarbejdere er skriftlig dokumentation overordentlig vanskelig: - nogle behøver rigtig megen støtte for at kunne skrive nogle sender stikord ud, hvorefter jeg /vi har skrevet og sendt ud og spurgt om, dette er Ok forstået -enkelte er selvkørende fra start og er blevet brugt til at støtte kolleger i deres organisationen til at komme igang

15 3. Sammenlign: Har vi opnået det , vi ville hvorfor/hvorfor ikke?
I forhold til vores forventninger om Agnete ville kunne lide at få fodvask, er vores forventninger indfriet til fulde. Agnete virkede meget overrasket i starten, over at vi virkelig ville vaske hendes fødder? Nu nyder hun det, også selv om hun først har været ”lidt opkørt” først. Hun er også efterfølgende meget glad når hun bliver puttet. Hun har ikke været vred og frustreret når hun har været oppe/ude i fællesarealet i aften og nattevagterne. Hun har stille og roligt ladt sig følge i seng igen. - De gange hun har været opkørt har været omkring spisetid. - Hvad kan det skyldes? Bliver hun ”glemt” på det tidspunkt? Føler hun sig uden for fællesskabet eller er hun bare træt? Måske skal vi holde lidt øje med Agnete før spisetid. Se om fjernsynet er for højt. Snakke lidt med hende.

16 4. Juster: Hvad lærte vi af det
4.Juster: Hvad lærte vi af det? Hvilke ændringer skal med i de næste planer? I næste uge vil vi fortsætte med fodvask, på samme måde som i sidste uge (uge45). Det er for tidligt at lave nyt omkring dette. Vi vil prøve at være lidt mere opmærksomme på Agnete om eftermiddagen. Måske føler hun sig udenfor.

17 Projektfaser Fase 1 august 2007 – september 2008 Fase 2
november 2009 Fase 3 november april 2010 Indsamling af idéer fra praksis Etablering af netværk Afprøvning af idéer Virkningsvurdering : PDSA cirkel Træning i formidling Formidling Virkningsvurdering Forandringskatalog: Idékataloger Erfarings dokumentation Billeddokumentation fortælling Erfaringsopsamling i publiceret hefte m.m.

18 I

19 Udeliv - Billeddokumentation
Antal slides ?????????

20 Resultater 18 (af 24) praksisinstitutioner lykkedes med at omsætte andres idéer til egen praksis udvikle hverdagslivskvalitet for beboerne Konkrete forbedringer (på baggrund af Cross case analyse og hverdagslivs begreber): Mere deltagelse: Aktiv deltagelse, arbejdsrelateret deltagelse Større udfoldelsesrum: Ejerskab til eget liv, gen-udfoldelse af liv Bedre kontakt : Spontane samtaler og personlige relationer til personale, genkendelse, nærhed Mere positive hverdagsrutiner: Repetition i hverdagslivet,i dage, uger

21 Konklusion Gennembrudsmetoden er en effektiv metode til at dokumentere og udvikle hverdagslivskvalitet for omsorgsafhængige ældre, når omsorgsgiverne formår at fastholde metodens systematik Gennembrudsmetoden kræver meget få økonomiske ressourcer; er et velegnet kvalitetsforbedringsredskab i ”spare-krise-tider” Projekt synergieffekt: Udvikling af mere hverdagslivskvalitet for beboerne fremmer omsorgsgivernes egen arbejdsglæde og faglige stolthed

22 Tak, fordi I lyttede med I

23 Referencer, fx: * 10 Powerful Ideas for Improving Patient Care: Book 4
Bisognano M, Conway J, with Schummers D Chicago, Illinois: Health Administration Press with the Institute for Healthcare Improvement; 2008 * Breakthrough method : an evidensbased method for change of practice in health care : 2007 Oct 24;298(16): The science of large-scale change in global health. McCannon CJ, Berwick DM, Massoud MR. Institute for Healthcare Improvement, Cambridge, MA 02138, USA. - * * Mere liv i gamles hverdag. Ramian K & Dyrholm I-L. Gerontologi : 2008, 4 (25): 12-15 Dansk Gerontologisk Institut, København * Gode hverdage. Et bidrag til diskussionen om kvalitet i ældreplejen. Ramian et al. Gerontologi : 2010, 2 (26): Dansk Gerontologisk Institut, København


Download ppt "Sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google