Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse."— Præsentationens transcript:

1 Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse

2 Kvalitet i uddannelser Uddannelsessystemer med rødder dybt begravet i den nationale kulturarv

3 DANMARKFRANKRIG Lighed Solidaritet Lokalstyret Regelbundet Fællesskab Folkekultur Harmonisk Elitært Individualistisk Perfektionistisk Regelfrit Centralstyret Højkulturelt Konfliktuelt

4 EU-Traktaten Artikel 165 Målsætningen vedrørende uddannelse;... 1. Unionen bidrager til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og om nødvendigt at støtte og supplere disses indsats, med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af uddannelsessystemerne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed.

5 EU-samarbejde og analyser af uddannelsessystemer Seksten nøgleindikatorer 1.Deltagelse i førskoler 2.Specialundervisning 3.Tidlig afgang fra uddannelse 4.Læsefærdigheder 5.Sprogkundskaber 6.It-kundskaber 7.Samfundsborger, kundskaber 8.Lære af viden 9. Gymnasiale uddannelser, gennemførelse 10. Efteruddannelse af lærere 11. Højere uddannelser, diplomer 12. Uddannelsesmobilitet på tværs af grænser 13. Deltagelse i livslang læring 14. Kundskaber, voksne 15. Befolkningens uddannelsesniveau 16. Investeringer i uddannelse EU fælles målsætninger for 2020 Mere end 15 % - Deltagelse i livslang læring (25-64) Færre end 15 % - Ringe færdigheder (læsning, matematik, videnskab) (15)) Flere end 40 % - Videregående uddannelse, diplomer (30-34) Færre end 10 % - Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24 Flere end 95 % - Førskoleuddannelse (4-skolestart)

6 Forbedringer i uddannelsessystemet 2000-2009 - EU(27) Nøgleindikatorer for fremskridt 2000-2009 (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) +40 % 3 Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi +34 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) +25 3 Deltagelse i livslang uddannelse (25-64) +12 % Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev +15 2 Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) -13 a Deltagelse i førskoleuddannelse + 6 2 Offentlig investering i uddannelse + 0.5 1 Gymnasiale uddannelser (20-24) + 2.5 Segregeret specialundervisning 0. 0 Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser - 6.5 2 Lave læsefærdigheder (15) - 6 b 1= 2006; 2=2007 3=2008 a: 2003-2009 b: EU15;

7 Forbedringer i uddannelsessystemet 2000-2009 - DANMARK Nøgleindikatorer for fremskridt 2000 - 2008 (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) + 44 % Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi + 20 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) + 32 % 3 Deltagelse i livslang uddannelse, 25-64 + 25 % 3 Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev - 18 % 2 Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) - 15 % a Deltagelse i førskoleuddannelse - 3 % 2 Offentlig investering i uddannelse + 0.5 % 1 Gymnasiale uddannelser (20-24) - 1 % 3 Segregeret specialundervisning + 113 3 % Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser - 13 % 2 Lave læsefærdigheder (15) - 11 % 1= 2006; 2=2007; 3=2008 a: 2007-2009

8 Forbedringer i uddannelsessystemet 2000-2009 - DANMARK Nøgleindikatorer for fremskridt 2000 - 2008 (%) Højere uddannelse blandt unge (30-34) + 44 % Højere udd. Matematik, Videnskab, Teknologi + 20 % 2 Højere uddannelse i befolkningen (25-64) + 32 % 3 Deltagelse i livslang uddannelse, 25-64 + 25 % 3 Undervisning i fremmedsprog pr skoleelev - 18 % 2 Forlader uddannelsessystemet tidligt (18-24) - 15 % a Deltagelse i førskoleuddannelse - 3 % 2 Offentlig investering i uddannelse + 0.5 % 1 Gymnasiale uddannelser (20-24) - 1 % 3 Segregeret specialundervisning + 113 3 % Deltagelse i grundlæggende erhvervsuddannelser - 13 % 2 Lave læsefærdigheder (15) - 11 % 1= 2006; 2=2007; 3=2008 a: 2007-2009

9 Førskoleuddannelser Norden går forrest – eller gør den?

10 Antal børn pr pædagog før skolen, 2008

11 Unge med lave færdigheder Store forbedringer i næsten alle lande

12 Andelen af elever med lave færdigheder 2009 (PISA)

13 Vækst/fald i andelen af elever med lave færdigheder 2000, 2009 (PISA)

14 Forskellen (point) mellem immigranter og nationale - læsefærdigheder (PISA, 2009)

15 Læsefærdigheder korrigeret for social baggrund

16 Specialundervisning Særlig støtte, hvor der er behov Udnyt forskelligheden i undervisningen

17 Elever i segregeret undervisning, 1999-2008 (Procent af det totale antal elever i folkeskolen)

18 Unge, der forlader uddannelse tidligt, 2009 (% of total)

19 TAK!


Download ppt "Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google