Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemer. 2 Hvem er det…? 3 Erik Damgaard Grundlagde Damgaard Data i 1984, sammen med sin bror Preben Fusioneret med Navision i 2000 Solgt til Microsoft.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemer. 2 Hvem er det…? 3 Erik Damgaard Grundlagde Damgaard Data i 1984, sammen med sin bror Preben Fusioneret med Navision i 2000 Solgt til Microsoft."— Præsentationens transcript:

1 Systemer

2 2 Hvem er det…?

3 3 Erik Damgaard Grundlagde Damgaard Data i 1984, sammen med sin bror Preben Fusioneret med Navision i 2000 Solgt til Microsoft i 2002 for 11 mia. kr! AXAPTA oprindeligt udviklet af Damgaard Data Nu Microsoft Dynamics AX Andre produkter: XAL, C5 Primært rettet mod mindre virksomheder

4 4 I den anden ende… En meget stor leverandør af store, omfattende løsninger er SAP SAP: Systeme, Anwendungen und Produkte in der Datenverarbeitung (ja, det er tysk…) Leverandør – en af mange – af egentlige ERP-systemer ERP: Enterprise Resource Planning

5 5 ERP - systemer Oprindeligt betegnede ERP systemer til planlægning af ressourceforbrug – som navnet siger… Oftest brugt i forbindelse med produktion / logistik Nu brugt som generel betegnelse for større, integrerede systemer til virksomheder

6 6 ERP - systemer Typiske karakteristika for (store) ERP-systemer: –Én central database –Modulært opbygget –Special-moduler til specifikke funktioner –Special-moduler til specifikke brancher –Mulighed for individuel tilpasning –Integration på tværs af moduler –Veldefinerede grænseflader til andre produkter, f.eks Office-produkter

7 7 ERP - systemer Hvorfor indføre et ERP-system? –Maksimering af vores kvalitets-parameter (duh?) –Ét system, bedre integration –Forhåbentlig mere effektive forretningsprocesser –Bedre deling af information/viden mellem afdelinger –Bedre mulighed for måle virksomhedens ”puls” – kortere reaktionstid på problemer –Nye muligheder for at anvende data aktivt, f.eks til salgsprognoser, forbedret logistk, med videre

8 ERP - systemer

9

10 10 ERP - systemer Hvorfor ikke indføre et ERP-system? –Ofte meget gennemgribende ændring af hele virksomheden, ikke kun teknologisk (husk Leavitt) –Forskellige forventninger i organisationen –Meget langvarig og dyr process –Stort behov for uddannelse –Måske kan det ikke helt tilpasses vores behov alligevel, hvad så…? –Vi kommer ”i lommen” på leverandøren –Hvem skal stå for drift, vedligeholdelse, med videre

11 11 Konsulent Kæk Direktør Drøvtygger Frøken Femogtyveårs-jubilæum Se, hvor smart det nye ERP-system er! Ja, det er vel nok smart… tror jeg nok… Fanden tage det f%¤ up system!!

12 CRM - systemer CRM – Customer Relationship Management Systemer til (understøttelse af) varetagelse af alle aspekter af kundepleje Kan godt betragtes som en del af et ERP- system, men kan også stå alene Hovedformål er som oftest pleje af eksisterende kunder, ikke rekruttering af nye

13 CRM - systemer Grundlæggende CRM funktionalitet –Indsamling af data om kunder –Bearbejdning og analyse af kundedata –Generering af forslag til handlinger rettet mod eksisterende kunder

14 CRM - systemer Indsamling af data om kunder i forhold til alle aspekter af kundens ”opførsel” Ikke kun statiske data som demografi, også f.eks. –Købsdata (hvad, hvor meget) –Servicedata (hvor tit, om hvad) Forudsætter, at alt data om kunden opsamles mere eller mindre automatisk

15 CRM - systemer De indsamlede data kan efterfølgende analyseres af systemet Kan frembringe viden om f.eks –Trends i kundeadfærd –Udviklinger i tilfredshed –Uhensigtsmæssigheder i servicering –…og så videre Kan danne et beslutningsgrundlag for kommende kunderettede handlinger Data Information Viden

16 CRM - systemer Mulige kunderettede hand- linger –Udsendelse af kundespecifikke nyhedsbreve –Opgradering af serviceniveau –VIP-programmer, rabatter, events –… og så videre

17 CRM - systemer Succes med brug af CRM afhænger i høj grad af kvaliteten af de indsamlede data Data-opsamling og ”rensning” af data bør kunne foregå automatisk Kræver også en kunde-orienteret kultur – man kan ikke bare købe sig til en CRM-succes… Op imod halvdelen af alle CRM-projekter giver ikke det ønskede resultat 

18 Software as a Service Software as a Service (SaaS) Motivation: –Det er dyrt, besværligt og risikabelt for mange firmaer at skulle indføre f.eks et stort ERP-system i selve virksomheden –Hvorfor ikke tilbyde det som en ”service”, hvor virksomheden blot abonnerer på tilgang til systemet via internettet? –Leverandøren står for drift, opgraderinger med videre, dvs alt det praktiske

19 Software as a Service

20 I princippet kan ”alt” tilbydes som SaaS, men ikke lige velegnet i alle tilfælde –Følsomme/kritiske data –Afhængighed af SaaS-leverandør –Måske dyrere i det lange løb? –Kunde-specifikke tilpasninger RHS bruger jo også SaaS i et vist omfang (Citrix)

21 Software as a Service Bare spørg mig, hvis I vil vide noget om SaaS!


Download ppt "Systemer. 2 Hvem er det…? 3 Erik Damgaard Grundlagde Damgaard Data i 1984, sammen med sin bror Preben Fusioneret med Navision i 2000 Solgt til Microsoft."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google