Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006."— Præsentationens transcript:

1 1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006

2 2 Problemformulering Hvordan påvirker transparens konkurrence? Påvirker forskelle i virksomhedernes omkostninger effekten af transparens? Kan de teoretiske resultater genfindes på det danske benzinmarked?

3 3 Uinformerede forbrugere - Setup Priskonkurrence To virksomheder, ens marginalomkostninger To typer forbrugere:  α informerede  1-α uinformerede Reservationspris, r

4 4 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r

5 5 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π2π2 π2π2 r

6 6 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r P*

7 7 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 P2P2 r P*

8 8 Priskonkurrence - uinformerede forbrugere P1P1 P2P2 π1π1 MC 1 P Q αInformeredeUinformerede π1π1 π2π2 r P*

9 9 Statiske spil Ingen ligevægt, hvor virksomhederne sætter samme pris Forskellige priser i ligevægt:  Temporal price dispersion - Varian (1980)  Spatial price dispersion - Salop & Stiglitz (1977) Øget transparens godt for konkurrencen: "Measures extending to consumer transparency which already exists among businesses should generally be pro-competitive." (OECD)

10 10 Kartelsamarbejde Øget transparens påvirker muligheden for at opretholde karteller  Fristelsen til at underbyde kartelprisen øges  Konkurrencen i straffefasen er hårdere Svært at afgøre hvilken effekt, der dominerer  Nilsson (1999) WP  Møllgaard & Overgaard (2000) WP  Schultz (2005)

11 11 Udvidelse til Varian (1980) Faldende efterspørgselskurve To virksomheder, A og B, med forskellige marginalomkostninger  MC A =0, MC B =c Forskellige monopolpriser.

12 12 Ligevægte i modellen Ligevægte i blandede strategier Ligevægte i rene strategier

13 13 Ligevægt i blandede strategier Potentiel ligevægtsstrategi  Monopolprisen sættes med positiv sandsynlighed,  Ellers sættes priser efter i intervallet Ligevægtsbetingelser 1.Priser, der ikke er indeholdt i strategiprofilen, må ikke være profitable 2.Alle priser skal give samme forventede afkast

14 14 Virksomhedernes kumulative prisfordelinger

15 15 Transparens og kartelsamarbejde Trigger strategier Samme to effekter som beskrevet tidligere  Fristelsen til at underbyde kartelprisen øges  Konkurrencen i straffefasen er hårdere I dette setup - hvor virksomhederne har forskellige omkostninger - dominerer sidste effekt Øget transparens gør det nemmere at opretholde et kartel

16 16 Øget transparens og kartelsamarbejde

17 17 Optimalt niveau for transparens

18 18 Data fra det danske benzinmarked 1. januar 2005 - 30. april 2006 www.benzinpriser.dk  Liste- og lokalpriser Energy Information Administration  Spotpris fra NYMEX 7.235 observationer

19 19 Hvordan ser data ud?

20 20 The Law of One Price: Et marked - en pris?

21 21 Hvilken type prisspredning?

22 22 Sammenlignet med samme type station

23 23 Et naturligt eksperiment

24 24 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006

25 25 Afvigelser fra listeprisen Relativt svag konkurrenceRelativt hård konkurrence


Download ppt "1 Specialeforsvar Transparency and the price setting behavior of firms Casper Mønsted & Jonas Herby 29. november 2006."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google