Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)"— Præsentationens transcript:

1 Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)

2 Patient-information Lovpligtigt Øger tilfredshed – er en del af mødet med ”væsenet” - Men hvilke sundhedseffekter har det? - Og er der effekt på økonomi?

3 Patient efter et lægebesøg I came home and looked it up on the internet and sorted it out for myself, which means I’m probably doing everything wrong… (Australsk patient m. diabetes)

4 Søgning (kvant./kval.) Systematiske review og RCT Mindre kvalitative undersøgelser Fokus på øget viden, adherence (evnen til at følge en aftalt behandling), andre health outcomes og økonomi Udelukket resultater uden signifikant effekt

5 Hovedkonklusioner  Skriftlig patient information (trykt og elektronisk) kan øge patienters viden, evne til at følge en aftalt behandling (adherence), compliance mm.  Informationen skal gives sammen med – og være på linje med den mundtlige information fra lægen/sundhedspersonen (”beslutningsstøtte”)  Der er en større og bedre effekt, når man kombinerer skriftlig information med andre interventioner, fx uddannelse, telefon støtte, interaktive løsninger osv.

6 Hovedkonklusioner (fortsat) Begrænset evidens for økonomiske effekter findes! Brugerinvolvering resulterer i mere relevant information - og øger patienters viden

7 Kvalitet/indhold Sprog og ord har betydning Virus = bakterie? ”moderat ubehag” ? kopi? (generisk substitution = noget, der er dårligere end originalen?)  Mindre komplekst sprog øger læsbarheden/forståelsen  Bedre visualisering/illustrationer/grafik

8 Kvalitet/indhold Bivirkningsfremstilling Information om bivirkninger er vigtigt og ønsket Måden, den gives på, påvirker viden God målrettet information bedre end generel/bred information Involvering af patienter øger viden og forståelse -> Afprøv på målgruppen!

9 Kommunikation om substitution af medicine: et patient-perspektiv Lille kvalitativt studie fra Almen Praksis (DK) Patienter, der brugte esomeprazol (Nexium) og skulle skifte til et billigere PPI pga. medicintilskuds-regler Tekst-analyse af information om substitution sammenlignet med patient interview (diskurs analyse) ”Billig” og ”kopi ” var negativt associeret med patienters forventning om at medicinen var ligeså god. Patienter bruger metaforer/sprogbilleder til at beskrive deres mening/forståelse Størrelse, farve og form af medicin og pakning har betydning Publiceret i Ugeskr. For Læger 1. april 2013 (Møller og Thirstrup). (eksempler/citater forevist under selve præsentationen)

10

11 Økonomi Fx. Hospitalsindlæggelser (længde/antal) Akutte skader/Lægevagt Lægebesøg Prisen på en behandling Patienternes egne udgifter Mistet arbejds- eller studie-tid Osv. Der findes studier, der har vist besparelser på patient- information (også skriftlig) og –uddannelse

12 Konklusion Skriftlig information om medicin og behandling til patienter er en vigtig del af god patient-kommunikation og og kan måske spare penge? Der er brug for mere viden og forskning om de kliniske effekter - og om hvad der er ”best practice”

13 Diskussion Er der pt. danske projekter om effekten af skriftlig patient-information, hvor brugere medvirker? Hvordan kan man arbejde med målrettet patient information? Og har vi råd til at lade være? Har du idéer og input – så glæder jeg mig til at snakke med dig….!!

14 Tak Kontakt Marianne Møller, Msc. Pharm., Master i Professionel Kommunikation (MPK) marianne@medicinsk-dialog.dk www.medicinsk-dialog.dk


Download ppt "Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google