Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLone Holm Redigeret for ca. et år siden
1
1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006
2
2 Problemformulering Hvordan påvirker transparens konkurrence? Påvirker forskelle i virksomhedernes omkostninger effekten af transparens? Kan de teoretiske resultater genfindes på det danske benzinmarked?
3
3 Uinformerede forbrugere - Setup Priskonkurrence To virksomheder, ens marginalomkostninger To typer forbrugere: α informerede 1-α uinformerede Reservationspris, r
4
4 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r
5
5 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π2π2 π2π2 r
6
6 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r P*
7
7 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 P2P2 r P*
8
8 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r P*
9
9 Statiske spil Ingen ligevægt, hvor virksomhederne sætter samme pris Forskellige priser i ligevægt: Temporal price dispersion - Varian (1980) Spatial price dispersion - Salop & Stiglitz (1977) Øget transparens godt for konkurrencen: "Measures extending to consumer transparency which already exists among businesses should generally be pro-competitive." (OECD)
10
10 Kartelsamarbejde Øget transparens påvirker muligheden for at opretholde karteller Fristelsen til at underbyde kartelprisen øges Konkurrencen i straffefasen er hårdere Svært at afgøre hvilken effekt, der dominerer Nilsson (1999) WP Møllgaard & Overgaard (2000) WP Schultz (2005)
11
11 Udvidelse til Varian (1980) Faldende efterspørgselskurve To virksomheder, A og B, med forskellige marginalomkostninger MC A =0, MC B =c Forskellige monopolpriser.
12
12 Ligevægte i modellen Ligevægte i blandede strategier Ligevægte i rene strategier
13
13 Ligevægt i blandede strategier Potentiel ligevægtsstrategi Monopolprisen sættes med positiv sandsynlighed, Ellers sættes priser efter i intervallet Ligevægtsbetingelser 1.Priser, der ikke er indeholdt i strategiprofilen, må ikke være profitable 2.Alle priser skal give samme forventede afkast
14
14 Virksomhedernes kumulative prisfordelinger
15
15 Transparens og kartelsamarbejde Trigger strategier Samme to effekter som beskrevet tidligere Fristelsen til at underbyde kartelprisen øges Konkurrencen i straffefasen er hårdere I dette setup - hvor virksomhederne har forskellige omkostninger - dominerer sidste effekt Øget transparens gør det nemmere at opretholde et kartel
16
16 Øget transparens og kartelsamarbejde
17
17 Optimalt niveau for transparens
18
18 Data fra det danske benzinmarked 1. januar 2005 - 30. april 2006 www.benzinpriser.dk Liste- og lokalpriser Energy Information Administration Spotpris fra NYMEX 7.235 observationer
19
19 Hvordan ser data ud?
20
20 The Law of One Price: Et marked - en pris?
21
21 Hvilken type prisspredning?
22
22 Sammenlignet med samme type station
23
23 Et naturligt eksperiment
24
24 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006
25
25 Afvigelser fra listeprisen Relativt svag konkurrenceRelativt hård konkurrence
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.