Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

24-11-2014 Klubbesøg – 3650 Ølstykke Tak for indbydelsen Jens Kasler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "24-11-2014 Klubbesøg – 3650 Ølstykke Tak for indbydelsen Jens Kasler."— Præsentationens transcript:

1 24-11-2014 Klubbesøg – 3650 Ølstykke Tak for indbydelsen Jens Kasler

2 24-11-2014 Klubbesøg - Vejen Cykelmotion AFTENENS PROGRAM Hvem er I? kl. 20:00 Kaptajnrollen Planlægning Sikkerhed Afslutning kl. 21:30

3 24-11-2014 Hvem er I? Superkort præsentation Rolle i klubben Cykelerfaring

4 24-11-2014 Kaptajnrollen – godt spørgsmål? Hvad er en Kaptajn? Hvilke opgaver? Hvilket ansvar? Hvilke egenskaber? Kaptajnens fundament?

5 24-11-2014 Kaptajnrollen - opgaver? Hvilke opgaver har Kaptajnen? Mål med turene? Den korte version Planlægge og starte turen Gennemføre turen Afslutte turen

6 24-11-2014 Kaptajnrollen - opgaver? Hvilke opgaver har Kaptajnen? Den længere version Planlægge turen Orientere om turens længde, indhold og tid Instruere i diverse øvelser Observere og korrigere undervejs Tag imod nye medlemmer Evaluere turen Være god rollemodel + meget mere

7 24-11-2014 Kaptajnrollen - ansvar? Hvilket ansvar har Kaptajnen? Indadtil/udadtil? Sikkerhedsmæssigt ansvar Socialt ansvar Træningsmæssigt ansvar? Etisk ansvar? Overfor klubben? Overfor sponsorer?

8 24-11-2014 Kaptajnrollen - egenskaber? Hvilke egenskaber har Kaptajnen? Kan planlægge/strukturere Kan kommunikere Kan holde overblikket Kan observere og reflektere Kan motivere og inspirere Kan fastholde autoritet Skal være den stærkeste rytter? Træningsekspert? + meget mere?

9 24-11-2014 Kaptajnrollen – fundament? Kaptajnrollens forankring i klubben Hvad er bestyrelsens politik m.h.t. Kaptajner Hvordan sikres opbakning? Hvordan sikres implementering? Hvad med rekruttering? Hvad med uddannelse? + andre?

10 24-11-2014 Kaptajnrollen - konklusion KAPTAJNEN ER UBETINGET KLUBBENS STØRSTE AKTIV OG KRUMTAPPEN M.H.T. AT FØRE KLUBBENS MISSION/VISION/MÅL UD I LIVET, GENNEM DE TURE DER BLIVER GENNEMFØRT.

11 24-11-2014 Planlægning – formål/mål? Skal tage udgangspunkt i formål/mål med turen Skal rytterne have motion og frisk luft? Skal turen/træningen være sjov, inspirerende og afstressende? Skal turen/træningen styrke det sociale fællesskab? Skal turen/træningen være effektiv – medføre teknisk/fysisk forbedring? Skal turen/træningen være differentieret, så alle får noget ud af den? + andre?

12 24-11-2014 Planlægning – holdet? Skal endvidere tage udgangspunkt i HOLDET Hvilket hold/ryttere er med på turen? Hvad er dagens træningstema? Hvilken rute passer til holdet/træningstema? Hvordan bliver vejret? Hvordan skal instruktion foregå? + andre?

13 24-11-2014 Planlægning – løbende forbedring Læringshjul 1: Planlæg 2: Gennemfør 3: Observer 4: Reflekter 5: Juster

14 24-11-2014 Sikkerhed Kommunikation Køreformer

15 24-11-2014 Sikkerhed - kommunikation Klar og tydelig kommunikation er nøglen til sikker kørsel Orienteringssignaler Servicemeddelelser Kommandosignaler Ændring af adfærd

16 24-11-2014 Sikkerhed - køreformer Paradekørsel Rulleskifte På linje Viftekørsel?

17 24-11-2014 Sikkerhed - køreformer Paradekørsel Anvendes som sikker køreform til transportstykker/restitution Kør i to rækker, hold sideretning Styr ved styr Hold skiftet, 1 min. (ca. 500 m.) Hold konstant tempo (husk det er den inderste række der slækker tempoet) Bemærk, man får to føringer Husk ind på en linje ved, bakketop, uoverskuelige sving m.m.

18 24-11-2014 Sikkerhed - køreformer Rulleskifte Anvendes til at sætte tempo over en længere strækning Som ved Paradekørsel køres der på to rækker Der køres altid frem i læsiden Husk det er rækken der glider tilbage der slækker farten (derved undgås at skrue tempoet) Det er vigtigt at holde et jævnt tempo! Det er vigtigt at ligge tæt på hjul af den forankørende

19 24-11-2014 Sikkerhed - køreformer 1 linje Anvendes til at sætte tempo og til sikker kørsel Anvendes typisk i modvind Rytteren slår altid ud mod vindsiden En rulleskiftekørsel der tager højde for vinden (vifte) Hvis den køres som vifte er det vigtigt ikke at være for mange i gruppen (max 5 til alm. træning, dette p.g.a. sikkerheden)

20 24-11-2014 Spørgsmål Er der nogle afsluttende spørgsmål inden turen?

21 24-11-2014 Køretur Vi tager en tur på ca. 1 time, og træner forskellige køreformer Vi evaluerer/drøfter vores observationer Undervejs hvis nødvendigt Efter turen

22 24-11-2014 Ideer til differentiering af træningen Konkrete forslag: Inddel i mindre hold, som er nogenlunde på niveau! Lad stærke ryttere tage flere og længere og flere føringer end de svagere! Kør intervaller med grupper imod enkelte ryttere! Kør på kendte ruter. Det giver mulighed for at nogen kører intervaller, mens andre ”bare ruller” Kør på rundstrækninger, så er man ikke tabt hvis man bliver sat!

23 24-11-2014 Opbygning af en træningsseance Opvarmning minimum 30 minutter! Skal køres på de svagestes præmisser! Lad eventuelt de stærkeste tage føringer- men sæt restriktioner! Kør evt. opvarmningsintervaller. Intense intervaller – Hårdere intervaller som f.eks. Syretræning (AT), spurt og accelrationstræning skal planlægges og placeres velovervejet. Syretræning må ikke lægges for tidligt. Spurttræning kan både lægges tidligt og senere. Accelrationstræning skal helst lægges tidligt, da musklerne helst skal være friske til denne træningsform.

24 24-11-2014 Opbygning af en træningsseance Frivillige intervaller f.eks. Skiltespurter, skal sikre at alle får maksimalt udbytte af træningen! Lægges i midten eller slutningen af træningen,,men de er meget svære at styre!! Opsamling – er vigtig!! Manglende opsamling efter intervaller og bakker, giver udpræget dårlig træningsklima. Det er Kaptajnens ansvar…. Nedvarmning / afrulning – minimum 15-20 minutter. Skal overholdes! Husk på at intensiteten på transportstykker holdes på et niveau, så alle restituerer!

25 24-11-2014 Forslag til træningspas, nybegyndere og utrænede Træningsopæg: ca. 45 km. 20 – 25 kmt. Ca. 2 timer Opvarmning – 30 min. Ingen må blive overanstrengt. Viftetræning – 10 min. Moderat, ikke for høj intensitet. Parløb – 10 min. Høj intensitet. Rul – 20 min. Alle skal kunne restituere 2+2 Viftetræning – 10 min. Moderat, ikke for høj intensitet Spurtlege – 25 min. Skiltespurter/”spurt på linie” husk pauser!! Afrulning – 15 min. LAV intensitet, 2+2

26 24-11-2014 Forslag til træningspas, ”let øvede + selvtillid” Træningsoplæg: ca. 65 km. 23 – 27 kmt. Ca. 2½ time Opvarmning - alle skal kunne være med! Jagtstart – 10 min. Grupper á 4-5. Transport – 20 min. Alle skal restituere. Spurt fra gruppe til gruppe – 2 runder. Ca. 15 min. Transport – 15 min. Ikke så lang pause Jagtstart – 10 min. Grupper á 2-3 (flere føringer) Transport – 30 min. Længere restitution Spurter ca. 5 min (antrit) Afrulning – 15 min. (alle er trætte)

27 24-11-2014 Forslag til træningspas, øvede og veltrænede Træningsoplæg: ca. 80 km. 28-32 kmt. Ca. 3 timer Opvarmning – 30 min. Alle skal være varme og klar. Jagtstart – 10 min. Hold á 3-4 Transport – 20 min. Stille og roligt (restitution) Jagtstart – 15 min. Enkeltstart med ”for små” huller Transport – stille og roligt igen! Spurter – 10 min. (antrit) Afrulning – 25 min.

28 24-11-2014 Forslag til træningspas, ”superstjerner” Træningsoplæg: ca. 100 km. 30 – 35 kmt. Ca. 3 timer Opvarmning – 30 min. Alle skal….. 2+2 Linjeløb med opgaver – 45 min. Rulletempo – 30 min. (alle er mærkede?) Jagtstart – 10 min. Grupper á 4 Rulletempo – 20 min. (alle er endnu mere mærkede?) Frivilligt interval – 15 min. ( hvis der nu sidder nogen og har mere at skyde med!! Afrulning – 30 min. Alle må være trætte!!?


Download ppt "24-11-2014 Klubbesøg – 3650 Ølstykke Tak for indbydelsen Jens Kasler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google