Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Race Inspiration 1. Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Race Inspiration 1. Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor."— Præsentationens transcript:

1 Race Inspiration 1

2 Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor lang tid skal man have kørt inden Skal men selv kunne skrue en hel masse Udbydere og arrangørere af bane kørsel Ekstra - Checklister Ekstra – Opsætning af motorcykel 2

3 Kan jeg bruge min gademaskine ? Hell YES – alle gademaskiner kan bruges, Ducati SKAL bruges på en bane Husk at have styr på cyklen hjemmefra –Checklister 3

4 Kassevogn og/eller bus Mindre kan faktisk gøre det…. Gør op med dig selv hvor ofte du vil køre: – lej en trailer/kassevogn eller kør til banen på cyklen –> 5 gange => personlig preference Samkørsel 4

5 Hvad skal jeg have med Ingenting eller alting Gadecykel i grøn/blå klasse –Gaffa til glas –Vand/drikkelse –Nødration –Emergency aftale –Checket cykel 5

6 Har jeg det udstyr der kræves Kørsel på bane kræver følgende: –Heldækkende dragt og handsker – helst læder –MC støvler –Ryg beskytter –Hjelm –Har du besluttet dig for at køre bane (MC) – stil dig selv spørgsmålet: hvis jeg vælter – har jeg så lyst til at gøre det i det udstyr jeg har ? 6

7 Hvor lang tid skal jeg have kørt inden jeg køre på bane ? Banekørsel er for alle –Det er ikke nødvendigvis en fordel at have kørt 237994635 km på gaden først –Ambitioner – hvad er det som jeg gerne vil Hygge Blive en bedre kører – lære nye teknikker Sport – livsstil Dæknuller – knæ i asfalten 7

8 Skal man selv kunne skrue en masse Nej – men det er en fordel –Du lærer din MC at kende –Du vil bedre kunne ”fornemme” hvis noget er galt –Spare service omkostninger 8

9 Udbydere / arrangører af banedage Racing4fun –Bedst for begyndere, stor grad af kontrol Zenergy Racing –Bredt og stort program, Egenkontrol af MC –Løb, både DM og ”for sjov” BikePromotion –Egen Løbsserie – Stort i Tyskland 9

10 Checkliste, GadeMC Bremser ( belægning, væske, skive, greb) Dæk ( type/model, tryk, slid) Olie/væsker ( mængde, spild) Affjedring( sag, dæmpning) Kæde ( slid, spænding) Løse dele ( kåber mm) Hold din mc ren 10

11 Checkliste, Udstyr Beklædning ( hjelm, dragt, støvler, handsker, rygskinne) Forplejning (drikke, ”nødrationer”) Skiftetøj – har jeg brug for det ? Værktøj ( kæde og affjedring ) Husk benzin 11

12 12 Ducati suspension Preben Lind

13 13 Indledning Affjedring Ducati Superbike Grundindstilling og fejlsøgning af samme Problemløsning på banen

14 14 Agenda Grundindstilling af cyklen, sag Guide til fejlfinding ifm. grundindstilling Indstilling af rebound og compression Guides til fejlfinding

15 15 Oversigt Balance Sag Rebound Compression Front sag Banen Compresion Balance Rear sag Compression Føren Rebound

16 16 Begreber Sag – Hvor meget cyklen ”sætter” sig i fjederne. Der er statisk sag ( uden fører) og loaded sag ( med fører) Compression – indstilling af en ventil, som regulere hvor hurtig olien må passere – bestemmer hvor hurtig affjedringen kan trykkes sammen Rebound – som ovenfor – blot modsatte vej, altså hvor hurtig affjedringen kan rette sig ud igen

17 17 Grundindstilling - data Rear Sag –Statisk 5 – 10 mm –Loaded 20 – 25 mm Front Sag –Statisk 15 – 25 mm –Loaded 25 – 35 mm

18 18 Grundindstilling - Metode Rear Sag –Måling hjulbolt til lodret fixpunkt –Oppe fra og ned, samt nedefra og op – brug gennemsnit ( differencen kan minimeres ved at løsne rebound og compression Front Sag –Måles på gaffelben –Oppe fra og ned, samt nedefra og op

19 19 Eksempel

20 20 Grundindstilling - Fejlsøgning Statisk sag = ok - Loaded sag for stor –Fjederen er for blød Statisk sag = ok - Loaded sag for lille –Fjederen er for hård Statisk sag ikke ok -> anden fjeder

21 21 Grundindstilling - Front Rebound: –Standard forgaffel – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard forgaffel – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på forgaffel – observer hvorledes forgaffelen komme til ro. Dette skal ske uden ”overshoot” men så tilpas hurtig at affjedringen retter sig ud til udgangspunktet

22 22 Grundindstilling - Front Compression: –Standard forgaffel – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard forgaffel – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på forgaffel – observer hvorledes forgaffelen komme dykker. Der skal være en balance mellem compression og rebound, dog således at rebound er lidt hurtigere end compression, da forgaflen skal have mulighed for at rette dig ud igen

23 23 Grundindstilling - Rear Rebound: –Standard bagdæmper – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard bagdæmper – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på sædet – observer hvorledes bagenden komme til ro. Dette skal ske uden ”overshoot” men så tilpas hurtig at affjedringen retter sig ud til udgangspunktet

24 24 Grundindstilling - Rear Compression: –Standard bagdæmper – benyt standard instilling som udgangspunkt –Ikke standard bagdæmper – anden olie/ventiler ect Kraftig tryk på sædet – observer hvorledes bagenden komme dykker. Der skal være en balance mellem compression og rebound, dog således at rebound er lidt hurtigere end compression, da bagdæmperen skal have mulighed for at rette dig ud igen

25 25 Grundindstilling - Rear Balance og balance –Tryk kraftigt ned på tanken – midt på cyklen, og observer / koonstater at for og bagende er i balance irt. Rebound og compression –Vanskelig øvelse – kræver 3 personer

26 26 Fejlsøgning Front Rebound Lack of Rebound –Symptom Forks are plush, but increasing speed causes loss of control and traction. The motorcycle wallows exiting the turn causing fading traction and loss of control. When taking a corner a speed, you experience front-end chatter, loss of traction and control. Aggressive input at speed lessons control and chassis attitude suffers. Front end fails to recover after aggressive input over bumpy surfaces. –Solution Increase rebound "gradually" until control and traction are optimized and chatter is gone Too Much Rebound: –Symptoms Front end feels locked up resulting in harsh ride. Suspension packs in and fails to return, giving a harsh ride. Typically after the first bump, the bike will skip over subsequent bumps. With acceleration, the front end will tank slap or shake violently due to lack of front wheel tyre contact. –Solution Decrease rebound "gradually" until control and traction are optimized.

27 27 Fejlsøgning front Compression Lack of Compression –Symptom Front-end dives severely, sometimes bottoming out over heavy bumps or during aggressive breaking. Front feels soft or vague similar to lack of rebound. When bottoming, a clunk is heard. This is due to reaching the bottom of fork travel. –Solution Increase "gradually" until control and traction are optimized. Too Much Compression –Symptoms Front end rides high through the corners, causing the bike to steer wide. It should ride in the middle of suspension travel. Front wheel bounces over bumps while ripples and bumps are felt directly in the triple clamps and through the chassis. Ride is generally hard, and gets even harder when braking or entering turns. –Solution Decrease compression "gradually" until the bike neither bottoms or rides high, and control and traction are optimized.

28 28 Fejlsøgning Rear Rebound Lack of Rebound –Symptom The ride will feel soft or vague and as speed increases, the rear end will want to wallow and/or weave over bumpy surfaces and traction suffers. Loss of traction will cause rear end to pogo or chatter due to shock returning too fast on exiting a corner. –Solution Increase rebound until wallowing and weaving disappears and control and traction are optimized. Too Much Rebound: –Symptoms Ride is harsh, suspension control is limited and traction is lost. Rear end will pack down, forcing the bike wide in corners, due to rear squat. It will slow steering because front end is riding high. When rear end packs in, tyres generally will overheat and will skip over bumps. When chopping throttle, rear end will tend to skip or hop on entries. –Solution Decrease rebound "gradually" until harsh ride is gone and traction is regained. Decrease rebound to keep rear end from packing.

29 29 Fejlsøgning Rear Compression Lack of Compression –Symptom The bike will not turn in entering a turn. With bottoming, control and traction are lost. With excessive rear end squat, when accelerating out of corners, the bike will tend to steer wide. –Solution Increase compression "gradually until traction and control is optimized and/or excessive rear end squat is gone. Too Much Compression –Symptoms Ride is harsh, but not as bad as too much rebound. As speed increases, so does harshness. There is very little rear end squat. This will cause loss of traction/sliding. Tyre will overheat. Rear end will want to kick when going over medium to large bumps. –Solution Decrease compression until harshness is gone. Decrease compression until sliding stops and traction is regained.

30 30 General problems Front Problem - Possible cure –Race sag too small - Reduce preload. –Race sag too great - Increase preload. –Forks compress too far on smooth turns - Stiffer springs, increase preload. –Forks dive too far (bottom out) - Stiffer springs, reduce air gap, possibly increase preload. –Always losing front end on corner entry - Softer springs, adjust weight distribution. –Front end chatters coming out of corners - Softer rebound springs or main springs, reduce damping. –Bike difficult to turn in - Softer springs, reduce preload or compression damping, alter steering geometry. –Front wheel skips on bumps - Softer springs, reduce compression damping, increase air gap. –Forks judder when braking on a straight - Reduce compression damping. –Forks dive too fast - Increase compression damping. –Forks pump down on fast bumpy corners - Reduce rebound damping. –Excessive pogo action through chicanes - Slightly increase rebound damping. –Front end shakes (not chatters) in corners - Increase rebound damping. –Front end shoots up too fast after braking - Increase rebound damping.

31 31 General problems Rear Problem - Possible cure –Race sag too great - Increase preload. –Race sag too small - Reduce preload. –Rear squats on acceleration - Stiffer spring, increase anti-squat angle, slightly increase compression damping. –Very Harsh ride over ripples - Reduce compression damping. –Bike wallows - Increase rebound damping. –Rear jacks up too fast on braking - Increase rebound damping. –Rear end chatters exiting slow corners - Increase rebound damping. –Bike kicks off ripples or bounces on bumps - Increase rebound damping. –Rear end pumps down on bumpy corners - Reduce rebound damping.

32 32 Opsummering Grundindstilling af affjedring Vi er nu klar til næste banedag Observer og skriv nu ned hvad du ændre på Husk det nu

33 33 Hvor kan man finde yderligere oplysninger? Keith Code Internettet er fuld af information – men vær kritisk og pas på ikke at blande de forskellige metoder sammen


Download ppt "Race Inspiration 1. Agenda Kan jeg bruge min gademaskine ? Kassevogn eller måske en bus Hvad skal jeg have med Har jeg det udstyr (tøj) der kræves Hvor."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google