Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6."— Præsentationens transcript:

1 Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6 pilotprojektskoler

2 Styr på Sundheden Hovedprojektet 20 skoler over en fire - årig periode. Start 0. – 3. klasse med rullende indføring af nye 0. klasser. På fjerde år af projektet vil SpS dække 0.- 6. klasse. (indskolingen - mellemtrinnet) På tredje år af projektet begynder skolerne at arbejde med at blive modelskole i kommunen. (erfaringer fra følgeprojektet – modelskolekursus) Efter 4 år skal skolerne kunne forankres som modelskole i kommunen og virke som vidensdeler/inspirator/erfaringsdeler for andre skoler i kommunen.

3 Styr på Sundheden Styr på Sundheden skal skabe en kulturændring startende ved de mindste årgange trivsels-, bevægelses- og sundhedsmæssigt.

4 Styr på Sundheden Projektet går på to ben: 1) Sundhedspædagogiske - Den røde tråd Faghæfte 21 - obligatorisk emne for alle skoler at arbejde med. Den røde tråd sikrer dette gennem arbejdet med emner – fx i 1. kl. ”En sund krop” Fra projektstart vil der være et intromateriale, som er eksemplarisk ift. arbejdet med drt. Hele indskolingen arbejder med dette. Den røde tråd indbefatter det brede positive sundhedsbegreb: fokus på livskvalitet og fravær af sygdom (positivt), samt livsstil og levevilkår (bredt) Viden/holdning/handling 2) Daglig bevægelse Få indlagt daglig bevægelse ind i hverdagen, så den følger SST anbefalinger – 1. times motion om dagen. Erfaringer fra pilotprojekt. Tænk: faciliteter – før daglig bevægelse ud på jeres måde, engagement fra lærerteams – systematisering ift. team, hvem gør hvad og hvornår, rollemodeller ift. eleverne – gælder både lærere og ledelse. Fx løbebånd, kampagner SSIB, brain breakes, koble fag sammen med bevægelse etc. – se hjemmesiden for inspiration. Skal-indsatser for Styr på Sundheden er styrende for at sikre de to ben.

5 Styr på Sundheden

6 Målsætning At implementere konceptet for SpS i en fire -årig periode på 20 skoler. At skolerne oplever, at det er nemmere at arbejde med sundhed og leve op til faghæfte 21´s mål. At eleverne opnår viden og erfaringer med sundhed, der gør dem handlingsparate på et individuelt og socialt plan. At elevernes fysiske form forbedres. At justere og tilføje projektet elementer undervejs i den fire - årige periode. At formidle SpS ideer og erfaringer til alle andre skoler via projektets website. At skolerne oplever, at daglig bevægelse fremmer elevernes læring.

7 Styr på Sundheden Evaluering Intern opfølgning bestående af: Oprids af skolernes sundhedstiltag, deltagelse i kampagner, udformning af politikker mv. – afledt af deres deltagelse i projektet, opfølgning en gang årligt. Baseline. Afvikling af Andersen-testen (løbetest for skolebørn) to gange årligt. Statusmøder to gange årligt Ekstern evaluering vil blive udarbejdet af en ekstern evaluator.

8 Styr på Sundheden Følgeprojekt Skoler fra pilotprojektet Løber over 2 år. Starter ved 3., 6. og 9. klasse og evt. indskolingen – følger børnene fra pilotprojektet. Fortsætte arbejdet med pilotprojektets skalindsatser + et sundhedspædagogisk og daglig bevægelses kursus. Arbejde med modeller for implementering af modelskolen til brug for de 20 modelskoler.

9 Styr på Sundheden

10 Lederen/skolen får: -Sat den obligatoriske sundhedsundervisning i system (f21). -Kursus til lærerne. -Eleverne med sundhed i bagagen for livet. -Evalueret skolen som institution, på lærerniveau og på den enkelte elev. -Profileret sig selv som skole ift. SpS indsats. -10.000.- årligt

11 Styr på Sundheden Tovholderen rolle: -Hjemmesiden – holde sig opdateret og kende indholdet -Bindeleddet til projektledelsen. -Min. 20 timer om året. -Opgaver: -koordinering mellem DS og skolens lærere og ledelse ift. fx møder, kursusdage og videredistribuering af eventoplæg mm. -Evaluering internt Udfylde baseline og indrapportere resultater fra Andersen testen. -Opgaver med implementeringen af modelskolen i kommunen. -Skabeloner fra kommunikationsafdeling fra DS fx ved events til skolen. -Mm.

12 Styr på Sundheden Lærerne får: -Den røde tråd i 2 eksemplarer pr. klasse til indskolingen ved projektstart. -Inspiration fra samarbejdspartnere. -Kursus i daglig bevægelse (ift. at koble faglighed og læring sammen) og i sundhedspædagogik jf. drt. -Sparring med andre lærere på anden skole ifm. kursusdage. -Evt. deltagelse i statusmøder. -Inspiration fra Dansk Skoleidræt fx årsplan. -Hjemmesiden inspiration -Forhåbentligt mere koncentrerede og læringsparate elever, der bliver gjort mere handlekompetente.

13

14 Styr på Sundheden Herfra Inden 1. april afklaring på om I endelig er med i Styr på Sundheden. Konkret udfylde en kontrakt. Boosterdag 30. maj 2013 heldags konference for ledelse, tovholder og (lærere). Opstart efter sommerferien.

15 Styr på Sundheden


Download ppt "Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google