Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Kjærgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6 pilotprojektskoler
2
Styr på Sundheden Hovedprojektet 20 skoler over en fire - årig periode. Start 0. – 3. klasse med rullende indføring af nye 0. klasser. På fjerde år af projektet vil SpS dække 0.- 6. klasse. (indskolingen - mellemtrinnet) På tredje år af projektet begynder skolerne at arbejde med at blive modelskole i kommunen. (erfaringer fra følgeprojektet – modelskolekursus) Efter 4 år skal skolerne kunne forankres som modelskole i kommunen og virke som vidensdeler/inspirator/erfaringsdeler for andre skoler i kommunen.
3
Styr på Sundheden Styr på Sundheden skal skabe en kulturændring startende ved de mindste årgange trivsels-, bevægelses- og sundhedsmæssigt.
4
Styr på Sundheden Projektet går på to ben: 1) Sundhedspædagogiske - Den røde tråd Faghæfte 21 - obligatorisk emne for alle skoler at arbejde med. Den røde tråd sikrer dette gennem arbejdet med emner – fx i 1. kl. ”En sund krop” Fra projektstart vil der være et intromateriale, som er eksemplarisk ift. arbejdet med drt. Hele indskolingen arbejder med dette. Den røde tråd indbefatter det brede positive sundhedsbegreb: fokus på livskvalitet og fravær af sygdom (positivt), samt livsstil og levevilkår (bredt) Viden/holdning/handling 2) Daglig bevægelse Få indlagt daglig bevægelse ind i hverdagen, så den følger SST anbefalinger – 1. times motion om dagen. Erfaringer fra pilotprojekt. Tænk: faciliteter – før daglig bevægelse ud på jeres måde, engagement fra lærerteams – systematisering ift. team, hvem gør hvad og hvornår, rollemodeller ift. eleverne – gælder både lærere og ledelse. Fx løbebånd, kampagner SSIB, brain breakes, koble fag sammen med bevægelse etc. – se hjemmesiden for inspiration. Skal-indsatser for Styr på Sundheden er styrende for at sikre de to ben.
5
Styr på Sundheden
6
Målsætning At implementere konceptet for SpS i en fire -årig periode på 20 skoler. At skolerne oplever, at det er nemmere at arbejde med sundhed og leve op til faghæfte 21´s mål. At eleverne opnår viden og erfaringer med sundhed, der gør dem handlingsparate på et individuelt og socialt plan. At elevernes fysiske form forbedres. At justere og tilføje projektet elementer undervejs i den fire - årige periode. At formidle SpS ideer og erfaringer til alle andre skoler via projektets website. At skolerne oplever, at daglig bevægelse fremmer elevernes læring.
7
Styr på Sundheden Evaluering Intern opfølgning bestående af: Oprids af skolernes sundhedstiltag, deltagelse i kampagner, udformning af politikker mv. – afledt af deres deltagelse i projektet, opfølgning en gang årligt. Baseline. Afvikling af Andersen-testen (løbetest for skolebørn) to gange årligt. Statusmøder to gange årligt Ekstern evaluering vil blive udarbejdet af en ekstern evaluator.
8
Styr på Sundheden Følgeprojekt Skoler fra pilotprojektet Løber over 2 år. Starter ved 3., 6. og 9. klasse og evt. indskolingen – følger børnene fra pilotprojektet. Fortsætte arbejdet med pilotprojektets skalindsatser + et sundhedspædagogisk og daglig bevægelses kursus. Arbejde med modeller for implementering af modelskolen til brug for de 20 modelskoler.
9
Styr på Sundheden
10
Lederen/skolen får: -Sat den obligatoriske sundhedsundervisning i system (f21). -Kursus til lærerne. -Eleverne med sundhed i bagagen for livet. -Evalueret skolen som institution, på lærerniveau og på den enkelte elev. -Profileret sig selv som skole ift. SpS indsats. -10.000.- årligt
11
Styr på Sundheden Tovholderen rolle: -Hjemmesiden – holde sig opdateret og kende indholdet -Bindeleddet til projektledelsen. -Min. 20 timer om året. -Opgaver: -koordinering mellem DS og skolens lærere og ledelse ift. fx møder, kursusdage og videredistribuering af eventoplæg mm. -Evaluering internt Udfylde baseline og indrapportere resultater fra Andersen testen. -Opgaver med implementeringen af modelskolen i kommunen. -Skabeloner fra kommunikationsafdeling fra DS fx ved events til skolen. -Mm.
12
Styr på Sundheden Lærerne får: -Den røde tråd i 2 eksemplarer pr. klasse til indskolingen ved projektstart. -Inspiration fra samarbejdspartnere. -Kursus i daglig bevægelse (ift. at koble faglighed og læring sammen) og i sundhedspædagogik jf. drt. -Sparring med andre lærere på anden skole ifm. kursusdage. -Evt. deltagelse i statusmøder. -Inspiration fra Dansk Skoleidræt fx årsplan. -Hjemmesiden inspiration -Forhåbentligt mere koncentrerede og læringsparate elever, der bliver gjort mere handlekompetente.
14
Styr på Sundheden Herfra Inden 1. april afklaring på om I endelig er med i Styr på Sundheden. Konkret udfylde en kontrakt. Boosterdag 30. maj 2013 heldags konference for ledelse, tovholder og (lærere). Opstart efter sommerferien.
15
Styr på Sundheden
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.