Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Landdistrikter og megasatsning på fødevareområdet Plantekongres 2008, 8.-9. januar Martin Merrild.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Landdistrikter og megasatsning på fødevareområdet Plantekongres 2008, 8.-9. januar Martin Merrild."— Præsentationens transcript:

1 Landdistrikter og megasatsning på fødevareområdet Plantekongres 2008, 8.-9. januar Martin Merrild

2 2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Landdistrikter og megasatsning fødevarer Disposition:  Lidt om Vækstforum og regional udvikling  Region Midtjyllands landdistriktsaktiviteter  Etablering af og samarbejde med LAG´s  Profilering af landdistrikter  Landsbyfornyelse  Megasatsning fødevarer  Formål, styrkepositioner, vision og indsatsområder

3 3 ▪ www.regionmidtjylland.dk De nye regioner Arealmæssigt er Region Midtjylland størst med 13.142 km2. Det samlede indbyggertal i Region Midtjylland er 1.220.000

4 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Regionens opgaver - Sundhedsvæsenet - Psykiatri- og socialområdet - Regional udvikling Der skal skabes et stærkt partnerskab mellem aktørerne, så der sikres et bredt ejerskab og opbakning til den regionale udviklingsindsats

5 5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Regional erhvervsudviklingsstrategi (Vækstforum) Regional udviklingsplan (Regionsrådet) Regional udvikling Staten Landsplanredegørelse Vækststrategier… Kommuneplaner (kommuner)

6 6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Samarbejdsfora i Region Midtjylland  Vækstforum  20 erhvervs-, forsknings- og uddannelsesrepræsentanter og politikere  Kontaktudvalg  med regionens 19 kommuner  Sundhedskoordinationsudvalg  12 repræsentanter for hhv. Region, kommuner og praktiserende læger  Regionalt Udviklingsråd (social, specialundervisning)  Region, kommuner  Regionalt trafikselskab  9 repræsentanter for Region og kommuner  Fordelingsudvalg (gymnasier, hf)  Region, uddannelsesinstitutioner

7 7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Iværksætteri Iværksætterkompetencer 6.1 Iværksætteri i uddannelser Eksisterende virksomheder 6.2 Iværksætteri hos eksisterende virksomheder og deres ansatte 6.3 Netværk af erhvervsfolk som mentorer Vækstiværksættere 6.4 Specialiseret rådgivning 6.5 Virksomhedsudviklingsprogram 6.6 Kvalitet i rådgivningssystemet 6.7 Kapitalformidling Innovation Innovationskompetencer 5.1 Markedsplads for højt uddannet arbejdskraft 5.2 Viden i arbejde 5.3 IT som drivkraft 5.4 Brugerdreven Innovation Styrkepositioner 5.5 Energi/miljø - megaprojekt 5.6 Sundhed - megaprojekt 5.7 Fødevarer - megaprojekt 5.8 Oplevelsesøkonomi Uddannelse og Kompetenceudvikling Højt uddannelsesniveau 4.1 Flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse 4.2 Kvalitetsudvikling af regionens vejledningstilbud 4.3 Kompetenceplatform 4.4 Mere uddannelse 4.5 Ledelsesudvikling Arbejdskraftressourcer 4.6 Sikring af arbejdsstyrken Tværgående initiativer Internationalisering: 3.1 Bruxelleskontor3.2 Internationale samarbejdsregioner 3.3 Vestdansk Investeringsfremme Balance: 3.4 Landdistriktsudvikling Infrastruktur En International Vækstregion Vækstforums erhvervs- udviklingsstrategi og handlingsplan

8 8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Regional Udviklings Plan En overordnet samlet vision for udviklingen i regionen  Regionens byer, landdistrikter og udkantsområder  Natur og miljø, herunder rekreative formål  Erhverv og turisme  Beskæftigelse  Uddannelse  Kultur og fritid Sektorplaner – f.eks. Vækstforums handlingsplaner, herunder megasatsning fødevarer, beskæftigelsesrådenes planer m.v. – indgår i RUP-en.

9 9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Region Midtjyllands aktiviteter på landdistriktsområdet  Etablering af og samarbejde med lokale aktionsgrupper (LAG´s)  Projekt: Profilering af landdistrikter  Projekt: Landsbyfornyelse  Megasatsning på fødevareområdet

10 10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Samarbejde med og rådgivning af LAG`s  Rådgivning af kommuner mfl. i forbindelse med etablering af LAG´s  Procesbistand  Socioøkonomiske data til udviklingsplaner  Netværksaktiviteter:  Regionalt netværk for LAG-formænd  Regionalt netværk for LAG-koordinatorer  Etablering af LAG-panel for regionrådspolitikere  Tværgående udviklingsprojekter

11 11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projekt: Profilering af landdistrikter 1.PR-funktion med et ambassadørkorps, der synliggør landdistrikterne. 2.Et pilot-projekt, der fokuserer på nicheproduktion af fødevarer. 3.Et pilot-projekt, der fokuserer på kultur- erhvervssamarbejde.

12 12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Projekt: Landsbyfornyelse  Generelt: Beskrivelse af rammebetingelser og udfordringer for landsbyerne  Udbud af to demonstrationsprojekter medio 2008:  Et projekt med fokus på kulturmiljøer  Et projekt med fokus på erhverv  Politisk arbejde for at få lavet en landsbyfornyelsesfond.

13 13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Formål: - at sikre en fortsat udvikling, innovation og konkurrenceevne i fødevareerhvervet, således at Region Midtjylland befæster sin stærke position på området.  En integreret del af denne udvikling sker gennem globalisering og international markedsudvikling, så Region Midtjylland opnår/udbygger den internationale nøgleposition inden for fødevareerhvervene.  Indsatsen skal bygge på kompetencerne fra forsknings- og videnmiljøer, de store fødevarevirksomheder og fra de mindre og mellemstore producenter og følgeindustrien.  Fødevareindsatsen skal udfoldes i samspil med de to øvrige megaprojekter inden for erhverv/sundhed og energi/miljø samt relevante initiativer i øvrigt i Vækstforums handlingsplan, f.eks. vedrørende oplevelsesøkonomi.

14 14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Styrkepositioner Region Midtjylland: Primærsektoren Ca. 30% af jordbrugsbedrifter i DK 30-35% af husdyrproduktion (kvæg/svin) i DK Et stærkt fiskerierhverv med udgangspunkt i havnene i Thyborøn, Hvide Sande og Grenå. Hovedparten af virksomheder inden for akvakulturen i DK Førende inden for økologisk produktion i DK

15 15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Styrkepositioner Region Midtjylland: Den agroindustrielle sektor og forarbejdningssektoren En 1/3 af DK´s agroindustrielle virksomheder (Eks. Danisco) 1/5 af DK´s forarbejdningsvirksomheder, heraf flere store internationale koncerner (Eks. Danish Crown, Arla Foods amba og Rose Poultry)

16 16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Styrkepositioner Region Midtjylland: Viden, forskning og rådgivning Aarhus Universitet (Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet og Mapp- Centret) Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret AgroTech Dansk Akvakultur Agro Business Park Videncenter for FødevareUdvikling (VIFU) NanoFOOD Mejeriforeningen IT-byen Katrinebjerg Sesamfood ……og mange flere!

17 17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Frem mod en handlingsplan Efterår 2007: Arbejdsgruppe med eksperter udpegede med inddragelse af 84 nationale fødevareeksperter 4 overordnede indsatsområder for megasatsningen – præsenteres for Vækstforum i december 2007 Forår 2008: Nedsættelse af faglige udviklingsgrupper, der skal kvalificere indsatsområderne og komme med forslag til konkrete initiativer Sommer 2008: Handlingsplan for megasatsning fødevarer præsenteres for Vækstforum og iværksættes umiddelbart herefter.

18 18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Ekspertarbejdsgruppens forslag til vision:

19 19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Ekspertarbejdsgruppens forslag til indsatsområder: Åben innovation og vidensamarbejde Fremtidens økologiske fødevarer Teknologiudvikling i produktionssystemer, produkter og forsyning Ny fødevareidentitet i Region Midtjylland

20 20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Åben innovation og vidensamarbejde Formålet er at skabe en tradition og en ny 'infrastruktur' for en vidensbaseret fødevareudvikling i Region Midtjylland - karakteriseret af et højt indhold af kvalitet, design og eksperimenter Arbejdsgruppen foreslår bl.a. oprettelsen af et ”fødevarernes Katrinebjerg” - et fødevareinnovatarium som rammen om en satsning på åben innovation og vidensamarbejde.

21 21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Fremtidens økologiske fødevarer Formålet er at udnytte og styrke Region Midtjyllands førerposition inden for viden om og produktion af økologiske fødevarer med øget fokus på smag, forarbejdning, design og andre kvalitetsparametre. Desuden et langsigtet perspektiv omkring 'bæredygtighed' i bredere forstand omhandlende eksempelvis dyrevelfærd, etik og sociale forhold. Konkrete ideer fra arbejdsgruppen: Etablering af et Organic Academy og bedre udnyttelse af viden og styrket samarbejde inden for en erhvervsmæssig økologi-klynge i Region Midtjylland.

22 22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Teknologiudvikling i produktionssystemer, produkter og forsyning Formålet med indsatsområdet er at udnytte de store muligheder, der ligger i at inddrage nye teknologier i fødevarer, i fødevareproduktioner, i emballager samt i logistik- og afsætningsleddet. Arbejdsgruppen foreslår bl.a., at der arbejdes videre med at udpege teknologiske styrkepositioner, der kan være med til at ”skubbe på” udviklingen af fødevareområdet samt udpege områder, hvor der er behov for skræddersyet teknologi til at løse udfordringer i de forskellige led i fødevarekæden.

23 23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Megasatsning fødevarer Ny fødevareidentitet i Region Midjylland Formålet er at vise og fremelske samt kommercielt udnytte en klarere midtjysk fødevareidentitet og skabe et bredt kendskab til megasatsningen vision Arbejdsgruppen foreslår bl.a. afholdelse af store, årstids- tematiske fødevarefestivaler, etablering af et nationalt Food Univers (infotainment) og oprettelse af Midtjyllands Madportal.


Download ppt "Landdistrikter og megasatsning på fødevareområdet Plantekongres 2008, 8.-9. januar Martin Merrild."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google