Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-"— Præsentationens transcript:

1 VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved – formand for Børne- og Kulturchefforeningen

2 Hvorfor skal kommunerne udarbejde en ungesatsning Fordi 17% forlader folkeskolen uden en acceptabel kompetence Fordi ca. 20% ikke får en kompetencegivende ungdomsuddannelse En stor gruppe af de unge er tosprogede Fordi langt den overvejende del af de unge uden uddannelse kommer fra socíalt svage familier Fordi uddannelse er vejen til beskæftigelse og et liv med indhold og perspektiv Fordi der er for mange unge på passiv forsørgelse Fordi der er stigende problemer med etniske unge Fordi vi har en enestående chance lige nu med historisk lav ledighed Det globale perspektiv

3 Udgangspunktet Kommunerne skal have et klart ansvar for, at de unge får en ungdomsuddannelse Flere praktikpladser – et arbejdsgiveransvar – også et kommunalt ansvar Erhvervsuddannelser til fagligt svage og stærke elever EGU skal anvendes mere Frafaldet skal ned Erhvervsuddannelserne skal uddanne til nutidens og fremtidens arbejdsmarked Konkrete handleplaner og modelkommuner

4 Udfordringer for uddannelsessystemet som helhed Uddannelse, dannelse og opdragelse En uddannelse du bliver glad for En uddannelse du bliver stolt af En uddannelse du kan leve af Fokus på faglighed, fleksibilitet, kulturel kompetence og ”det hele menneske”

5 Udfordringer for kommunerne Vedtage en ungestrategi og en konkret handlingsplan med måltal. Opret et ungenetværk på tværs af uddannelses- arbejdsmarkeds – og socialområdet i kommunerne Vurdere folkeskolens tilbud i forhold til målgruppen UU skal fokusere mere på de 20% individuelle forløb Skab jobåbninger på service-social-og det pædagogiske område. - Udvikle flere praktikpladser på EGU-, PGU-og SOSU-området Have særlig opmærksomhed på de 2 - sprogede og de ”sent udviklede” Styrke det lokale samspil med uddannelsesinstitutionerne

6 Udfordringer for kommunerne fortsat… Konstatere at der er behov forskellige metoder i forhold til ”de opgivende”, ”de praktiske”, ”de vedholdende” og ”de flakkende” Skabe tilbud præget af megen tydelighed, ”praksis-teori- tænkning” og systematik Styrke samspillet med produktionsskolerne, der skal arbejde med obligatorisk brobygning til erhvervsuddannelserne Det særlige uddannelsesforløb for handicappede – tage fagligt ansvar for specialundervisningsområdet Styrke samspillet med ”sweeperne” i uddannelsessystemet VUC, daghøjskole, sprogcenter, kommunikationscentre

7 Kommunalt ejerskab Mentorordninger Udvikle 10. Klasse – brobygning Nye metoder og rammer – også mere præcise og tydelige Årlig kommunal redegørelse for arbejdet med frafald, gennemførelse og fravær på ungdomsuddannelsesområdet Bredere rekruttering af UU - vejledere Efteruddannelse af lærere og vejledere Modelkommuneforsøg – social – arbejdsmarked - uddannelse

8 Opgaven for VUC Det folkeoplysende udgangspunkt – den uddannelsespolitiske rolle Fleksible, målrettede og sammenhængende tilbud, Tilbud er på samme tid er præget af en antiautoritær og formynderisk holdning – men hvor den unge samtidig møder en tydelig voksen og tilbud præget af megen systematik, Samarbejde med kursister og lærere baseret på en voksenpædagogisk praksis – de unge har behov for rammer og for at blive taget alvorligt Fleksible pædagogiske og fysiske rammer Nye tilbud – nye tider – nye niveauer – hvordan skal fremtidens tilbud strikkes sammen

9 Opgaven for VUC fortsat … Kendskabet til jeres tilbud? Samspillet med andre uddannelsesinstitutioner, UU, jobcentre, kommunerne, virksomhederne m.v. Er der blevet for stille om jer ?

10 De mellemlange videregående uddannelser Målsætningen om at 50% skal have en videregående uddannelser kræver flere tager en MVU- uddannelse Stærkere faglige miljøer – professionshøjskoler – akkreditering Fokusere på attraktive jobs og uddannelser Kommunerne står overfor et rekrutteringsbehov Regionale og nationale videncentre Styrkelse af lærer- og pædagoguddannelsen – optagelsesbetingelserne Fokusere mere på de tekniske og merkantile uddannelser

11 Afsluttende anbefalinger Søg dialog med kommunerne – vent ikke på, at I bliver budt op! Bevar jeres egenart – og fokuser på den uddannelsespolitiske rolle Bevar jeres rolle som sweeper i uddannelsessystemet Skab tilbud der tager hensyn til, at uddannelsesniveauet i samfundet stiger Hav fokus på de krav som globaliseringen stiller Styrk jeres rolle som fornyeren i dansk uddannelsespolitik Hæng ikke fast i strukturdiskussioner, lærernes overenskomster og taxameterdrøftelse


Download ppt "VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google