Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt 309 12. november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt 309 12. november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik."— Præsentationens transcript:

1 ”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt 309 12. november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik

2 2 Målene for undervisningen var, at afdække de værdier, der ligger til grund for elevernes fascination af forskellige typer af spil gøre eleverne i stand til at opstille kvalitetskriterier for spillene afprøve, hvorvidt det fremmer elevernes engagement i undervisningen at arbejde med computerspil

3 3 Indhold The Sims (analyse) Økolomien (analyse) Selvvalgt spil (analyse + fremlægning) Counter Strike på netcafé (kamp!)

4 4

5 5

6 6

7 7

8 8

9 9

10 10

11 11

12 12

13 Kan man bruge computerspil i undervisningen? Hvad er et godt undervisningsspil?

14 14 Elev “Jeg er ikke i tvivl om, at computerspil kan bruges i undervisningen, men for at det kan lade sig gøre, tror jeg, det vigtigste er, at troværdigheden øges. De fleste computerspil bliver jo udelukkende lavet for at tjene penge, og selvom der måske er et reelt budskab i mange spil, er det ikke rigtig til at få øje på”

15 15 Elev “Undervisningsspillene skal henvende sig direkte til eleven - man skal have en følelse af, at spillet prøver at lære én noget. Ligesom en lærer og en fagfilm henvender sig til eleverne”

16 16 Elev “Engagementet er der i forvejen hos de fleste, når mediet hedder computerspil, så der vil være gode muligheder for at lære eleverne noget”

17 17 Elev “Hvis spillet ikke er sjovt at spille, så hjælper det ikke, at det har en enestående grafik. Omvendt kan et spil med et godt gameplay sagtens klare sig uden god grafik, selvom det er en fordel med begge dele. Bare se på alle dem, der sidder og spiller Snake eller Pacman på deres lillebitte mobildisplay med en nærmest pinligt gammeldags grafik”

18 18 Elev “Selvfølgelig skal spillet leve op til dagens tekniske standarder både grafisk og lydmæssigt, men det vil også medføre, at spillet hurtigt bliver forældet og uinteressant. Så falder koncentrationen... En udvej er, at give spillet en meget anderledes og personlig grafik, så det ikke behøver være på samme grafiske niveau som de aller nyeste 3D-spil”

19 19 Elev “En rigtig dejlig sort humor er kun en fordel til dem, der kan lide det, men så er den også en stor fordel. Tænk en gang: Sort humor i skolen - hvor vidunderligt!!!”

20 20 Elev ”For undervisningsspil gælder det, at eleven bliver nødt til at have en vis interesse i emnet, og hvis det ikke er tilfældet, så skal den skabes “

21 21 Om ”Økolomien” ”Man kan lære en del om, hvordan et samfund fungerer” (Elev) ”Et rigtig dårligt spil, som man ikke får noget ud af, for hvem her i verden kommer til at skulle sørge for, at en hel by har det, som de ska..?” (Elev)

22 22 Lærer “Mine egne forudsætninger var lig nul, da vi startede på vores IT-projekt. Faktisk havde jeg svært ved at forstå fascinationen, ja – jeg tenderede endog mod en vis foragt og betragtede det som rent tidsspilde”

23 23 Lærer “….men over de to timer, som spillet var sat til at vare, oplevede jeg dog dyb koncentration og udstrakt samarbejde. Elever med lav status kunne pludselig gøre sig gældende. Det var en sjov oplevelse”

24 24 Undervisningspotentialer Undervisningsspil Fritidsspil som genstand for analyse Opøvning af kompetencer: samarbejde, reaktionsevne, strategisk sans, overblik, analyse, omstillingsparathed, beslutningsdygtighed…. Som udgangspunkt for meddigtning, billedkunstarbejder, mundtlig fortælling…

25 25 Se mere på www.hoejbybib.dk www.itmf.dk

26 26 SLUT


Download ppt "”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt 309 12. november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google