Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSimone Ludvigsen Redigeret for ca. et år siden
1
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække Han vil gerne prøve et almindeligt job Søren Wacherhausen 29 år
2
STAFF-projektet 2011 – 2013 ved Beskæftigelsesnetværkets møde: “Udvikling af beskæftigelsesfaglighed” 25. Februar 2014 v/Lisbet Bo, projektleder & specialkonsulent Specialfunktionen Job & Handicap
3
STAFF-projektet Indhold & forløb Hvordan er der arbejdet konkret med projektets målgruppe? Hvilke resultater er der nået? De største udfordringer i projektet? De største succes’er Hvad skal der til for at det kan lykkes? Hvordan kan aktørerne på beskæftigelsesområdet – for eks. de beskyttede værksteder – støtte op og indgå i disse bestræbelser?
4
STAFF-projektet Finanslov 2011 Målgruppe: Unge med udviklingshandicap - efter STU Beskæftigede på beskyttede værksteder Organisering 10 STAFF-virksomhedskonsulenter, ansat i de 5 største kommuner Projektledelse & koordinering i SJH Opgave & indsats Lokal, med udgangspunkt i lokal kontekst Regional - landsdækkende
5
Hvad gjorde vi ? Indsats i de 5 kommuner (har givet viden om, hvad der virker) De regionale STAFF-netværk som forum og spydspids for informations- og vidensspredning Oplæg, messestande & workshops Opsøgende indsats i forhold til jobcentre Spredning af STAFF-information via SJH’s aktiviteter Landsdækkende kampagneindsats efterår 2013 målrettet kommunalpolitikere & ledere Løbende samarbejde med “tvillingeprojektet” KLAP FØP & Fleksreformen har gjort STAFF superaktuel
6
Fokus og kontraktmæssige indsatsområder Virksomhedsopsøgende arbejde Fokus på de lovgivningsmæssige, kompenserende muligheder Opsøgende informationsindsats Vidensformidle og inspirere UU og STU- uddannelsessteder Samarbejde med erhvervsskoler Netværk – externt & internt i projektet
7
Resultater Ca 500 borgere i alt i ’STAFF-indsats En del personer har været i 2, 3 eller 4 praktikforløb Ca 200 borgere i job (føp – fleks & ganske få ordinært) Få unge videre i EGU-uddannelse ”Fjerneffekt” (antal ukendt) via netværk, regionalt samarbejde og informationsindsats
8
Camilla – i Minifleksjob efter STU
9
Det virker! Reelle praktikker med tæt opfølgning (tid & sted) – også under STU - Tæt samarbejde på tværs i kommunen: STU, Jobcenter og Socialforvaltning – (”sprog” – mål - økonomi) Brobygning: STU – til beskæftigelse Undgå kategorisering, hold fokus på kompetencer og potentiale og hav opmærksomhed på barrierer (evt. kompensering) Anvend værkstedernes viden & kompetencer – opkvalificer til nye opgaver, for eks “jobpædagog” / mentor Opfølgning / efterværn / jobklub – når jobbet er etableret - og vedvarende, tilgængelig støtte. Kort sagt: “En særlig håndholdt indsats” OG: Ledelsesmæssigt fokus, engagement og vedholdenhed
10
case
11
“STAFF-indsats” Hvad nu? Føp – fleksreform KLAP 3 “STAFF-viden” bæres ud via SJH I flere “STAFF-kommuner” fortsætter konsulenterne & indsatsen Flere STAFF-netværk fortsætter Der er gang i en bevægelse… Rådgivning: Inspiration & jobformidling: metodevejviseren.dk
12
Fra STU til job i Netto:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.