Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af uddannelserne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af uddannelserne."— Præsentationens transcript:

1 INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af uddannelserne

2 Rådets kommissorium Rådgive om mulige tiltag, der kan sikre, at alle unge får en uddannelse med globalt perspektiv Rådgive om mulige tiltag, der kan sikre, at danske elever og studerende opnår globale faglige og interkulturelle kompetencer samt globalt udsyn Rådgive om mulige tiltag, der kan gøre danske uddannelser og danske uddannelsesinstitutioner attraktive for udenlandske elever, studerende og undervisere Rådgive om mulige tiltag, der kan gøre danske skoler og uddannelsesinstitutioner til attraktive samarbejdspartnere Rådgive om mulige tiltag, der kan understøtte danske uddannelsesinstitutioners udvikling af attraktive faglige miljøer, og som kan bidrage til at tiltrække og fastholde højt kvalificeret arbejdskraft i Danmark Rådet skal bidrage til, at internationale udviklingstendenser bringes ind i udviklingen og formuleringen af uddannelsespolitikken

3 Rådets sammensætning Fhv. rektor ved DTU Hans Peter Jensen (formand) Kontorchef John E. Andersen, KU (VTU) Fhv. generaldirektør Per Nyborg, Norge (UMV) Servicedirektør Conni Simonsen, Grundfos DK A/S (UVM) Rektor Henrik Sveindahl, Rytmisk Musikkonservatorium (KM) Prorektor Svend Trøst, VIA-UC (UMV) Rektor Jens Boe Nielsen, Nørre Gymnasium (UVM) Prorektor Dorte Sakskov-Iversen, CBS (VTU) Skoleinspektør Lisa Christensen, Rugkobbelskolen, Aabenraa (UVM) Rådet sekretariatsbetjenes af CIRIUS (VTU) Rådet benytter sig af ad hoc arbejdsgrupper

4 Fra Globaliseringsrådets Målsætninger Undervisningen i engelsk skal styrkes i ungdomsuddannelserne, og eleverne skal deltage i undervisningsprojekter med internationalt perspektiv Der indføres udlandsstipendium for unge inden for de videregående uddannelser De videregående uddannelser forpligtes til at opstille mål for internationalisering af uddannelserne

5 Tabel: Danske studerende i udlandet og udenlandske studerende i Danmark 2006/07 Danske studerende i udlandet Udenlandske studerende i Danmark Udvekslingsstuderende (studieophold)4.9506.713 Studerende på en hel uddannelse3.1547.757 I alt8.10414.470

6 Danske studerende på studieophold i udlandet 1999/00-2006/07 1999/002000/012001/022002/032003/042004/052005/062006/07 Universiteter3.1073.3423.2893.3993.4553.5063.4363.504 MVU-institutioner99873210239979719271.0011.028 KVU-institutioner 123142159 Kulturministeriets institutioner 207205207179362179165259 I alt4.3124.2794.5194.5754.7884.7354.7444.950 Udenlandske studerende på studieophold i Danmark 1999/00-2006/07 1999/002000/012001/022002/032003/042004/052005/062006/07 Universiteter3.1532.9683.2713.6293.9134.3574.4424.541 MVU-institutioner4634266317471.0861.2281.5311.761 KVU-institutioner 97230255 Kulturministeriets institutioner 327331360329 202292156 I alt3.9433.7254.2624.7055.3285.8846.4956.713

7 Danskere i udlandetUdlændinge i Danmark 2000/014.2453.432 2001/024.2083.255 2002/034.2123.928 2003/044.0685.224 2004/053.8606.276 2005/063.5237.434 2006/073.1547.757 Tabel: Studerende på en hel uddannelse. Antal studerende 2006/07

8 Tabel: Udenlandske studerende på en hel videregående uddannelse i Danmark, fordelt på sektorer. Antal studerende 2004/05-2006/07 2004/052005/062006/07 KVU890963 MVU8801.1431.090 LVU4.2034.9955.351 heraf bachelor1.0381.3571.714 heraf kandidat3.1653.6383.637 Ph.d.303333353 I alt6.2767.4347.757

9 Udfordringer Uddannelserne bør generelt være moduliserede med 30 ECTS point pr. semester I forbindelse med at læreruddannelserne evt. åbnes for et praktisk halvår, bør der også lukkes op for meritgivende udlandsophold som noget generelt. På læreruddannelserne bør det være en selvfølge, at fremtidige sproglærere er på længerevarende studieophold i et land, hvor det sprog, man skal undervise i, er modersmålet. Se endvidere: ”Læreruddannelse med internationalt perspektiv”, udgivet juni 2008

10 Boligforhold (housing) Mange danske uddannelsesinstitutioner har problemer med at skaffe opholdsmuligheder for udenlandske studerende som en del af diverse udvekslingsaftaler. Der er mange ad hoc løsninger, men ingen virkelig konsekvente løsninger som en del af markedsføringen af danske uddannelser i Danmark Aftaler, internationale kollegier, boligsikring?

11 Satser vi for alvor? Bekendtgørelser og love bør gennemgås for utilsigtede forhindringer. Udlændingeservice har forbedret sig, men er stadig en forhindring. Efterspørger danske virksomheder og det offentlige, når det kommer til stykket, international viden og kompetence?

12 12 udfordringer for videnpolitikken Hvem kender og hvem bruger denne gennemborende og inspirerende publikation fra februar 2008 som platform for internationalisering af det danske samfund?

13 Sproglov Det endte med fastlæggelse af en politik for parallelsproglighed – og ikke med dekreter!

14 Den ultimative internationalisering af videregående uddannelser Gør – som visse amerikanske universiteter er begyndt på – et semester på et udenlandsk universitet eller læreanstalt til en obligatorisk del af uddannelsesforløbet. Der er masser af problemer og udfordringer i et sådant krav, men det ville sætte internationalisering af uddannelserne ind i en ramme som passer med Globaliseringsrapportens forslag.

15 SLUT Tak for opmærksomheden Kontakt rådet igennem CIRIUS, de medlemmer i Rådet, som I måtte kende, eller igennem mig: E-mail adresse: efor@ehp.dk


Download ppt "INTERNATIONALISERING AF UDDANNELSERNE Hans Peter Jensen Rådet for Internationalisering af uddannelserne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google