Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- i et sygeplejerskeperspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- i et sygeplejerskeperspektiv"— Præsentationens transcript:

1

2 - i et sygeplejerskeperspektiv
Modets betydning i sygeplejen Etisk dannelse i relation til sårbarhed og lidelse - i et sygeplejerskeperspektiv

3

4 Etisk dannelse i forhold til sårbarhed og lidelse
Sygeplejerskeperspektivet Patient perspektivet Charlotte Delmar, RN, M.sc.Nursing PhD Danmark Ewa Rundqvist, RN, M.Ssc. PhD Sverige Etisk dannelse i forhold til sårbarhed og lidelse Sygeplejestuderende perspektivet Anette Højer Mikkelsen RN, M.Sc. Nursing Danmark Christel Roberts RN Master of Arts in nursing Finland Nanny Alenius-Karlsson RN, Master of Arts in Nursing Finland Charlotte Brun Thorup RN M.sc. Nursing Danmark Birgitta Andersson RN, M.sc.Nursing Sverige Kerstin Sivonen RN, M.sc.Nursing PhD Finland Birgith Pedersen RN, M.sc.Nursing Danmark

5 Etisk dannelse At være etisk dannet er at have opøvet en etisk sensitivitet. Etisk sensitivitet er evnen til at udøve omsorg med udgangspunkt i intelligens (viden), intuition og indlevelse samt patientens udtryk af sårbarhed og lidelse og appel om hjælp Etisk sensitivitet er ligeledes evnen til at forudse konsekvenser af handlinger samt mod til at handle Weaver K, Morse J, Mitcham C. Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2008; 62 (5): Corley M C Nurse. Moral Distress: a proposed theory and research agenda. Nursing Ethics 2002; 9 (6): ützen K, Cronqvist A, Magnusson A, Andersson L. Moral Stress: synthesis of a concept. Nursing Ethics 2003; 10 (2): Akerjordet K Severinsson E. Emotional intelligence: a review of the literature with specific focus on empirical and epistemological perspectives. Journal of Clinical Nursing 2007; 16:

6 Afdelinger Antal sygeplejersker Psykiatri 4
Skadestue / akut medicinsk afdelinger 2 Barselsgang Neurokirurgisk 1 Mave / tarmkirurgisk Øjenkirurgisk Transplantation (Lever) Dagkirurgisk Hæmatologisk Dialyse Neuromedicinsk Almen medicinsk Hjemmepleje 3 I alt 23

7 Mod Etisk dannelse og professionelle Professionel sygeplejerske
som menneske Sårbarhed og lidelse som bløde punkter Øjenåbner Blinde pletter Forening Former Mod 1. Mod et til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse 2. Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse 3. Mod til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Udvikler og professionelle Forening

8 Etisk dannelse som forening af den professionelle sygeplejerske og sygeplejersken som menneske
De ting [faglig erfaring og livserfaring] de bliver integreret i hinanden. Når jeg bruger mit fag i dag så lægger jeg jo også min livserfaring ind i mit fag, mine sygeplejehandlinger i dag er meget mere nuancerede for mig. I dag er det [sygeplejen] meget farvet, og er selvfølgelig også blevet farvet af det liv jeg har levet, de mennesker jeg har mødt i mit liv og de erfaringer jeg har gjort mig.

9 Etisk dannelse som forening af den professionelle sygeplejerske og sygeplejersken som menneske
Altså hvis jeg ikke havde haft sorgen inde, hvis jeg ikke havde haft den der magtesløshed inde så havde jeg ikke kendt følelsen. Jeg ved ikke om man skal kende følelsen for, at kunne se den hos andre … men jeg tror at man forstår den på en anden måde, når man selv har oplevet den.

10 Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner
[Det var] som om jeg var blevet en smule ”allergisk” kan man sige, men på en måde var min lidelse usynlig. Den føltes som en knude i maven. Ja altså man er jo prisgivet sin egen [sårbarhed og lidelse]. Når vi snakker om egen sårbarhed og lidelse, så ser det helt fysisk ud for mig, altså nogle ømme punkter man har. Man er jo prisgivet dem når man møder andre mennesker … det handler jo faktisk meget om at man skal stille sig væk fra sine egne behov.

11 Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner
[Det var] som om jeg var blevet en smule ”allergisk” kan man sige, men på en måde var min lidelse usynlig. Den føltes som en knude i maven. Ja altså man er jo prisgivet sin egen [sårbarhed og lidelse]. Når vi snakker om egen sårbarhed og lidelse, så ser det helt fysisk ud for mig, altså nogle ømme punkter man har. Man er jo prisgivet dem når man møder andre mennesker … det handler jo faktisk meget om at man skal stille sig væk fra sine egne behov.

12 Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner
Hvis situationen minder mig om min egen familie … så kan man ikke finde ud af om det er min sorg eller din sorg, så kan man ikke hjælpe. Jeg er opmærksom på mine egne følelser; hvis jeg ikke holder fødderne på jorden så vil det ikke lykkedes. Man skal være opmærksom på disse følelser [sårbarhed og lidelse] så du ikke taber din professionalisme.

13 Sygeplejerskernes sårbarhed og lidelse er ømme punkter, som kan blive blinde pletter eller øjenåbner
Altså hvis jeg ikke havde haft sorgen inde, hvis jeg ikke havde haft den der magtesløshed inde, så havde jeg ikke kendt følelsen. Jeg ved ikke om man skal kende følelsen for, at kunne se den hos andre … men jeg tror at man forstår den på en anden måde, når man selv har oplevet den.

14 Mod Etisk dannelse og professionelle Professionel sygeplejerske
som menneske Sårbarhed og lidelse som bløde punkter Øjenåbner Blinde pletter Forening Former Mod 1. Mod et til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse 2. Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse 3. Mod til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg Udvikler og professionelle Forening

15 Mod til at hjælpe patienterne til at se egen sårbarhed og lidelse
Der skal hår på brystet. Man skal kunne bære det selv og ikke være bange for at gå ind, og så sige: Jammen, er det det du siger? Er det, at du egentlig ikke ønsker at være her mere? Altså at du ønsker at dø? Man må ikke selv være bange for at gå ind og bruge ordet ”dø”.

16 Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse
Vi som vårdpersonal våga se detta och kliva in i lidandet om det är så att vi bliver inbjudna Jeg kan huske den første rigtig dårlige lungepatient jeg så herinde, der slet ikke kunne få luft og var helt blå i hovedet. Jeg skulle virkelig tvinge mig til … jeg skulle næsten stå og holde fast i sengehesten for at blive stående. For man kan næsten ikke rumme den der forfærdelige lufthunger og desperation, men … det lærer man så. For en patient der har det sådan, da er det vigtigt, at dem der er omkring godt kan holde ud til at stå og være der sammen med patienten

17 Mod til at være tilstede i patienternes sårbarhed og lidelse
Altså sårbarhed det findes jo hos alle mennesker, og sygeplejerskerne registrerer det hos alle mennesker. Sårbarheden virker forskelligt på sygeplejerskerne. Hvis man f.eks. er en depressiv patient, så er man enormt sårbar og usikker på al ting. I virkeligheden er det dér, man har mest brug for tålmodighed fra sine omgivelser. Men det er dér hvor den sårbarhed man har, er så påtrængende og appellerende at den automatisk bliver mødt med afstand ... nogle gange er der sådan en ulykkelighed eller en lidelse som man ikke kan lindre.

18 Modet til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg
Kunde jag varit mer påstridig och fått in henne snabbare till akuten? Ja det kunde jag. Nog aldrig igen ska jag ”låta” mig styras av ”hierarkiska mönster” jag ska våga lita på min egen intuition

19 Modet til at stole på sig selv når der skal argumenteres for og udøves professionel omsorg
Modet hos den enskilde vårdaren ger också en möjlighet till en caritativ vård. Men för att du som vårdare skall ha detta mod måste du också vara beredd att utstå en del. Altså, jeg tror at den der tro på mig selv, at tro på at det her er det rigtige at gøre. Det har jo meget at sige, at man tør forholde sig til det, og at man ikke skynder sig at skøjte videre i dag … tør jeg godt at stå frem og sige; ”hør her, her tror jeg på at sådan kunne man forholde sig til situationen” … at turde tro på sig selv i forhold til sin faglighed.

20 Jeg vil sige, i samspillet med patienten samt sårbarheden og lidelsen ved patienten ….om man lige får gjort noget ved det, det kommer an på hvordan vi som sygeplejersker kommer ind, altså om vi vil det. Om vi vil hjælpe patienten eller vi ikke vil. Det at turde gå ind i det, det kræver noget af mig som sygeplejerske. Jeg skal også turde gå ind i relationen med patienten, og kan jeg nu overhovedet hjælpe? Kan jeg bidrage med noget som helst? Altså, det kan jeg i hvert fald fange mig selv i nogle gange, at jeg godt kan hoppe over hvor gærdet er lavest, det der med at spørge ind til det. Det er ikke altid et spørgsmål om tid. Det er simpelthen noget med om vi vil det eller ej synes jeg

21 Hvad bidrager denne undersøgelse med?
Betydningen af sygeplejerskernes egen sårbarhed og lidelse som ømme punkter Weaver K, Morse J, Mitcham C. Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2008; 62 (5): Sørlie V, Kihlgren A, Kihlgren M. Meeting ethical challenges in acute nursing care as narrated by registered nurses. Nursing Ethics 2005; 12 (2): 133 – 142. Pahuus M. Sandhed og storhed. Om nogle eksistentielle dyder og laster [Truth and Greatness. About some Existential Virtues and Vices]. 1994, Gyldendal, Copenhagen. Juthberg C, Sundin K. Registered nurses´ and nurse assistants´ lived experience of troubled conscience in their work in elderly care – A phenomenological hermeneutic study. International Journal of Nursing Studies 2010; 47: 20 – 29. Arman M. Bearing witness: An existential position in caring. Contempory Nurse 2007; 27 (1): 84 – 93 Etisk dannelse udvikles over tid Arman M. Bearing witness: An existential position in caring. Contempory Nurse 2007; 27 (1): 84 – 93 Modets betydning i sygeplejen Spence D, Smythe L. Courage as integral to advancing nursing practice. Nursing praxis in New Zealand 2007; 23(2): Delmar C. Development of Ethical Expertise: A Question of Courage. International Journal for Human Caring 04; 8 (3): 8-1

22 Spørgsmål?


Download ppt "- i et sygeplejerskeperspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google