Download præsentationen
Offentliggjort afKaare Christensen Redigeret for ca. et år siden
1
Strategi Opbygning af modulet Hvad er strategi Skoler
Erhvervsøkonomi HD
2
Hvorfor strategi Superkompleksibilitet. Mange og skiftende koncepter, mange interesser og mange stakeholders. Intens udvikling af teorier og modeller de seneste 40 år Derfor: Hvor skal vi hen? Hvordan kommer vi derhen? Erhvervsøkonomi HD
3
We are the blind people, and the strategy formation is our elefant
Erhvervsøkonomi HD
4
På strategy safari Konsulenter som storvildtjægere på safari efter stødtænder og trofæer. Risikabelt og profitabelt. Akademikere på fotosafari –i sikker afstand fra de dyr de studerer. Risikofrit og uden indtjening Erhvervsøkonomi HD
5
10 typer strategitænkning (Man rører ved elefanten 10 steder)
Designskolen Planlægningsskolen Positioneringsskolen SWOT Langtidsplanlægning Porter, Boston Foreskriver ”bør”. Normative, Entreprenørskolen Erkendelsesskolen Læringsskolen Magtskolen Kulturskolen Omgivelsesskolen Vision og ledelse Strategi er at tænke Læring Politik, positionering Det vi gør uden forklaring Institutionsteori Shein Deskriptive ”Er” Konfigurationsskolen Det afhænger af Integrerer Hvorfor 10 skoler. 7 vidundere Korttidshukommelsen Erhvervsøkonomi HD
6
Hvor rører vi ved elefanten?
Hvorfor er Mintzbergs bog god? Hvor rører vi ved elefanten? Erhvervsøkonomi HD
7
Hvad gør en god strategi
Strategi er retningsgivende. Den hjælper med at koordinere de forskellige aktiviteter i virksomheden Strategi fokuserer indsatsen, som skaber ejerskab, sammenhænge og social orden evt. gennem deltagelse Strategi definerer organisationer og skaber perspektiv og identitet Strategi giver ensartethed og skaber kontrolmekanismer, som motiverer og holder deltagerne ansvarlige Strategi handler om at brolægge virksomhedens veje ind i fremtiden, den balancerer virksomhedens ressourcer og forholder sig til de kompromiser, der nødvendigvis må indgås. Erhvervsøkonomi HD
8
Ordet strategi? Mintzbergs 5 Per
PLAN=rute. Hvor skal vi hen PATTERN=konsistent mønster over tid. Hvor vil vi hen, og hvorfor vil vi ændre? POSITION=Valg af enestående position PERSPEKTIV=måden at drive forretning på. PLOY=Hvordan kan vi narre fjenden Erhvervsøkonomi HD
9
Strategi som en plan Strategy is the determination of the basic long-term goals and objectives of an organization and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals. (Candler 1962). Erhvervsøkonomi HD
10
Mintzberg illustrerer det således
Strategy ahead and behind. Erhvervsøkonomi HD
11
Strategi som Pattern. Mønster. (Luksusmarkedet)
Strategy ahead and behind. Erhvervsøkonomi HD
12
Strategies ahead and behind.
Forsætlig, Noget man ønsker skal ske. Leder, kontrol. Entreprenørskolen m. fl. Strategy ahead Strategy behind Proces under opbygning Læringsskolen m. fl. Hele organisationen Blended learning Erhvervsøkonomi HD
13
Strategy as position. Mintzberg illustrerer det således
Man ser ned og møder kunden Erhvervsøkonomi HD
14
Strategi som Perspektive.
Man ser på organisationens fundamentale måde at gøre tingene på nærmest en vision Erhvervsøkonomi HD
15
Strategisk position, fordi man møder kunden
Egg Muffin Ændret strategisk perspektiv fordi man nærmest får en vision. Strategisk position, fordi man møder kunden Erhvervsøkonomi HD
16
Ploy. Narre fjenden A specific ”maneuver” intended to outwit an opponent or competitor. Eksempelvis køb af jord. Here the real strategy is the threat not the expansion itself, and such it is a ploy Erhvervsøkonomi HD
17
Sammenhæng mellem strategiopfattelser og skolen
Strategi er en plan (f.eks. Design- og planlægningsskolen) Strategi er et mønster dvs konsistent adfærd over tid (f.eks. den cognitive skole og læringsskolen) Strategi er en position (positioneringsskolen) Strategi er et perspektiv (f.eks. Cognitions- og entreprenørskolen) Strategi er et spil (f.eks. magt- og omgivelsesskolen) Erhvervsøkonomi HD
18
Hvor hersker der enighed om strategi.
Strategy concerns both organization and environment – means to engage with changing environment The substance of strategy is and remains complex – change brings novel combinations Strategy affects the overall welfare of the organization – decisions are important enough to make or break Strategy involves issues of both contents and process – Both the process and the contents matters. – deals with both the whats and hows Strategies are not purely deliberate – intendend and unintended consequences: intended/realized gap; Luck; Drift Strategies exist on different levels – Corporate, group… Strategy involves various thought processes – analytical and conceptual processes Mintzberg 1998:16 Erhvervsøkonomi HD
19
Fordele og ulemper ved strategi.
Strategi sætter retningen. Fordel: Alle ved, hvor man skal hen Ulempe: Kan kører blindt af sted uden at ænse faresignaler Strategi fokuserer kræfterne Fordele: Man undgår kaos, og alle trækker i samme retning Ulemper: Gruppetænkning er farlig, Svinebugten. Hvordan undgås det Strategi definerer organisationen Fordele: Gør det muligt for medarbejdere at forstå organisationen Ulemper: En skarp definition kan blive for simpel Strategi bevirker konsistens. Fordele: En strategi skaber orden Ulemper: Lukker for kreativitet. ”Creativity thrives on inconsisty” Erhvervsøkonomi HD
20
Vi vil se på følgende skolen
Designskolen Planlægningsskolen Entreprenørskolen Læringsskolen Og ikke mindst vil vi –som Mintzberg- efterfølgende kritisere skolerne. Normative ”bør” Deskriptive ”er” Hvorfor er de enkelte skoler valgt? Erhvervsøkonomi HD
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.