Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7"— Præsentationens transcript:

1 Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7

2 Virksomhedens omverden
Kap 7 Virksomhedens omverden Virksomhedens om-verden er i konstant forandring. Følger den ikke med tiden, kan den ende med at bukke under.

3 Nærmiljø Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører
Kap 7 Nærmiljø En virksomheds nærmiljø er de grupper, som virksom- heden ofte er i kontakt med og som den i et vist omfang er i stand til at påvirke Til en butiks nærmiljø regnes: Kunder Leverandører Konkurrenter

4 Fjernmiljø En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi
Kap 7 Fjernmiljø Virksomhedens fjernmiljø er en række samfundsmæssige faktorer, der kan have indflydelse på virksomhedens salg. Faktorer den ikke kan ændre, men som den må tilpasse sig En virksomheds fjernmiljø omfatter: Befolkning Økonomi Teknologi Kultur Tidsmæssige svingninger

5 Befolkning En ændring i befolkningens sammensætning kan give
Kap 7 Befolkning En ændring i befolkningens sammensætning kan give anledning til overvejelser i en virksomheds strategi.

6 Teknologisk udvikling
Kap 7 Økonomi/Indkomst Forbrugernes købelyst hænger sammen med deres økonomi. Det vil sige udviklingen i deres indkomst. Teknologisk udvikling Den teknologiske udvikling har været med til at skabe et behov for nye produkter: f.eks. iPod, mobiltelefoner og fladskærme mv. - men også problemer, idet andre produkter forsvinder f.eks. drejeskivetelefonen

7 Kultur Når kulturværdierne ændres påvirkes vores livsstil og
Kap 7 Kultur Ved kultur forstås en persons livsmønster, der bl.a. kommer til udtryk i aktiviteter, interesser, omgangsformer og holdninger. Disse forhold giver tilsammen en bestemt livsstil Når kulturværdierne ændres påvirkes vores livsstil og dermed også forbrugsvanerne. Man taler om: Livsstilsbetinget forbrug Den politiske forbruger Sundhedsbevidsthed Miljøbevidsthed

8 Tidsmæssige svingninger
Kap 7 Tidsmæssige svingninger Virksomhederne kan også påvirkes af tidsmæssige svingninger. Disse svingninger kommer ofte fra ydre påvirkninger, som virksomhederne så må reagere på. Det er: Modesvingninger Sæsonsvingninger Konjunktursvingninger


Download ppt "Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google