Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne"— Præsentationens transcript:

1 Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne
Branchedag og netværksdannelse Roskilde Tekniske Skole - Vilvorde

2 Formål med branchedagen:
Vi vil udvide elevernes kendskab til de mange brancher indenfor dyrepasserområdet, samt orientere eleverne om de forventninger/krav som brancherne stiller til medarbejdere. Eleverne oplyses om arbejdsopgaver, hvordan og hvornår arbejdsgivere skal kontaktes samt mulighederne for efteruddannelse inden for branchen.

3 Tid: Branche: Elever: 8.00 – 8.30 Morgenmad og klargøring 8.10 – 8.25 Opråb i klasserne 8.30 Kantinen: Velkomst v/udd.leder. 8.30 – 8.50 International 8.50 – 9.05 Hestebranche 9.05 – 9.25 Forsøgsdyr Pause 10 minutter 9.35 – 9.50 Zoo/dyrepark 9.50 – 10.20 Landbrug Svin/kvæg 10 minutter

4 Tid: Branche: Elever: 10.30 – 10.50 Dyrehandel 10.50 – 11.20 Kenneth Frej: psykoterapeut/coach 11.20 – 12.15 Frokost 12.15 – 12.30 Opstilling af udstilling i klasselokaler Intro i klasser. Udfyldelse af spørgeark. 12.30 – 14.45 Elevopgave – alle elever besøger alle brancher. 14.45 Oprydning Opsamling og evaluering i klassen. 15.00 – 15.30 Evaluering og kaffe

5 Netværksdannelse med brancherne
Hvert speciale afholder årligt et møde med branchen. Indhold: elevplan, tilbagemeldinger fra elever, studieture, eksamensprojekter, undervisning, specialefag, nye tiltag…. Fagligt oplæg Rundvisning

6 Netværksdannelse med brancherne
”De flyvende 5”. Faste kontaktpersoner på brancherne. Faglærere i virksomhedsophold – Zoo – forsøgsdyr. Praktiske øvelser udføres hos mestrene (forsøgsdyr). Deltagelse i arrangementer hvor mestrene deltager.

7 Iværksætteri og innovationsuge
Projektuge for Væksthus og Planteskole elever 2 hovedforløb I samarbejde med Teknologisk institut ,Arne og Jakob Søgård, samt Dennis Vesterager , Planteopbevaring.

8 I planlægningsfasen imellem interessenter , gennemgås læringsmålene og lektionsplanen
Der opstilles en lektionsplan for aktiviteten Hvilke mål kan man nå indenfor rammen Hvordan når vi de andre mål, der er for faget Her handlede det om forretningsplaner. Det fik eleverne i særskilte timer forud for kurset.

9 Frokost og elevmodtagelse 1 dag

10 3D prototypeprinteren arbejder

11 Emballageværkstedet

12 Forbrug af emballage og råstoffer
Forbrug af emballage og råstoffer . Cradle to cradle tankegangen introduceres

13

14 Nanoteknologi og de muligheder der er i dette felt

15 Velkomst hos Arne og Jakob Søgård

16 Gennemgang af agurkeproduktion

17 Mere gennemgang

18 Arne og computeren

19

20

21

22 Dennis fra planteopbevaring fortæller om virksomheden

23 Indsigt i virksomhedens koncept

24 Intereserede elever.

25 Der idegenereres på tværs af grupperne

26 Gruppearbejde i systematisk rod

27 Arbejde med FISK metoden og OCEAN

28 Eleverne arbejder alle steder, også i væksthuset

29 Hvad fik eleverne ud af projektet
Indblik i hvor man kan få hjælp til opfinderi, og produktudvikling Eleverne fik indblik i en virkelig verden, relateret til to virksomheders reelle udfordringer Eleverne fik en konkret arbejdsopgave med et klart mål Eleverne fik tillid til at udviklingsopgaver kan man godt løfte Indblik i start af egen virksomhed En række systemiske metoder til ideudvikling og ide generering En direkte tilbagemelding fra erhvervslivet.

30 Afslutning Fremvisning af ideer til virksomhederne
Tilbagemelding fra virksomhederne Virksomhederne fik også procesmappen med ideerne

31 Der er fokus på elevers evner og kompetencer.
Tiden efter Virksomhederne besøger teknologisk og vil være værter for skolen fremover. Der er fokus på elevers evner og kompetencer.

32 12 lærer med stort kørekort
Afdelingen har: 2 stk. 40 personers busser 5 stk. 9 personers busser 12 lærer med stort kørekort vores kultur er at dele af undervisningen sker udenfor skolens arealer. eks. skovundervisning i skovene og malkecertifikatundervisning hos kvægavlere At besøge virksomheder og dele deres og vores erfaringer er en del af vores kultur. Besøg hos gartnere, der producerer planter , havecentre og besøg på haveanlæg og byggepladser. Næsten alle elever har minimum to lærepladser

33 Skole og praktisk arbejde
Skolen har en stærk base med praktiske værksteder, stalde, marker, planteskole, gartneri, haveanlæg. Skolen har en decentraliseret kultur således at ture og praktisk arbejde er en del af lærernes metodefrihed under økonomisk og organisatorisk ansvar At skolen har mod og frihed til at møde faget i øjenhøjde og gerne kan løfte faget.

34 Skillsstaffetten lokalt Roskilde ca 900 skoleelever instrueret af EUD elever

35 Andre aktiviteter Trekantsamtale , elev og virksomhed mødes med skolen , på skolen til læringssamtale , Anlægsgartnerne,(forbrug ca 100 arbejdstimer) Uddannelsesudvalg organiseret med underudvalg for hver uddannelse, og man mødes sammen med eleverne og lærerne til fælles dialog Afsluttende opgaver aftales og tager afsæt i erfaringsopsamling hos mestrene koblet til skolefag hos Væksthus og Produktionsgartnerne.

36 Mange tak for opmærksomheden
Dorthe Kold Navntoft Steen Forsmann Mobil mail Linkedin : Karl Steen Forsmann Roskilde Tekniske Skole


Download ppt "Mødet mellem dyrepasserelever og brancherne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google