Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MST - CM MST 85 % CM 15 %.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MST - CM MST 85 % CM 15 %."— Præsentationens transcript:

1 MST - CM MST 85 % CM 15 %

2 Hvad er MST ? Multi Systemisk Terapi Evidensbaseret model
Familiebaseret indsats Foregår i den unges miljø Rettet mod:

3 Unge mellem 12 og 17 år – med alvorlige adfærdsproblemer:
Kriminalitet Stof- og alkoholmisbrug Alvorlige skoleforsømmelser Alvorlig fysisk og/eller verbal aggressiv adfærd I risiko for at blive anbragt uden for hjemmet Flytter hjem fra en anbringelse

4 FAMILIEN MST fokuserer på familier som nøglen til løsninger.
Familier er fuldgyldige samarbejdspartnere - med fokus på familiemedlemmer som de varige forandringsagenter. At give op på familier – eller stemple dem som umotiverede eller havende ‘modstand’ er ikke en umiddelbar mulighed. Terapeuten har behandlingsansvaret – og ansvaret for at tilpasse behandlingen til den enkelte familie. Terapeuten arbejder fra 1. dag og gennem hele behandlings-forløbet aktivt med at engagere familiemedlemmer og vigtige nøglepersoner. The most important group that MST interacts with is the many families that receive the service. MST views families as the key to changing the youth’s behavior because they are the most influential system that the youth is a part of. MST will only work if we can effectively empower the youth’s caregivers with the knowledge, skills and resources to effectively raise their children without the need for ongoing formal support from agencies. MST assumes that families already do the very best they can given the resources, skills and knowledge they possess, so it serves no purpose to blame or criticize. Instead, MST seeks to determine why the family’s best efforts did not result in a competent, successful youth. MST evaluates the context of the family to better understand the challenges that prevented success. Interventions seek to overcome those challenges, allowing the parent or parent figure to successfully do their job. How we think affects what we do. The words we use communicate how we think. Words like “unmotivated” or “resistant” tend to blame the family member leading to reduced engagement in treatment. MST assumes that behavior makes sense and it is MST’s job to determine how a given behavior fits the situation (e.g., a parent not following through with an intervention may be due to a poorly constructed intervention). MST defines problems in solvable ways.

5 GRUNDANTAGELSER Børns adfærd er væsentligt påvirket af deres familier, venner og fællesskaber – og vice versa. Familier er nøglen til succes Omsorgsgivere/forældre ønsker det bedste for deres børn. Familier kan opnå succes – og klare problemerne. Forandring kan opstå hurtigt Professionelle behandlingsudbydere bør være ansvarlige for at opnå behandlingsmål. Videnskab/forskning tilbyder værdifuld guidance. Slide is assumed to be self explanatory – see your MST coach if you need help determining what to say here.

6 Hvordan foregår MST (+ CM)?
MST-terapeuten arbejder med 3-5 familier ad gangen Behandlingen er intensiv og kortvarig. Et MST (+CM)-team er tilgængelig 24 timer i døgnet hele året. Behandlingen foregår i den unges nærmiljø (hjem) Behandlingen involverer systemerne omkring den unge og familien. Teamet får ugentlig vejledning og konsultation Metode trofasthed (Therapist Adherence Measurement) Kvartalsmøder - kurser

7 Terapeutiske redskaber - generelle for MST og CM
Systemisk Familieterapi: Strategisk og Strukturelt Forældrestil – psykoedukation, rollespil, kognitiv terapi. Kognitiv terapi eks. konflikthåndtering, depression m.m. Kognitiv adfærdsterapi (KAT) Kommunikationstræning - rollespil Strukturer, skemaer, social træning m.m. Parterapi: samarbejde & fællesskab Psykoedukation bl.a. v/ ADHD ”What Ever It Takes!

8 Terapeutiske redskaber cm
FAMILIEORIENTEREDE SESSIONER: - UNG, FORÆLDRE, TERAPEUT (+ evt. andre familiemedlemmer/netværk) KONTRAKT KOMMUNIKATION : FORÆLDREHOLDNING OG -ADFÆRD ABC – VURDERING (UDLØSER-ADFÆRD -KONSEKVENSER) VENNERELATIONER FORDELE/ULEMPER (KORT/LANG SIGT) STRATEGIER TIL AT AFSLÅ STOFFER FAMILIESTYRINGSPLANLÆGNING : FORÆLDREADFÆRD + FAMILIESAMARBEJDE (PROBLEMLØSNING). SELVSTYRINGSPLANLÆGNING – OMARRANGERE MILJØET BELØNNINGSSYSTEM / PRIVILEGIER DRUG-TEST FAMILIE VEDLIGEHOLDELSESPLANER AFSLUTNINGSPLANER – HVIS …… SÅ …….

9 Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens
MST Analytisk Proces Henvisende adfærd Ønsket resultat fra familie og andre nøglepersoner Overordnede mål MST forståelse af sammenhænge „FIT“ Re-evaluere Prioritere Vurdering af fremskridt og barrierer for interventionens effektivitet Delmål Måle Handle Gennemføre intervention Tilrettelæggelse intervention

10 Niclas 17 år

11 Genogram 45 42 42 40 19 17 17 9 17 15

12 Henvisende adfærd Massiv misbrug af hash: Ryger hash dagligt, har røget siden 12 års alderen. Fysisk aggression: Kastet med ting i hjemmet, smadret indbo og har slået sin tvillingebror 3 gange. Verbal aggressiv hjemme: Der er daglige episoder med verbal aggression mod søskende, stedfar og mor. Kalder dem nedværdigende navne. Ingen skolegang: Ingen skolegang i to år. Hjemtagelse fra anbringelse: afrusning i 3 uger samt anbringelse i 3 måneder. Dårlige venner: Har ingen prosociale venner. Niclas’ vennekreds består af kriminelle og misbrugende unge.

13 MST Misbrugsbehandling
Analyseredskab – FIT Kommunikation Systemisk arbejde, tovholder Forældre monitorering Psykoedukation Familiebaserede interventioner Vedligeholdelsesplan Kontrakt Familieorienterede sessioner Kommunikation - forældreadfærd ABC vurdering (udløser-adfærd-konsekvens) Belønningssystem/ Privilegier Drug-test Strategier til at afstå stoffer Familiestyrings-planlægning

14 Belønning / MVP Liste over Niclas’ belønninger / privilegier for rene urinprøver Belønning/privilegium koster x-box rene test Spil til x box Bukser MVP En flextime = Niclas kan ringe og aftale at komme en time senere hjem om ugen.

15 Konsekvens gode og dårlige
ABC vurdering udløser adfærd Konsekvens gode og dårlige Skænderi med køresten efter indtagelse af alkohol Jeg tænker ”fuck det” og ryger De tilbyder en joint der er på vej rundt. Går hen til venner der ryger hash og fortæller hvad der er sket. Ingen belønning Jeg får dårlig samvittighed og ved at jeg har svigtet min mor Jeg bliver ligeglad med skænderiet og kæresten.

16 FIT: Niclas ryger hash Ingen skolegang Ingen fritidsinteresser
Ingen oplevelse af succes Manglende viden om ADHD Selvmedici-nering Hashrygende venner Ikke aktiv del af familie Ikke medicineret for ADHD Manglende monitorering Social samhørighed med andre hashrygere.

17 FIT: Niclas er stoppet med at ryge hash
Niclas ryger ikke hash Skole med afsluttende eksamen Arbejde ved Skatepro Planer til at afstå stoffer Struktur hjemme i forhold til ADHD Medicineret for ADHD Omsorg for og fra familien Aktiv del af familie, viden om ADHD Afvænning Ros og ændret kommunikation Støtte fra Turbo

18 Handleplan/sikkerhedsplan
Hvis Niclas begynder at vise tegn på at han ryger hash Kommer ikke op om morgenen Vil ikke i skole Virker fraværende og vil ikke kigge mor i øjnene Røde øjne eller anderledes adfærd Snak med Niclas og del din bekymring Hvis snakken tyder på brug af hash Begynd at teste Niclas igen Inden test aftal med Niclas At test er for at hjælpe ham At hvis den er ren får han…. Aftal hvornår den næste test skal tages (ikke præcis tidspunkt) Hvis test er positiv Brug ABC analyse og planlæg intervention. Kontakt Turbo og aftal samarbejde omkring hashproblematikken.

19 Professionelle Samarbejdspartnere
Familien/ MST Skolen Psykiatri Klub Arbejde/ praktik Special-bistand Anbringel-ses sted Turbo MST’s formål er at få alle til at skabe forandring på samme tid. Ved opstart at få fat i alle – skemaer Nogle i syntes mangler ?

20 Mere info: - www.mst.foundry.aarhuskommune.dk
- - eller ring til Leif Møller: tlf eller Randi Nørup tlf

21 TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN


Download ppt "MST - CM MST 85 % CM 15 %."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google