Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristen Frandsen Redigeret for ca. et år siden
1
Gymnasieskolernes Lærerforening Vesterbrogade 16 1620 København V Tlf. 33 29 09 00 www.gl.org E-mail: gl@gl.org
2
DUS-konference om stress Jakob Dalskov Haderslev Katedralskole Kemi/Idræt Sikkerhedsrepræsentant Medlem af GL´s hovedbestyrelse og APU (TR, SR, arbejdsmiljø m.m.)
3
DUS-konference om stress Hvordan er det at arbejde som SR på et gymnasium? Sikkerhedsarbejdet er udadtil ikke synligt i hverdagen. Fra forskellig side stilles der spørgsmål ved nødvendigheden af arbejdet. ”Der sker jo ikke noget farligt på et gymnasium” Det er meget forskelligt fra fag til fag, om der er situationer, hvor SR bør/skal inddrages. Kemilæreren har styr på kemikalier, idrætslærerne på boldene osv.
4
DUS-konference om stress Hvordan er arbejdet som SR ….?(fortsat) Behandling af sager, der måtte opstå. Det sker, at en lærer kommer til skade! Gennemlæsning af tilsendt materiale fra forskellige interessenter. Samarbejde med TR i GL-klubbens bestyrelse Deltagelse i GL´s årlige SR-seminar og et årligt regionalmøde med SR fra gymnasier i ”Sønderjyllands Amt”
5
DUS-konference om stress De årlige SR-regionalmøder: De 5 SR´ere fra de sønderjyske almene gymnasier På skift mellem skolerne Fast punkt på dagsordenen: ”Siden sidst” Drøftelse af andre temaer, der har været aktuelle i løbet af året. APV-modeller, inddragelse af psykisk arbejdsmiljø i APV, mulige stressnedsættende tiltag på skolerne, mærkning af kemikalier, nye/ændrede AT-vejledninger osv.
6
DUS-konference om stress Genkomne opgaver. Udarbejdelse af APV i 2004 og igen i år. 2004: Spørgeskema med en rubrik til definition af problemer og en til mulige løsningsforslag. Selvstændig side omhandlende tilfredshedsgraden med det psykiske arbejdsmiljø, med mulighed for skriftlig kommentar. 2007: Mere fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Udfordringer ved APV: At få så stor en svarprocent som muligt. Få prioriteret de indkomne problemfelter omkring fysiske forhold. Få udarbejdet realistiske handlingsplaner for løsning af problemer. Få inddraget det psykiske arbejdsmiljø. Medvirken til undersøgelse af elevernes undervisningsmiljø
7
DUS-konference om stress Problemer ifb. fysiske forhold fra APV 2004. Svarene peger i alle retninger (For koldt, for varmt, elevernes støjniveau, volumen af ringetone, rengøring osv.) Mange af de indkomne løsningsforslag er ukonkrete eller omhandlede ting, som var pålagt skolen udefra. Muligheder for løsning af problemerne indenfor en stram økonomisk ramme?!
8
DUS-konference om stress Inddragelse af det psykiske arbejdsmiljø i APV 2004. Sidste side i APV´en, hvor kollegerne kunne tilkendegive tilfredshedsgraden omkring det psykiske arbejdsmiljø. Disse fordelte sig således (51 besvarelser, 2 ugyldige) Meget tilfreds (8) Tilfreds (28) Utilfreds (4) Meget utilfreds (1) Ubesvaret (8) Ca. halvdelen af det samlede antal ansatte havde svaret - med en overvældende grad af tilfredshed. Hvad gør man så?
9
DUS-konference om stress Fokus på psykisk arbejdsmiljø ifb. gymnasiereformen. Hvad er det, der skaber stressen: Gymnasiereformen er døbt ”Den største reform i 100 år” Store forandringer i mange fag ”Kan jeg bruge det, jeg har i forvejen??” ”Kan jeg slå til som underviser??” Omfattende bekendtgørelser, læreplaner og vejledninger til fagene - udsendt meget sent! ”Temperaturmåling – psykisk arbejdsmiljø i de gymnasiale uddannelser 2006/2007”)
10
DUS-konference om stress Tiltag på Haderslev Katedralskole: Oplæg om stress v. konsulent fra JobLiv Danmark GL´s temperaturmåling blev foretaget lokalt. Tilbagemeldingerne kunne umiddelbart sammenlignes med svarene for gymnasielærere generelt og fra danske lønmodtagere (AMI).
11
DUS-konference om stress Opfølgning: Tjaa…resultatet af temperaturmålingen fremlagt på sidste PR-møde inden sommerferien (lignede svarene for gymnasielærere generelt!). Efter sommerferien….. et nyt skoleår trængte sig på, med mange nye opgaver ifb. reformen Svært at komme igennem med tiltag.
12
DUS-konference om stress Hvad skete der så: Stressspørgsmålet bliver løbende debatteret på MED-møder (”Dagens arbejdsmiljø spørgsmål”) og mellem SR og ledelse. Udarbejdelse af en SOS-seddel Skolens Oplysningspapir om Stress Hvor kan jeg søge oplysninger om stress Henvendelsesmuligheder v. stress (Rektor, Konrektor, ÅL, TR, SR) Hvordan opdager vi en stresset kollega Forebygnings-, afhjælpnings- og genstartsmuligheder
13
DUS-konference om stress Hvad skete der så…(fortsat) Indkøb af hæftet ”Stress i skolen” til skolens ansatte. SR-oplæg om muligheder for det videre forløb.. Hel eller halv personaledag om stress med udgangspunkt i ”Stress i skolen”? Andre muligheder?? BAR´ens ”Handlingsspillet” m.m. Så blev der igen svært at være SR…
14
DUS-konference om stress Hvad skete der så…(fortsat) Temmelig ophidset stemning på et GL-klubmøde. ”Årsagerne til det forhøjede stressniveau er udefrakommende” ”Jeg skal ikke selv løse mit stressproblem – det skal ledelsen/andre…” Det var tydeligt, at hæftet ”Stress i skolen” ikke var gennemlæst! Mine overvejelser om fremtiden som SR.
15
DUS-konference om stress Det videre forløb: Valg af yderligere en SR for lærerne (AT-afgørelse om antallet af SR på gymnasium). Udarbejdelse af spørgeskema på baggrund af udmeldingerne på GL-klubmødet. Formål: Når de foreslåede tiltag ikke blev godt modtaget, må det videre arbejde bygge på kollegernes ønsker! Få kolleger til at tage ansvar for arbejdet ”hvad vil du selv gøre…”
16
DUS-konference om stress Fortsættelse følger efter 30/4….
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.