Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter"— Præsentationens transcript:

1 Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Anne Katrine Lund Ph.d., kommunikationsforsker og –rådgiver

2 Et par ord om mig Ph.d. i retorik med interesse i: hvad er god troværdig kommunikation – og hvordan bliver vi bedre til at kommunikere? Direktør i Kjaer & Kjerulf Kommunikation Selvstændig analytiker og rådgiver for bl.a. Danske Bank, SAS, LD, Københavns Kommune og Novo-gruppen Forsker og udvikler på Københavns Universitet med fokus på lederens kommunikative ansvar og udfordringer… © Anne Katrine Lund

3 Lederen er omdrejningspunkt og rollemodel
- både til hverdag og ved forandring

4 Nye tider – nye krav Før Mere hierarkiske organisationer
Medarbejdere mere autoritetstro ”Bureaukratiske” medarbejdere stiller færre spørgsmål Nu Organisationer er både netværk og hierarkier Den moderne medarbejder stiller spørgsmål og udfordrer Meningen er ikke givet, men skal skabes i dialog … Information er nok Kommunikation er påkrævet © Anne Katrine Lund

5 Sagt på en anden måde … Tidligere skulle ledere formidle
I dag skal en leder skabe forståelse © Anne Katrine Lund

6 Derfor nytter det ikke at se kommunikation som:
En event Fx et medarbejdermøde Et produkt Fx et nyhedsbrev Et funktionsområde Fx en kommunikationsafdeling Dulye 2004 © Anne Katrine Lund

7 Ansvaret for kommunikation er mangesidigt
Medarbejderne skal vide, hvad de skal gøre Medarbejderne skal motiveres og gøres til ambassadører Opgaven som rollemodel skal tages alvorligt Kommunikationskulturen skal katalyseres © Anne Katrine Lund

8 80% af en leders dag går med at kommunikere
Mintzberg 1973 - Og tiden skal bruges rigtigt

9 Udfordringen er at kommunikere
Meddele … når du bare siger noget Informere … når du har gjort dig umage for at gøre det forståeligt Kommunikere … når du også er lydhør © Anne Katrine Lund

10 Forandringer stiller yderligere krav
- Alligevel foregår det på mærkværdig vis….

11 Fundamental forandringsviden
Medarbejderne ønsker at høre vigtige budskaber fra deres nærmeste leder. De får deres viden: 10 % fra de formelle informationskanaler 90 % fra netværk og uofficielle snakke med chefen Den største kommunikationsmæssige udfordring er at besvare spørgsmålet: ”Hvad betyder forandringen for mig?” Petersen 2000 © Anne Katrine Lund

12 Alle kommunikationskanaler skal i sving
Topledelse Mellemledere Medarbejdere Print-kanaler Digitale-kanaler Mundtlige kanaler © Anne Katrine Lund

13 Fokuserer vi på ledelsen er udfordringen enorm

14 Ledelsen snyder og lyver
1989: 43% af medarbejderne enige 1994: 64% af medarbejderne enige Larkin & Larkin 1996 © Anne Katrine Lund

15 I skal have styr på mere end ord
Det vi hører - ordene (det verbale) Det vi fornemmer bag ordene: tone, stemme etc. (det paraverbale) Det vi ser: øjne, kropssprog etc. (det nonverbale) © Anne Katrine Lund

16 Hvad gør mest indtryk, når der er modstrid?
55 % nonverbal 7 % verbal 38 % paraverbal Albert Mehrabain Hvad gør mest indtryk - ikke kun på tv. Albert Mehrabain - to talere med forskelligt kropssprog holder den samme tale - med vidt forskellige resultater/vurderinger efterfølgende. 55 % nonverbal - aflæser signaler, intuition, gut feeling 7 % verbal - det man siger/ordene 38 % paraverbal - den opfattelse man har af personen (ethos) eller det han/hun repræsenterer. Eks. Brugtvognsælgeren, politikerne, blondinen. © Anne Katrine Lund

17 Troværdighed vurderes på baggrund af
Kompetence Karakter Tilstedeværelse © Anne Katrine Lund

18 Den kommunikerende leders roller
Ambassadør Kvalitator Samspiller Katalysator © Anne Katrine Lund

19 Dit ansvar som kommunikerende leder
Tag (med)ansvar for, at kommunikationskulturen er god Tag (med)ansvar for, at kommunikationskanalerne fungerer Kommunikér godt selv! Skab sammenhængen for dine medarbejdere og hjælp til at prioritere © Anne Katrine Lund

20 Vær forberedt på forandringer…

21 Sørg for at kvalitetssikre kommunikationen
Vær bevidst om kommunikationens betydning. Få lagt fast, hvad god kommunikation er set med jeres øjne. Vis det! Indfør kvalitetssikringssystemer. Uddan/udvikl ”kommunikationskanalerne”. Hold øje med klimamålinger etc. Hav en generel forandringsplan, så I hurtigt kan slå til og assistere lokalt. … så er I klar – også til forandringer! © Anne Katrine Lund


Download ppt "Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google