Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Kontrol med teknisk bistand Loven er nu vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2005 Disposition:  Indhold af ny lovgivning  Konsekvenser for virksomheder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Kontrol med teknisk bistand Loven er nu vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2005 Disposition:  Indhold af ny lovgivning  Konsekvenser for virksomheder."— Præsentationens transcript:

1 1 Kontrol med teknisk bistand Loven er nu vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2005 Disposition:  Indhold af ny lovgivning  Konsekvenser for virksomheder og medarbejdere  Administration af ny lovgivning (advarselslamper og tommelfingerregler)

2 2 Hvorfor kontrol med ydelse af teknisk bistand? Danmark Tredjeland uden for EU Anvendelsesområde: - Når en person, med det han ved og kan, ”tomhændet” krydser grænsen og yder teknisk bistand uden for EU. - Medbragte ”fysiske udtryk” (fx manuskripter, tegninger, disketter osv.) reguleres allerede nu af forordningen (kontrollisten og catch-all)

3 3 Definition og afgrænsning ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service. Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring, overførsel af driftskendskab eller konsulentservice.” Kontrol med teknisk bistand er afgrænset til: Teknisk bistand, der har relation til masseødelæggelsesvåben eller missiler, der kan fremføre masseødelæggelsesvåben (jf. catch-all)

4 4 Indhold af lovgivning om teknisk bistand Forbud imod at yde teknisk bistand uden for EU, hvis:  der er kendskab til, eller begrundet mistanke om, at formålet med bistanden er fx udvikling, håndtering eller produktion af masseødelæggelsesvåben I alle andre tilfælde kan den tekniske bistand ydes frit Undtagelser:  Ydelse af teknisk bistand til de nærtstående lande (f.eks. USA, Norge m.fl.), hvor der i forvejen gælder lempelige EU regler (fællesskabstilladelsen)  Information, der er frit tilgængelig for offentligheden  Grundforskning

5 5 Mulighed for dispensation  Hvis ydelsen af konkret teknisk bistand er omfattet af forbuddet, og  Hvis sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre beskyttelsesværdige hensyn taler for, at den tekniske bistand tillades Elementer i EBST’s sagsbehandling af dispensationsansøgninger:  tekniske, efterretningsmæssige, sikkerheds- og udenrigspolitiske samt humanitære hensyn. Eksempler på dispensationsmulighed:  Installation af beskyttelsesfiltre mod B og C våben  Vedligeholdelse af udstyr, der kan måle krigsgasser  Reparation af udstyr til udvikling af vacciner (der også kan bruges til udvikling af biologiske våben)

6 Teknisk bistand: Virksomhedens overvejelser Kendskab eller begrundet mistanke om anvendelse i forbindelse med WMD? MåskeJANEJ Slutbrugercheck hos Erhvervs- og Byggestyrelsen: Er der kritiske oplysninger? Eksportøren vurderer alle oplysninger i sagen og afgør, om der er “begrundet mistanke” om WMD-brug Frit salg Procedure for ansøgning om dispensation JA NEJ Måske Teknisk bistand er forbudt Negativt WMD formål? Positivt WMD formål? NEJ JA Virksomhedens overvejelser vedr. teknisk bistand Tjek hos modtageren: Alt stadig OK? Behov for at undersøge nærmere? Afvisning af opgaven? (begræns skaden)

7 7 Teknisk bistand vs. fysiske udførsler Eksportkontrol med fysiske dual-use produkter Kontrol med ydelse af teknisk bistand uden for EU, bestemt til anvendelse i forbindelse WMD Hjemmelsgrundlag og administrativ model ”Dual-use forordningen -> Krav om udførselstilladelse, hvis omfattet af kontrollisten eller catch-all bestemmelserne Fælles EU aktion -> Hovedregel: Forbudt Dog visse undtagelser samt dispensationsmulighed AnvendelsesområdeEksport/udførsel af fysiske produkter fra Danmark til tredjelande uden for EU Ydelse af teknisk bistand uden for EU Grænseoverskridelse af fysiske personer? Nej, udførslen sker ved fysisk forsendelse eller via elektroniske medier (f.eks. telefon, fax, videotelefon mv.) Ja, eksportøren sender en repræsentant til det pågældende tredjeland for at yde teknisk bistand på stedet Ansvarlig myndighed? EBSTEBST (vedr. dual-use produkter) og Justitsministeriet (vedr. våben)

8 8 Hvad bør virksomheden gøre? (I) Forberedende overvejelser - centralt og hos den enkelte medarbejder:  Produktrelationen: Producerer man kritiske produkter, hvortil man også yder teknisk bistand?  Rene serviceydelser: Yder man teknisk bistand, fx rådgivning eller undervisning, som fx kan sætte modtageren i stand til at udvikle masseødelæggelsesvåben? Procedurer og uddannelse:  Udarbejd procedurer, som passer til virksomheden:  tjek af modtageren og/eller  erklæringer fra modtageren, hvis der er tvivl om formålet med den tekniske bistand  Information og uddannelse: Relevante medarbejdere skal vide, hvornår de især skal være opmærksomme, fx via mærkede produktlister, retningslinier, tjeklister og instrukser

9 9 Hvad bør virksomheden gøre? (II) Beredskab - håndtering af ad-hoc situationer  Den udrejsende bør have en kontaktperson i virksomheden at spørge til råds, hvis en betænkelig situation skulle opstå  Virksomheden bør overveje, om der skal tages kontakt til EBST eller PET, eller evt. Dansk Industri  Risiker ikke liv og lemmer i en truende situation, men begræns skaden:  Yd så lidt kritisk teknisk bistand, som muligt  Kontakt myndighederne hurtigst muligt efter hjemkosten

10 10 Hvem har straffeansvaret? Hvem kan straffes?  Den, der yder teknisk bistand, dvs. en fysisk eller en juridisk person (en virksomhed)  Teknikeren og/eller direktøren?  Afhænger af den konkrete efterforskning, herunder om/hvordan virksomheden har instrueret sine medarbejdere  Tvivlsomt om en medarbejder kan fritages for straf ved at henvise til ordrer fra en chef

11 11 Advarselslamper, teknisk bistand Mistænkelige kunder og forhandlingssituationer, fx:  Underlige betalingskrav  Modvilje imod udstedelse af erklæring om den tekniske bistand Kritiske former for teknisk bistand, fx:  Installation af højteknologisk elektronisk udstyr  Vedligeholdelse af kemiske-, biologiske eller atomare anlæg  Reparation af laboratorieudstyr  Rådgivning om produkter med særlige, specifikke tekniske egenskaber Kritiske eksportmarkeder  Markeder, hvor faren for udvikling og opbygning af masseødelæggelsesvåben er almindelig kendt, f.eks. i visse lande og kunder i Mellemøsten, Nordafrika og Asien.

12 12 Teknisk bistand, tommelfingerregler Tjek din kunde  Overvej hvilke lande, der skal udføres teknisk bistand i  Tjek (nye) kunder  Tjek hvad den tekniske bistand skal bruges til Dokumentation ved mulige kritiske ordrer  Dokumentér de gjorte overvejelser:  At kunden er tjekket  At man har overvejet risikoen for kritisk anvendelse  At der ikke er mistanke om kritisk anvendelse Procedurer for håndtering af kontrol med teknisk bistand  Etabler en klar ansvarsfordeling i virksomheden  Udarbejd retningslinier for de rejsende medarbejdere

13 13 Dokumentopbevaring  Forældelsesfristen for lovovertrædelser er 10 år  Krav om opbevaring af dokumentation i forbindelse udstedte tilladelser er 5 år  Krav i forbindelse med udstedte dispensationer er også 5 år Anbefaling Dokumentation i forbindelse med ”potentielt kritisk” teknisk bistand bør opbevares i mindst 5 år

14 14 Slutbrugertjeks Alle eksportører kan tjekke konkrete ordrer:  Er der tale om en kritisk slutbruger/agent/køber/modtager? Svar kan forventes inden for nogle dage. Tre mulige svar: Grøn: Ingen relevante (kritiske) oplysninger Gul: Visse kritiske oplysninger, virksomheden rådes (skriftligt) til at undersøge leverancen nærmere Rød: Alvorlige kritiske oplysninger, virksomheden advares skriftligt mod at yde den tekniske bistand, med mindre nærmere undersøgelser afkræfter mistanken EBST har etableret en isoleret database med klassificerede oplysninger om kritiske slutbrugere, agenter, købere og produkter.

15 15 Vejledende materiale på eksportkontrolhjemmesiden  information om kontrol med teknisk bistand  Eksempel på ”modtagererklæring” vedr. teknisk bistand  Dispensation for dispensationsansøgning  Standard-erklæring vedr. ydelse af teknisk bistand (udarbejdes af den danske virksomhed i forbindelse med dispensationsansøgning)  Eksportkontrolpolitik, inkl. procedurer for ydelse af teknisk bistand og tjekliste til afklaring af, om en ydelse er omfattet af forbuddet

16 16 Yderligere information EBST kan kontaktes:  Via telefon: +45 35 46 60 00  E-mail: ebst@ebst.dk (Emne: eksportkontrol)  Hjemmesiden: www.ebst.dk/eksportkontrol/0/30  Blanketter: www.ebst.dk/blanket_eksportkontrol/0/7/0


Download ppt "1 Kontrol med teknisk bistand Loven er nu vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2005 Disposition:  Indhold af ny lovgivning  Konsekvenser for virksomheder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google