Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Knallertkampagne 2008 1 ”Har du styr på din søn?”.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Knallertkampagne 2008 1 ”Har du styr på din søn?”."— Præsentationens transcript:

1 Knallertkampagne 2008 1 ”Har du styr på din søn?”

2 Knallertkampagne 2008 Baggrund Den største enkeltstående årsag til, at 15-17 årige bliver dræbt eller alvorligt kvæstet i trafikken er knallertulykker Det er de unge mænd, der står for 9 ud af 10 knallertulykker Fra 2006 til 2007 skete der eksplosiv stigning på 70% i antal alvorligt kvæstede 15-17 årige i knallertulykker 2

3 Knallertkampagne 2008 Baggrund Hele 20% af de 14-15 årige ejer en knallert 15% af de 14-15 årige kører knallert mere end 1-2 gange om ugen Forældrene er bekymret for vold og stoffer Forældrene har ikke knallert som en del af deres risikounivers Det er først lovligt at køre knallert som 16 årig 3

4 Knallertkampagne 2008 4 Formål med kampagnen Sætte knallertkørsel langt højere op på dagsordenen hos målgruppen: alle forældre med sønner på 14-15 år Øge målgruppens forståelse for risici ved unges knallertkørsel Sikre en markant større accept af, at knallert debutalderen bør udskydes til 16 år

5 Knallertkampagne 2008 Målsætning Minimum 80% af målgruppen synes kampagnen som helhed er meget god/god Minimum 30% af målgruppen har skærpet deres opmærksomhed på sønnens knallertkørsel Minimum 50% af målgruppen har talt med deres søn om kampagnen 5

6 Knallertkampagne 2008 Kommunikationsstrategi Vi ønsker en smal kampagne og kommunikerer kun til forældre med sønner på 14-15 år Vi henvender os til de pædagogisk bevidste Vi skal give forældrene et sug i maven og et ”ups – det kunne være min søn” Vi skal give forældrene handlingsanvisninger for, hvordan de sætter grænser for deres søn 6

7 Knallertkampagne 2008 Kampagnestrategi Kampagne i uge 44 + 45 Kampagnen er gennemført i samarbejde med politiet, kommunerne, Vejdirektoratet og TrygFonden Kampagne koordineret med ekstra politikontrol og politiets brug af ”rullefelter”, der gør det let på stedet at teste om en knallert er tunet Koordinering af presseindsats – nationalt, regionalt og lokalt 7

8 Knallertkampagne 2008 Mediastrategi Direct mail i form af et postkort sendt til alle landets forældre med sønner på 14-15 år Annoncer i de lokale ugeaviser Sekundære medier: Radio, web Pressekonsulent har fulgt op og hjulpet kommunerne med opfølgning til lokalpressen 8

9 Knallertkampagne 2008 Kreativt koncept Kampagnen spiller på forældrenes frygt for, at deres barn kommer galt af sted på knallert Kampagnen giver forældrene værktøjer til at forhindre, at ulykken sker 9

10 Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 1 10 Forsiden af direct mail postkortet. Det er testet i fokusgrupper.

11 Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 2 11 Bagsiden af direct mail postkortet til målgruppen

12 Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 3 Radiospot ”Har du styr på din søn?” – afspil fra fremsendte cd-rom Radiospottet er testet via webpanel. 12

13 Knallertkampagne 2008 13 Økonomi Udvikling og produktion770.000 kr. Test og evaluering540.000 kr. Medieindrykning2.400.000 kr. Presse og projektledelse680.000 I alt4.390.000 kr.

14 Knallertkampagne 2008 14 MålgruppeMålsætningSucceskriterierEffektmåling Forældre med sønner 14-15 år Accept af budskabet/liking Andel dårlig/mindre god 80% Max 10% 83% 0%/2% Viden: Øget risikovurdering fra 2007 til 2008 Signifikant stigning Signifikant stigning Holdning: Skærpet opmærksomhed 30%35% Adfærd: Dialog med egen søn50%66% Andel af presseomtaler hvor kampagnebudskabet er nævnt 50%70% Effektmåling – 1 Metode: Kvantitativ undersøgelse Repræsentativt udvalgt 1.000 unge drenge 14-15 år og 1.000 forældre til unge drenge 14-17 år.

15 Knallertkampagne 2008 Effektmåling – 2 Overvældende stor presseomtale – trods den udfordring at knallert er et usexet emne – i alt 267 artikler/indslag Alle landets kommuner og vejcentre deltog 15

16 Knallertkampagne 2008 Evaluering af resultater Konceptet fungerede godt. Kampagnen gentages i uge 39-40 i 2009 denne gang kun for tilmeldte kommuner Kommunerne var særligt tilfredse med at kampagnen var nem at eksekvere En lovændring gjorde det muligt for politiet at bruge ”rullefelter” til knallertkontrol i kampagneperioden – gav ekstra medieomtale 16

17 Knallertkampagne 2008 Videnopsamling Direct mail til målgruppen var effektivt Pressearbejdet blev understøttet af mange casehistorier – det har styrket medieomtalen Pressekonsulent der hjalp kommuner med pressearbejdet har øget medieomtalen Koordinering mellem politi og Rådet for Større Færdselssikkerhed gavnede medieomtalen 17


Download ppt "Knallertkampagne 2008 1 ”Har du styr på din søn?”."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google