Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer."— Præsentationens transcript:

1 24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer

2 2 Indledning New Insight A/S Analyse og rådgivning Især beskæftigelses- og uddannelsespolitik For organisationer og offentlige aktører 15 medarbejdere Siden 2000 Martin Liebing Madsen, chefanalytiker & sociolog

3 3 Indledning Oversigt: Det store billede Arbejdsorganiseringer og kompetencekrav Fremtidens kompetencekrav

4 Det store billede

5 5 Beskæftigelse i industrien Kilde: Danmarks Statistik, arbejdstidsregnskabet

6 6 Arbejdsstyrkens uddannelse 220.000 færre med grundskoleuddannelse fra 1993 til 2006

7 7 Uddannelse 2018

8 8 En omstilling af erhvervsstrukturen Mere service – både som del af andre produkter og som selvstændigt produkt Højere uddannelsesniveau, mindre brug for ufaglærte Næsten alle skal have en uddannelse Udflytning til lavtlønslande

9 9 Spørgsmål Findes disse tendenser i jeres brancher? Hvordan er balancen mellem faglærte og ufaglærte i fremtiden? Hvilke varige spor har krisen sat sig?

10 Arbejdsorganiseringer og kompetencekrav

11 Arbejdsorganisering og kompetencekrav Måden produktionen og arbejdet er organiseret på påvirker hvilke kompetencer der er brug for Empirisk baseret typologi over måder at organisere produktion og arbejde. Baseret på interviews og observation på 15 industrivirksomheder. Testet med survey til ca. 120 repræsentanter i lokale uddannelsesudvalg og andre videnpersoner. 11

12 12 Typer af arbejdsorganiseringer Lav teknologianvendelseHøj teknologianvendelse Korte serier Lange serier Rutine HåndværkFlexi-automation Automation

13 13 Håndværk Korte serier, ofte unikke produkter el. service Automatisering ikke mulig Ekstrem kundetilpasning, servicepræget Problemorientering Brede og dybe kompetencer Medarbejderne følger hele arbejdsprocessen Teori og praksis følges ad Kreativitet Kompetencekrav Faglige Brede faglige kompeten- cer, fagligt fleksibel Dybe faglige kompetencer Andre Selvstændighed Problemløsning Serviceminded Ansvar / engagement

14 14 Rutine Lange serier, ikke automatiseret Lav grad af kundetilpasning og service Smalle, veldefinerede arbejdsfelter til hver medarbejder Smalle faglige kompetencer Medarbejderne følger dele arbejdsprocessen Nogle har tværgående funktioner Kompetencekrav Faglige Smalle faglige kompeten- cer Nogle har dybe faglige kompetencer Andre Hurtighed Grundighed, disciplin

15 15 Automation Lange serier, automatiseret Lav grad af kundetilpasning og service Fokus på arbejde før, efter og omkring selve produktionen Smalle faglige kompetencer Medarbejderne overvåger og kontrollerer processen Nogle har tværgående funktioner Kompetencekrav Faglige Brede faglige kompeten- cer Nogle har dybe faglige kompetencer Andre Kvalitetsbevidsthed Ansvar / engagement Samarbejde

16 16 Spørgsmål Kan I kende arbejdsorganiseringerne? Er I enige i kompetencekravene? Hvordan ser fremtiden ud for jeres brancher? Mere håndværk? mere automation? Mere service? Er der andre muligheder?

17 Fremtidens kompetencekrav

18 18 Farvel til ufaglært arbejde? Det ufaglærte arbejde er hastigt på vej ud? 80 procent vurderer, at et industrijob i fremtiden vi kræve kompetencer der svarer til mindst 2 års uddannelse – dvs. en kort erhvervsuddannelse. I praksis skal alle i de nye ungdomsårgange skal have en (ungdoms)uddannelse

19 19 Generelle tendenser Lav teknologianvendelseHøj teknologianvendelse Korte serier Lange serier Rutine HåndværkFlexi-automation Automation

20 Høje kompetencekrav Generelt højere krav i forhold til: Omstillingsevne og evnen til at lære nyt Faglig dybde: specialistkompetencer Faglig bredde: kunne dække mange områder 20

21 21 Stigende behov for…

22 Den ”bløde” side Indstilling, attitude, værdier, identitet – er helt afgørende …men grundlæggende almene kompetencer skal være i orden Hvilken attitude? Hire for attitude, train for skill

23 23 Konsekvenser Stigende kompetencekrav Fagligt: både dybde og bredde Personligt: Især omstillingsevne og evnen til at lære nyt Indstilling (attitude): Engagement, ansvarlig

24 Konkurrence Kamp om de kommende generationer af unge Er erhvervsuddannelserne klar til det? Kan erhvervsuddannelser med højere krav konkurrere med korte og mellemlange videregående uddannelser? Ex: Industritekniker-produktion: 5½ år. Gymnasial udd. + diplomingeniør: 6½ år Giver højere kompetencekrav højere løn og bedre vilkår? 24

25 Spørgsmål Er I enige i kompetencekravene? Er det virkelig slut med ufaglært arbejde? Hvordan kan uddannelse bidrage til elevernes attitude? Er det noget man har på forhånd? Kan bukserne holde? Højere kompetencekrav, men alle skal med på vognen. 25


Download ppt "24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google