Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker."— Præsentationens transcript:

1 Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker

2 Viden Færdigheder Holdninger Kompetencerne er... En dynamisk og kompleks kombination af Der fører til en effektiv indsats i den virkelige verden

3 Lærerkompetencestruktur Nationalt niveau: Stor variation med hensyn til tilgang til difinition & implementering of Lærerkompetencestrukturen (TCF), der spænder mellem brede kompetencesæt (f.eks. Finland) til lister med forskrifter (f.eks. UK).

4 Lærerkompetencestruktur På EU/ internationalt niveau: En omfattende generel TCF ikke findes; kun rammer for specifikke fagområder (f.eks. UNESCO’s IKT kompetencestruktur for Lærere; European Profile of Language Lærer Education) 3 brede kompetenceområder blev defineret i 2005 i målsætningsdokumentet: Fælles europæiske principper for lærerkompetencer & -kvalifikationer (EU- kommissionen, 2005) International anmeldelse af læreres kompetencer, standarder og udvikling: Lærernes Kernekompetencer: krav og udvikling (EU-kommissionens temarettede arbejdsgruppe om lærernes faglige udvikling, 2011)

5 3 overordnede kompetenceområder for lærere 1)Samarbejde med andre Arbejde effektivt med elever Samarbejde med kolleger Fælles europæiske principper for lærerkompetencer & -kvalifikationer (EU-kommissionen, 2005)

6 3 overordnede kompetenceområder for lærere 2) Arbejdet med og i samfundet Arbejde effektivt i lokalsamfundet & sammen med interessenter inden for uddannelse (f.eks forældre, læreruddannelsesinstitutioner, kulturelle organisationer, virksomheder mv) Forberede eleverne på rollen som globalt ansvarlige borgere Fælles europæiske principper for lærerkompetencer & -kvalifikationer (EU-kommissionen, 2005)

7 3 overordnede kompetenceområder for lærere 3) Arbejde med Viden, Teknologi & Information Solid faglighed & amp; pædagogisk viden Evne til at integrere teknologi til effektivt at forbedre undervisning & amp; læring Mulighed for at få adgang til effektivt, at analysere, validere, reflektere over, transmittere, og bygge på oplysninger Fælles europæiske principper for lærerkompetencer & -kvalifikationer (EU-kommissionen, 2005)

8 Lærernes Viden Oversigt over litteratur om læreres kernekompetencer (EU-kommissionen, 2011) 1. Faglig viden 2. Pædagogisk viden om faget 3. Pædagogisk viden 4. læseplansviden 5. Uddannelsesvidenskab (historisk, filosofisk, psykologisk, sociologisk etc.) 6. Udviklingspsykologi 7. Inklusion & mangfoldighed 8. Nye teknologier 9. Uddannelsespolitik (kontekstuelle, institutionelle, organisatoriske aspekter) 10. Gruppedynamik, læringsteorier & motivation 11. Evaluerings- & vurderingprocesser & metoder.

9 Lærerkvalifikationer 1. Planlægning, styring & koordinerende undervisning 2. Anvendelse af undervisningsmaterialer og -teknologier 3. Styring af elever og grupper 4. TIlsyn med og vurdering af læring 5. Samarbejde med kolleger, forældre og sociale myndigheder 6. Forhandlingsevner 7. Samarbejdsmæssige, refleksive, interpersonelle færdigheder med hensyn til læring i faglige fællesskaber 8. Evne til at tilpasse sig flere niveauer dynamik (fra overordnet politisk dynamik, til dynamikken som den findes blandt elever, i klasseværelset og på skolen) 9. Evnen til at drage konklusioner & træffe afgørelser på grundlag af bearbejdet dokumentationsmateriale og data Oversigt over litteratur om læreres kernekompetencer (EU-kommissionen, 2011)

10 Lærerholdninger og -værdier 1. Forpligtelse overfor ens fag; bevidsthed om dets historiske udvikling, nuværende rolle & relationer til andre fagområder 2. Evne til at tilpasse sig forandringer 3. Forpligtelseoverfor to at sørge for støtte alle elever 4. Evne til at lære eleverne at blive demokratisk indstillede borgere 5. Indstilling til livslang læring 6. Evne til selvreflektion & kritisk evaluering af egen praksis Litteraturoversigt over læreres kernekompetencer (EU-kommissionen, 2011)

11 Interesseret i at udvikle dine kompetencer? KeyCoNet Online kursus "Kompetencer i det 21. århundredes skoler" Startdato: 17. november 2014 Åben for tilmelding: http://www.europeansch oolnetacademy.eu/web/k eyconet http://www.europeansch oolnetacademy.eu/web/k eyconet Følg med i hvordan dine kompetencer udvikles ved at deltage i eTwinnings overvågningsaktivitet Lancering: Ugen med den 13. oktober 2014 KeyCoNet afsluttende konference om integration af kompetencebaseret læring i undervisningen 25.-26. november 2014 Tilmelding: http://keyconet.eun.org/ conference http://keyconet.eun.org/ conference


Download ppt "Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google