Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen. Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen. Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige,"— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen

2 Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes.

3 Hvad betyder reformen Længere og mere varieret skoledag. Kompetenceløft af lærere, pædagoger og ledere. Få klare mål og regelforenkling. 0.-3. kl.: 30 timer. 4.-6. kl.: 33 timer 7.-9. kl.: 35 timer Styre på mål og resultat – og ikke på input

4 Skoledagen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.00 13.00 14.00 15.00 Flere faglige lektioner Understøttende undervisning Skoledagen i dag

5 Skoledagen – i praksis MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.00 15.00 Understøttende undervisning Fag-lektioner ??

6 Det store regnestykke Længere skoledag Statstilskud SFO Besparelse Undervisningsandel Hvor ligger man i forveje n Hvad skal UNUV koste ? - lærer / pæd. - UV - andel Varigt + midlert idigt Hvad spare r man ? Hvor meget op ?

7 Forudsætninger for regnestykket Vi har regnet ”tro mod dem” KL – regeringen har aftalt finansieringsforudsætninger - Undtaget SFO, der har vi regnet efter målet. (23 mio.) Grundforudsætninger Vi har opstillet ”håndtag”… - … der kan gøre det billigere. - … der kan gøre det dyrere. - +80 timer/året i faglektioner. (+2 timer/ugen) - 1019 timer/året i underst. Undervisning. (lærer/pæd.) - 50/50 lærer/pæd. I underst. Undervisning.

8 Balancere det ? + fag lektioner Understøttende Undervisning Vejl. Timetal udskoling + special Undervisnings tillæg Øvrig drift privatskoler + undervisnings andel SFO Stats- tilskud Afbureaukratisering Finansiering Udgifter  Skoleår – reformens tænkning og forudsætninger  Budgetår og budgetteknik  Handlemuligheder

9 Økonomi i skoleår

10 Økonomi i skoleår (2)

11 Økonomi i skoleår (3)

12 Økonomi i budgetår BFU’s manko (indtægter i kassen nu)13,831,428,828,527,8

13 Lærere undervisningstid NettotimerUndervisningUndervisning (%) Randers1.64567941,3% Stevns1.65468141,2% Vordingborg1.66168040,9% Kerteminde1.65167540,9% Helsingør1.65066940,5% VEJLE1.65366740,4% Fredensborg1.62865540,2% Tønder1.65366540,2% Hørsholm1.62965540,2% Frederiksberg1.65066340,2% Haderslev1.64465940,1% Vesthimmerland1.65266040,0% Holbæk1.65065939,9% Middelfart1.65466039,9% Glostrup1.64365439,8% Viborg1.65465839,8% Kalundborg1.64865539,7% Gennemsnit1.64665339,7% Høje-Taastrup1.65465639,7% Albertslund1.62264139,5% gladsaxe1.64965139,5% Struer1.64564939,5% favrskov1.64064739,5% Horsens1.63164339,4% Rødovre1.63964639,4% Slagelse1.65165039,4% Egedal1.65064939,3% Vallensbæk1.63664339,3% Skanderborg1.65064839,3% Sorø1.64664639,2% Halsnæs1.64264239,1% Herning1.65063938,7% Ballerup1.63563238,7% Varde1.65263238,3% Odsherred1.65363138,2% Solrød1.64762437,9% Kilde: KL’s strategiprojekt om effektiv anvendelse af lærernes arbejdstid samt analyse foretaget af KL juli 2013 af planlagt undervisning i skoleåret 2013/14 i Vejle kommune Vejle: 40,4% Gns.: 39,7% Obs: Nettotimer varierer, da det er konkrete kommuners nettotimer inkl. lærere på reduceret tid. Det er derfor procentsatsen der skal sammenlignes.

14 SFO model Takster i SFO II og fritidsklubber før og efter reform Månedlig takstNU SFO IINu FritidsklubSFOII Efter reform 5 dages modul8104851076 2 dages modul230225429 Forudsætninger for provenu på 22,8 mio. kr. Klubber konverteres til SFO II (inkl. Sociale klubber) Forældrebetalingstakst fastsættes til 100% på alle tilbud Principbeslutning nu – konkrete takster i foråret Prisstigninger for mellemtrin

15 Handlemuligheder – nedbringe manko Større krav til undervisningsandel i faglektioner udover de + 80 timer +10 timer ekstra 4,3 mio. kr. +20 timer ekstra8,6 mio. kr. Større krav til UnUv ift. KL’s forudsætninger (1.019 timer) Lærere/pæd. hhv. 1.019 / 1.100 timer1,6 mio. kr. Lærere/pæd. begge 1.100 timer3,5 mio. kr. Ændre medarbejdersammensætning i UnUv fra 50/50 Lærere/pædagoger: 40/600,9 mio. kr. Lærere/pædagoger: 25/752,3 mio. kr. Andre finansieringsmuligheder på skoleområdet: Ex. reduktion tildeling specialundervisning, tosprogstildeling eller undervisningsmidler Temaer som fælles ledelse mellem skoler eller andre strukturtiltag

16 Handlemuligheder – forøge manko Forældrebetalingsandel på SFO I og II samt klubber ønskes uændret og de sociale klubber ønskes bevaret - 13,2 mio. kr. De sociale klubber ønskes bevaret i nuværende form. - 4,6 mio. kr. Lærernes undervisningsandel skal svare til landsgennemsnit: Timetal øges med + 66 timer frem for + 80 timer - 6 mio. kr. Værdi af moderniseringsprogram fastsættes nærmere sin reelle værdi - 1 mio. kr.


Download ppt "Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen. Reformens 3 overordnede mål Et fagligt løft af folkeskolen Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google