Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende"— Præsentationens transcript:

1 Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
* Social * Psykisk * Fysisk

2 Mig og min uddannelse Læreruddannelsen i Silkeborg
Hvorfor blev jeg lærer?

3 Uddannelsens opbygning
4 år Linjefag Praktik Bachelor

4 Lærerprofessionen – en definition
Lærerprofessionen er kendetegnet ved lærere, som kan planlægge, udføre og evaluere undervisningen, udvikle deres undervisningspraksis og begrunde valg og handlinger på et pædagogisk, fagligt og didaktisk grundlag.

5 Lærerprofessionen – en definition
Lærerprofessionen varetager en dannelsesproces, hvor såvel det faglige indhold som elevernes personlige og sociale udvikling tilgodeses.

6 Professionsidealet Dale: 3 kompetenceniveauer:
Teori K2 Planlægning K1 Gennemførelse Læreren er didaktiker Læreren er lærer

7 Professionsidealet Relationskompetence Faglighed Klasserumsledelse
Didaktisk kompetence Den gode rollemodel Omstillingsparathed Anerkendende Dannelse

8 Folkeskolens formålsparagraf
§1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. §2. Folkeskolen er en kommunal opgave, jf. dog § 20, stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Kommunalbestyrelsen fastlægger, jf. § 40 og § 40 a, mål og rammer for skolernes virksomhed inden for denne lov. Stk. 2. Den enkelte skole har inden for de givne rammer ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1, og fastlægger selv undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

9 Fælles Mål Alle skoler er underlagt Fælles Mål
Der er i alt 48 faghæfter Der er et faghæfte til hvert fag Der er et faghæfte til elevens alsidige udvikling Består af: Trinmål Slutmål Lærervejledning

10 Udfordringer og problemstillinger
finde en balance mellem arbejdsliv og privatliv / fritidsliv finde en balance mellem (følelsesmæssig) involvering og distance bliver i princippet aldrig færdig med at forberede sig; vil man holde fri, må man bevidst beslutte sig for det på trods af stort engagement og stor arbejdsindsats, kan lærere få oplevelsen af utilstrækkelighed glæder er der mange af – f.eks. glæden ved at følge med i og være en del af elevernes faglige, sociale og personlige udvikling K.K-Jesp. Om undervisning s.152

11 Innovation KIE-modellen Kreativitet Innovation Entreprenørskab

12 Det kreative rum Finde på skøre og nye ideer
Aldrig sige nej til forslag Tag ”ja-hatten” på Øvelser til dette læringsrum: Post it (de gule sedler) Tombolaer Gimme five

13 Det innovative rum Planlægge og strukturere ideerne
Den kreative idé skal tilføres en værdi (Ideen skal være til gavn for andre) Fra idé til faglig dybde Øvelser til dette læringsrum 3 for, 3 imod Værdikompasset Pakkeleg

14 Det entreprenante rum Gøre ideen til virkelighed
Øvelser til dette læringsrum Edderkoppespindet Risikostafetten – hvad kan gå galt?

15 Eksempel på en innovativ skole

16 Sundhed og bæredygtighed
Negativ Positiv Livstil Snævner Livstil + levevilkår Bred (Bjarne Bruun Jensen, DPU Den sundhedsfremmende skole, side 28) Sundhedsbegrebet 1 2 3 4

17 Sundhed og bæredygtighed
Bæredygtighed skal gavne den enkelte, velfærdsamfundet og de kommende generationer. Vi skal udvikle eleverne til at tænke innovativt og derved finde bæredygtige løsninger. Genbrug Kost og motion Hjælpe byens plejehjem

18 Vi ser frem til nogle spændende og glædesfyldte dage med innovation.

19

20


Download ppt "Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google