Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling."— Præsentationens transcript:

1 Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling

2 Lægedage Hvad er det mon ? Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb: Definition: ”uddannelsesforløb for en læge, som ikke inden for det planlagte forløb er i stand til at opnå de kompetencer, som uddannelsesprogrammet angiver”

3 Lægedage Hyppighed ? Ca. 5 % af forløb 0.5 % kræver omfattende indgreb.

4 Lægedage Vanskelige forløb - hvad gør vi ? Forebygger Identificerer problemer + søger årsager Intervenerer Evaluerer

5 Lægedage Vanskelige forløb - forebyggelse Realistisk og acceptabelt gensidigt forventningsniveau. Bevidsthed om uddannelsesfunktionen, systematik i supervision og evaluering, konflikthåndtering Bevidsthed om samarbejde og forståelse for praksis som organisation

6 Lægedage Symptomer Faglig usikkerhed Forsvindingsadfærd Bypass-syndrom (personale og læger sætter ikke patienter til) Brok Afvisende overfor konstruktiv kritik/råd Manglende engagement i egen uddannelse

7 Lægedage Hændelse/idenficeret problem Indsamling af konkret viden/dokumentation Vurdering af sværhedsgrad Er dette et stort eller lille problem? Er godkendelse truet? Består ikke ”onkel-testen” Vurdering af sværhedsgrad Er dette et stort eller lille problem? Er godkendelse truet? Består ikke ”onkel-testen” Kontakt uddannelseskoordinator Find årsag: Faglighed, helbred, miljø eller holdninger Find årsag: Faglighed, helbred, miljø eller holdninger Lav handlingsplan Aftal konkrete tiltag Dato for opfølgning Lav handlingsplan Aftal konkrete tiltag Dato for opfølgning

8 Lægedage Udredning Indsaml så mange oplysninger fra så mange kilder som muligt. Brug gerne kompetencevurderingsværktøjerne (f.eks. 360º el. ”fluen på væggen”). Hvordan har lægen fungeret tidligere? Hvis ændring – hvorfor?

9 Lægedage Årsager Faglighed: Faglig insufficiens - Inden for en af de syv roller (obs I-stilling!) Arbejdsmiljø: Arbejdstilrettelæggelsesforhold Insufficient læringsmiljø i praksis Personlighed: Kemi-uoverensstemmelse Misforhold i forventninger Helbred: Fysisk/psykisk sygdom Private: Problemer i privatliv

10 Lægedage Handleplan Overvej samtale med uddannelseskoordinator og evt. bisidder Aftal konkrete tiltag Aftal hvordan fremgang skal vurderes og dokumenteres Aftal dato for opfølgning (max 2 uger) Handleplan skal være skriftlig. Kopi til uddannelseskoordinator, hvis denne ikke allerede er involveret.

11 Lægedage Tiltag Øget supervision Øget feedback Ændret ansvarsfordeling Fokus på problemet Hyppigere samtaler Ved manglende bedring: Evt. flytning til anden praksis

12 Lægedage Opsummering Reager på ”symptomer” tidligt. Sørg for dokumentation Når ”uheldet først er ude” –juster opgaver og ansvar mens årsag udredes. –lav handlingsplan og anvend relevant intern/ekstern intervention og tidsfrist Hvem gør hvad Tutor I småtingsafdelingen giver tutor almindelig feedback til den uddannelsessøgende. Sørger for dokumentation. Derudover involveres koordinator. Koordinator Håndterer og intervenerer i almen praksis evt. i samarbejde med lektor. Skønner om øvrige interessenter skal involveres. Lektor: Bistår uddannelsesforløbet i dialog med koordinator..


Download ppt "Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google