Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Hvad kan folkeskolen og forældrene gøre for at fremme børns ikke-kognitive kompetencer? Anders Holm Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

2 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
I lang tid har mange forskere ment at vejen til succes gik gennem den enkelte persons IQ KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

3 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Intelligens består af to komponenter – ”gode” gener og gunstige miljøpåvirkninger – begge dele er der mere af i social gruppe 1 end i social gruppe 5 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

4 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Mere og mere af det gode liv Mere og mere intelligens KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

5 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
IQ gør det ikke alene – ikke kognitive kompetencer er også meget vigtige! Hvad er det så for nogle kompetencer? Det er ikke at kunne spille guitar – male – eller vide noget om Noréns sidste stykke – det er nemlig også langt hen ad vejen IQ i forklædning KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

6 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Det er først og fremmest flid – omhyggelighed – og evnen til at udskyde behov KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

7 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Den berømte skumfidustest – se selv på You tube! Barnet (2-3 år) i testen får en skumfidus. Herefter får barnet at vide at nu går den voksne et øjeblik – for at komme tilbage om 2 minutter – hvis barnet endnu ikke har spist skumfidusen når den voksne kommer tilbage så får barnet endnu én. Denne test som blev udført første gang af amerikanske psykologer for år siden har vist sig at være en god prædiktor for hvor godt børnene senere klarer sig mht. uddannelse, erhvervskarriere, parforhold og livskvalitet…… KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

8 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Mere og mere af det gode liv Mere og mere flid, samvittighedsfuldhed, behovsudskydelse….. KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

9 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Hvis flid og intelligens er så godt – og til dels arveligt – hvorfor er så nogle af os født med anlæg der ikke giver samme gode egenskaber? Det ved jeg ikke Arbejdsopgaverne har ændret sig siden mennesket blev skabt Naturen laver eksperimenter – hvis vi alle blev født med præcis samme arveanlæg ville vi ikke udvikle os som organisme – vi ville stadig være vandgopler! KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

10 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Ok – det er godt både at være flittig og intelligent. Men hvad skal vi bruge det til? Det har vist sig at både flid og intelligens er noget man kan ændre hos især mindre børn. Amerikanske lodtrækningsforsøg har vist at udsatte børn der får intensiv omsorg udvikler sig bedre på især de ikke kognitive områder (flid og alt det der …..). KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

11 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Det viser sig endda at flid er en (den) vigtigste faktor bag elevernes faglige kompetencer. Men hvordan fremmer man flid? Mmmmm – det er der vist ikke rigtig nogen der ved. Litteraturen peger på forskellige former for politikker der har en effekt på elevernes faglige kompetencer – måske gennem mere flid: KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

12 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning
Præstationsløn til lærerne, (Lavy 2002, 2012, Podgursky og Springer (2009), Ballou (1999), Figlio og Kenny (2006), Glewwe et al. (2003) Faglig overvågning af eleverne (test – og handling!), fx Harlem Charter Schools Dialog og feedback til eleverne (” Feedback has been shown to be one of the most significant activities a teacher can engage in to improve student achievement (Hattie, 1992)), Losick, et al (2011) Lektier, Eren og Hendersen (2006), Macmullen (2008), Macmullen og Busscher (2009) Ensartede faglige mål, Bishop (2004) Små klasser  påvirker faktisk ikke-kognitive færdigheder, Dee and West (2009) KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning


Download ppt "Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google