Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Game Marketing http://playerandindustry.wordpress.com.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Game Marketing http://playerandindustry.wordpress.com."— Præsentationens transcript:

1 Game Marketing

2 På programmet Projektbeskrivelser Præsentationer
Intro til feltarbejdet

3 Kursusplan - lectures Week 1: Introduction 27-aug
Week 2: Economics of the game industry 03-sep Week 3: Developer-Publisher relationships and sales channels for games 10-sep Week 4: Marketing games 17-sep Week 5: Target Group Analysis and SWOT 24-sep Week 6: The player and motivations for play 01-okt Week 7: Business planning and budgeting (I): The business plan 08-okt Mid-semester break 15-okt Week 9: Business planning and budgeting (II): Startups and budgeting 22-okt Week 10: Usability testing 29-okt No class 05-nov Week 12: QA and user research 12-nov Week 13: Experience components and measurement methods 17-nov Week 14: Getting a career in games 24-nov Week 15: Optional topic - to be decided 01-dec

4 Kursusplan - øvelser Week 1 None Week 2 Elevator pitching Week 3
Considering the competition, sales channels and marketplace of a game Week 4 Visiting a game store Week 5 SWOT and Target Group analysis Week 6 Player profiling, considering motivations in different games Week 7 Analysis of box layout + beginning work on business plan (sales and marketing section) Week 8* Business plan continued (strategy & vision, project management and quality assurance) Week 9 Business plan continued Week 10 Presentation of business plan (30 minutes incl. discussion) + beginning user test design Week 11* Continued design of user test Week 12 Running user test Week 13 Presentation of user test results, writing of application and CV Week 14 Presentation of application Week 15 Discussion of applications and feedback

5 Tekster + præsentationer uge 5
Rogers: Elements of Diffusion Rogers: The Critical Mass in the Adoption of Interactive Innovations Cheesmann et al: Målgruppeundersøgelser Sepstrup: Kampagneteoretisk model Bødker: SWOT-analyse Øvelser næste uge: SWOT-analyse af et 2-3 titler Formulering af målgrupper for AAA- og indie-titler Anders

6 Projektbeskrivelser Domæne, problemstilling, metode
+ data, analyse, forventede resultater, risikoanalyse (as appropriate) + tidsplan Fremlæggelse uge 5, fælles feedback

7 Field exercise Feltøvelse: Ud til en spilforretning
Skema med 23 spørgsmål af forskellige karakter Dedikeret spilforretning og ikke-dedikeret (formentligt EB Games og Fona 2000) Spørgsmål diskutteres onsite og i uge 5

8 Game Marketing

9 DIN marketing-makker The marketing department:”Is responsible for promoting new games and preparing the audience to run out and buy them at release” – Moore Altså: Vores marked skal primes – spil har en kort levetid i retail

10 Ansvarsområder Developers laver vidunderlige spil
Marketing fortæller verden af spillene er vidunderlige Egentlige marketingafdelinger findes normalt kun hos publishers – vise developers har en eller få folk ansat Eller hyrer et eksternt firma

11 Ansvarsområder Hovedopgaven: Få spillet til at skille sig ud fra de 1500 andre udgivet i år Et spil skal sælges ikke kun til kunderne, men også retail Få opbygget interesse (prime publikum) – spil har kort levetid i retail Spillere skal begynde at købe spillet så snart det rammer retail – specielt i juletiden (hvor retail drukner i spiludgivelser)

12 Ansvarsområder Typisk har marketing et budget så stort som development
Inkluderer: udvikling og trykning af ads, demos, sell-sheets, packaging, trade shows, journalist- hunting o.s.v. Kan inkludere TV adds, men sjældent da meget dyrt

13 Ansvarsområder Marketingfolk er interesserede i at sælge et produkt og tjene penge De er ikke altid gamers, og ikke altid interesserede i art Marketing skal involveres fra day 1 – publishers har marketingfolk med til møder hvor developers pitcher deres ideer Under preproduction hjælper marketing med til at udarbejde en markedsanalyse – inklusive competitor product testing Marketing har ledelsens øre – er de interesserede er en developer godt hjulpet

14 Ansvarsområder Når et spil går i produktion bliver en product manager fra marketing koblet på Denne skaber og vedligeholder den strategiske markedsføringsplan - som beskriver hvordan spillet skal markedsføres gennem produktionen og post-launch. Marketing går for alvor igang ved alpha – for nu er der reelle assests som kan vises frem

15 Ansvarsområder Ved beta går marketing igang med promovering, trade shows, udvikler boksen, sætter reklamekampagner igang ... og afholder fokusgrupper for at få feedback på spillet og artwork. Sørger for indpakningen til spillet og designer boksen (package design – 6 mdr før shipment) + indhold Marketing arbejder tæt sammen med produceren og sales i denne fase op mod release

16 Ansvarsområder Efter launch: Yderligere promotion – trade shows, cross-promotion med f.eks. konsolproducenten, sørge for post-launch reviews o.s.v.

17 Ansvarsområder Marketing kan også sørge for research
Evaluering af kompetitive produkter Indsamler markedsdata Der findes en række uafhængige market research firmaer som er specialister i spilindustrien De publiserer newsletters og white papers som pubs/devs køber Indsamler feedback fra markedet Udarbejder markedsanalyser for spilforslag

18 Øvrige ansvarsområder
Corporate communication Interne og ekstern corporate communication Producerer den årlige rapport Investor relations Business communication: Få kommunikeret med forretningspartnere og få firmaets brand slået fast i forretningsverdenen Sørger for logo-påtrykte materialer o.s.v.

19 Ansvarsområder Balance mellem overselling og underselling
Underselling: Får ikke promoveret produktet nok så der ikke er opmærksomhed ved launch Sker også når publisher mister interessen Overselling: At vise produktet for tidligt og love for meget – som der ikke følges op på Faren for klassificering som vaporware Et andet firma hugger ideen!

20 Strategisk markedsføring
En markedsføringskampagne skal indeholde HELE produktions og post-launch forløbet Hvornår er der hvilke produkter til rådighed? Hvor skal de promoveres og hvordan? Hvordan hænger de forskellige promotions sammen? (chains, cascading o.s.v.) Hvilke ressourcer er der til rådighed og hvordan skal de allokeres? Strategisk markedsføring betyder mere effektiv promovering at less cost (f.eks. gruppering af reklamer for flere spil samtidig)

21 Reklameafdelingen Reklameafdelingen er en del af marketinggruppen med et bestemt formål: Skaber og placerer reklamer Mål: At vise produktet til så mange som muligt (i modsætning til at få dem til at købe det)

22 The lead-up Den reelle markedsføringsfase kan begynde fra kontrakten mellem dev-pub er underskrevet – specielt hvis der er en kendt IP involveret Typisk begynder markedsføringen halvvejes gennem production – når screenshots og de alvorligste tekniske issues er klaret Også her at spillet er ”set” – det ændrer sig kun i detaljen. Eksempel: StarCraft 2 Markedsføring begynder tidligt for at opbygge spænding og opmærksomhed omkring spillet (ikke hype)

23 Retailers Går 100% efter at maksimere profit (meget få indie games i retail!), derfor: Skal vide spillet er på vej, så de allokerer hyldeplads Skal overbevises om at det er værd at allokere plads (eller betales for god hyldeplacering) Kan sende usolgte enheder tilbage Kan afkræve market development funds (MDF) af publisher mod at sætte spillet i avisreklamer o.s.v.

24 Retailers Kritisk overfor retail er Unique Selling Points (USP)
”from the team that made million-seller X” ”includes music from rap master X” ”ideal for gamers with the newest hardware” Altså: USPs henvendt til stor buyers i retail, ikke kunderne – hvorfor skal vi stocke spillet? USPs er iøvrigt også grundlæggende for hvorfor publishers investerer i et spil i første omgang

25 Diskussion Unique Selling Points Til kunden Til retail
Differentierer spillenes USPs dem fra øvrige spil på markedet?

26 Værktøjer Der er utallige måder at markedsføre et produkt Forskellige værktøjer bruges til forskellige tidspunkter i produktionen Tjener til at skabe opmærksomhed om spillet, fastholde den, og forberede retail til spillets ankomst

27 Pressemeddelelsen I praksis er det første skridt i markedsføringen af et spil et spørgsmål om Public Relations (PR): Kontakten til journalister og editors i de medier som servicerer din kundekreds Editors bestemmer hvad der skal stå hvor, journalister pitcher historier til editors Effektiv PR handler i første omgang om at kunne kommunikere med medierne og derigennem brugerne Effektiv PR er konsistent og er integreret i markedsføringsplanen

28 Pressemeddelelsen 1-2 sider som sendes til alle medier, primært trykte
Målet: At lokke blade og websites til at skrive artikler om spillet under hver fase af udviklingen Meget brugt da billig at udvikle og distribuere – essentiel for indie devs Sendes ud flere gange under en spilproduktion Symbiotisk forhold med journalisterne: De får deres historier fra industrien, industrien har brug for at de skriver historierne Teksten skal fortælle journalisten/editoren at der er en historie (ny tech, feature, lokal interesse...)

29 Pressemeddelelsen Krav til en pressemeddelse:
Hook: Noget der fanger folks opmærksomhed Info om developer, publisher, release date, spil features, USPs, IP/brands Professionelt og velskrevet sprog – fokusering på EN central nyhed Kort – max 400 ord Skrevet til målgruppen (læserne): Husk læseren er IKKE brugerne Kontaktperson for further info

30 Pressemeddelelsen Sendes ud efter en database over editors og journalister. Man kan købe sig til denne information eller opbygge og vedligeholde den selv. Send hellere færre meddelser som er tunede end spam Følg op efter 3-4 dage Hvis en journalist svarer på en pressemeddelelse skal der tages hånd om dem – personligt. Hav media kits og review packs parat (box shot, game logo, firmalogo, 12+ screenshots, USPs, vejledning)

31 Hvornår? Flere oplagte faser hvor der kan sendes pressemeddelser ud:
Når spillet går i development Tidlige screenshots Demo af en alpha Nye screen shots og character art Beta Developer Q&As til udvalgte magasiner Gold master til reviewers Tips og Tricks (post-launch) Promovering af priser spillet vinder

32 Salgsbrochuren Minder om en pressemeddelsle, men rettet mod distributører og retailers Professionelt layout og fire-farvet tryk Bruger box-art (genkendelse) Beskriver USPs/spillets features Screenshots Release info Deles ud ved trade shows, mailes i bulk o.s.v.

33 Trade Shows F.eks. E3 – Electronic Entertainment Exposition
Mulighed for devs og publishers at mødes og møde pressen. Massiv media coverage Promotion events: ”mød developerne” – online chats, retail besøg Lokale conventions som QuakeFest i dallas Media tours – invitere pressen over

34 Product placement Indplacering af et spilprodukt i et andet medie (film, reklame o.s.v.) i et favorabelt lys Omvendt: Advergaming – enten placering af real- life produkter i spil eller deciderede spil-baserede reklamer Folk er receptive når de spiller spil – derfor husker man bedre reklamer i computerspil end TV/aviser

35 Diskussion Hvilke spil kender vi der bruger product placement?
Er det korrekt at antage at vi er mere receptive for reklamer når vi spiller i forhold til f.eks. avislæsning? Hvorfor/hvorfor ikke?

36

37 Outlets Magasiner/blade:
Kan inddeles i specialpressen og den generelle presse Specialpressen læses primært af mænd i alderen år Magasiner har en lang produktionstid (lead time), så reklamer skal være parate uger i forvejen – timing er vigtig Raten for reklamer bestemmes via bladets cirkulation: Cost per thousand (CPM) Vægtning mellem at nå et specifikt segment eller gå efter bred cirkulation

38 Outlets Internet baserede reklamer: Billige sammenlignet med alt andet
Mange måder at indplacere sine reklamer Banner ads Interstitial ads (popups mellem click-link) Floating ads (pop-ups indtil lukket manuelt) Infomercials (Flash animationer) Splash pages (interstitial add før page load)

39 Outlets Betaling for internetreklamer:
Pay-per-view: Baseret på antallet af brugere på websitet Pay-per-click: Baseret på antallet af brugere der clicker på reklamen Pay-per-action: Baseret på hvor mange brugere der går ind på reklamatørens website og udfører en eller flere yderligere handlinger (ser på screenshots, o.s.v.) Pay-per-lead: Baseret på yderligere brugerinteraktion med klientens website Pay-per-sale: Baseret på antallet af solgte enheder

40 Outlets Fan sites: Specialiseret publikum som er entusiastiske
De mest dedikerede sites vil publisere hvad som helst (ny patch o.s.v.) Kræver opbygning af et forhold God brug af ekstra swag – til fan site editors Typisk bruger man mindre kræfter på fan sites end traditionelle game sites (GameSpy o.s.v.)

41 Outlets TV: Er dyre at producere og få vist
Meget bred rækkevidde til et generelt publikum (millioner af mennesker) Prisen for at få vist en reklame beregnes via CPM ligesom for blade/aviser/internet Langt de fleste spilreklamer på TV kører omkring jul

42 Pitching til TV/radio TV og radio vil have nyheder som deres publikum er interesseret i Når der skal pitches til TV derfor vigtigt at fortælle hvorfor der er publikumsinteresse Det første spil der gør ... Kendt celeb med ... Ny teknisk breakthrough? Sunshine/humor/human interest? Semi-pornografisk eller usædvanligt voldeligt? Giv altid TV artwork, in-game video, optagelser fra developers in action o.s.v.

43 Outlets Andre outlets:
Radio: Billigere end TV, men kan ikke vise spillet visuelt Film/DVD: Specielt hvis spillet er baseret på samme IP som filmen Opslag: Ved lokale conventions, universiteter, sportsbegivenheder o.s.v. Displays: Plakater o.lign. som kan plceres i retail.

44 Developer vs. publisher
Publisherens ansvar i forbindelse med markedsføring skal altid udspecificeres i en kontrakt Hvis publisheren ikke lever op til sine krav kan developeren gå ind og hyre et PR firma til at booste markedsføringen Ekstern PR ekspertise kan også bruges til at evaluere en markedsføringsplan

45 Diskussion Du har 1 million DKK til i Europa at markedsføre IO
Interactives nye Kane & Lynch II: This time they have a really foul language Hvordan skal pengene bruges?


Download ppt "Game Marketing http://playerandindustry.wordpress.com."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google