Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArnold Fischer Redigeret for ca. et år siden
1
Status 3.12.12 Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen
2
Visionen Brugen af visuelle, digitale værktøjer fremmer elevers faglige læsning.... det kan projektarbejde understøtte … og det udfordrer skolen som organisation
3
Status og perspektiver for Udviklingsprojektet "Ord til billede" - fra projekt til ny hverdag? Om projektets form og forløb Nedslag i datamaterialet. Hvor er vi nu og hvilke udfordringer ser vi? Skolens medie- og vejledningskultur i et organisationsperspektiv - fra projekt til ny hverdag? Det videre forløb, herunder evaluering d. 7. maj 2013
4
Om projektets form og forløb Form: Eksperimenterende, udviklingsorienteret, alle skoler med Forløb: Projektår 1: eksperimentere med de 6 værktøjer 2 temadage 1 midtvejsevaluering (4 timer) Projektår 2: fokus på projektarbejdsformen og multimodalitet 1 eftermiddagskursus i multimodalitet 1 workshopsdag (delt i to) Evalueringsdag (4 timer) d. 7.05.13
5
Nedslag i datamaterialet ud fra.. Nov. 2011Spørgeskema til deltagerne Om værktøjerne, temadag 28.10.11, projektarbejdsformen, faglig læsning, forventninger April 2012Spørgeskema til deltagerne Værktøjer, arbejdsmetoder, implementering Sept. 2012 Skema: Oversigt over deltagernes projekter i projektår 2 Okt. 2012Spørgeskema til deltagerne: Forudsætninger på skolerne
6
Eksempler fra datamaterialet. Hvor er vi nu og hvilke udfordringer ser vi? Klassetrin (se MindMap på Bloggen) Værktøjer (se MindMap på Bloggen) Projekter (se Oversigt på Bloggen)
7
Begyndende analyse... Proces – produkt Formål- værktøj/arbejdsmetode Dogmeregler, flere værktøjer/palet Privat-offentligt Mediekatalog- mediehandleplan
8
Udviklingsperspektiver Tid og rum til at eksperimentere Teams, der inspirerer, understøtter og udfordrer Videndeling, internt og eksternt Projektarbejdsformen i fokus
9
OTB i forhold til BYOD OTB abonnerer ikke på en bestemt teknologi, men det skal kunne lade sig gøre i hvad som helst (Bring Your Own Device). Ikke tage udgangspunkt i en teknologi, men i læring og læringssyn De 4 søjler fra Faghæfte 48 er vigtigere end det enkelte værktøj
10
Marc Prensky (2012): Teaching the Right Stuff http://marcprensky.com/writing/Prensky-TheRightStuff-EdTech-May-Jun2012.pdf https://www.dropbox.com/s/1k6lzvykx20rl5b/Prensky%202.pdf
11
Nye arbejdsformer – på tværs af tid, sted og rum – og nye måder at forstå og anvende teknologi og digitale medier i pædagogisk praksis. http://www.nynordiskskole.dk/Om-Ny-Nordisk-Skole/Hvad-er-Ny-Nordisk-Skole/Maal- Manifest-og-Dogmer-for-Ny-Nordisk-Skole
12
http://www.folkeskolen.dk/518364/ekspert-saadan-er-det-gode-digitale-laeremiddel
13
Ressourcer og læremidler Roller og relationer Læringsrum og læringsformer
15
Nyt udsigtspunkt? VidensformerIscenesættelserPraksis Digitale medier supplement Fokus på og håndtering af software og hardware Kvalifikationer Digitale medier som integration Erfaringer med digitale medier i en kontekst, understøttelse af praksis Kompetencer Digitale medier som udfordring Kommunikation, videndeling og læring planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af praksis Eksperimenter Digitale medier som kultur Medialisering som et vilkår, en usynlig og integreret del af hverdagslivet Kultur
16
Fremtidens læringskultur og læringscentret? Videndelingskultur i skolen Nye organisations- og arbejdsformer Nye vejledningsformer – på tværs af tid, sted og rum Fra lærer til lærer (team og to-lærer-system) Kollegavejledning og sidemandsoplæring Nye roller og positioner
17
Fra projekt til ny hverdag? Hvad er kvaliteten af et udviklingsprojekt som Ord til billede? Hvordan kan OTB indgå i helhedstænkningen for digitalisering og medialisering i praksis? Evaluering 7. maj 2013 kl. 12.00-16.00 Sted udmeldes senere
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.