Download præsentationen
1
Om at tage gode billeder
Fokus Skarphed Komposition
2
Fokus Læg dit fokus på det, du vil vise
Et godt billede er IKKE nødvendigvis et billede, hvor alt er skarpt Vær altid omhyggelig med at få motivet i fokus. Det er vanskeligt (el. umuligt) at korrigere i et billedbehandlingsprogram bagefter
3
Fokus Indstil kameraets fokusprogram, så motivet holdes i fokus, selvom det er i bevægelse På et kompaktkamera kan du vælge du et passende program (fx blomst til næroptagelser, løber til sport og action optagelser) Lær at fastlåse fokus og komponere billedet vha. AF-L/AE-L knappen
4
Fokus Lad hovedmotivet være det eneste, som er skarpt og opnå et effektivt billede Ved portrætter, læg fokus i øjenpartiet
5
Skarphed Skarphed afhænger dels af dit udstyr, dels af hvordan du bruger det Tænk over indstillingen af blænde og lukkertid Brug dybdeskarpheden kreativt: lille blændetal (F 2.8) giver lille dybdeskarphed, stort blændetal (F 11) giver stor dybdeskarphed
6
Komposition Komposition handler om hvad du som fotograf vælger at vise, dvs. Udsnit Vinkel Belysning Indramning Linier Og meget mere …
7
Komposition Vha. nogle basale regler om komposition kan du skabe stemning og dynamik i dine billeder En god komposition er kendetegnet ved: Præsenterer motivet på en interessant måde Lader iagttageren gå på opdagelse i billedet Fortæller en historie el. sætter gang i fantasien
8
Lys og Placering Tænk på din placering i forhold til motivet
Tænk på lyset: nat eller dag Lyset ændrer sig også i løbet af dagen Hvilket lys er bedst for motivet? Måske er det bedre at tage billedet i en anden belysning (om aftenen el. om morgenen)?
9
Hvornår skal man fotografere?
Ved solopgang Ved solnedgang Midt på dagen (særlig om sommeren) er lyset meget skarpt, hvilket kan give skygger og flade farver. Brug da blitz for at udjævne skygger og få bedre farver
10
Find det gode motiv Vær opmærksom på dine omgivelser. Det gode motiv opstår pludseligt Hav tålmodighed. Især når du fotograferer børn. Tag mange billeder og vælg det bedste. Kend dit udstyr. Brug hjælpefunktionerne: bracketing, fokusprogrammer og serieoptagelse
11
Find det gode motiv Prøv at få liv med i billedet, hvis du tager billeder af "døde" motiver, såsom bygninger el. skulpturer Tænk i kontraster, når du vælger motiv. Lys/skygge, gammel/ny, hurtig/langsom, stor/lille. Brug også farvekontraster, fx en blå bil foran en rød mur
12
Rule of Thirds Forestil dig at billedet gennemskæres af to lodrette og to vandrette linier med lige stor afstand mellem sig *tegning af linier Der, hvor linierne skærer hinanden, skal du prøve at placere de væsentligste dele af motivet, fx hovedet på personen
13
Rule of Thirds
14
Symmetri Spejling over en akse (lodret/vandret)
Denne slags billeder er gode til at kommunikere ro, højtidelighed, autoritet.
15
Asymmetri Billedet spejler sig IKKE over en akse
Kan sagtens være i balance alligevel, hvis elementerne i billedet opvejer hinanden
16
Billeder, der "vælter" Hvis der ikke er balance i elementerne, vil billedet "vælte" Komponér billedet, så elementerne får lige stor vægt Tænk på, at linier også kan få billedet til at vælte
17
Undgå tangenter Når formerne tangerer hinanden, bliver de svære at aflæse og man mister dybden i billedet Formerne bør enten overlappe eller gå helt fri for hinanden Undgå også at formerne kommer til at ligge præcis på billedkanten For mange former virker forstyrrende
18
Forgrund, mellemgrund og baggrund
Søg efter at få dybde i billedet – tænk forgrund, mellemgrund og baggrund Undgå at fotografere ting lige forfra, så de kommer til at virke flade Nogle gange kan man bruge nære ting til at skabe dybde, tag fx billedet gennem en glasrude
19
Undgå støj Prøv at undgå ting, der forstyrrer motivet såsom lygtepæle, skilte og personer Gå nogle skridt til højre, så de forstyrrende elementer forsvinder fra billedet Gå lidt i knæ, så personen du tager billeder af kommer fri fra den støjende baggrund
20
Tænk på horisontlinien
Man opnår flotte landskabsbilleder ved at vælge at vise mere af landskabet eller mere af himlen Undgå at placere horisontlinien i midten, hvad man ofte har tendens til
21
Tænk på baggrunden Få mere spændende billeder ved at få baggrunden med
Men undgå at den kommer til at forstyrre Brug dybdeskarpheden til at lægge fokus på hovedmotivet
22
Tænk på personens stilling
Få personen til at dreje i kroppen. Billedet bliver mere dynamisk, hvis hoved og krop ikke vender i samme retning. Samme virkning som man kan se i antikkens skulpturer
23
Fang detaljen Gå tæt på tingene. Ofte bliver billedet bedre hvis du træffer et bevidst valg Du kan også bruge teleobjektiv til at komme tættere på tingene Makroprogrammet kan bruges til at tage nærbilleder af natur el. genstande
24
Perspektiv Brug dine objektiver. Vidvinkel kan skabe overblik el. højde (i højformat). Teleobjektiver kan være nyttige til at vise dybde eller indfange detaljer Kom op i højden eller ned på jorden. Tag dine billeder fra taget eller læg dig ned på jorden.
25
Synsvinkel Husk på, at et billede bliver ofte meget mere spændende, hvis du tager det fra en anden synsvinkel Prøv at gå et par skridt til siden eller måske op ad trappen Fotografér børn i øjenhøjde, kom ned i knæ eller sid ned på gulvet
26
Billedformat: Høj- eller Bredformat
De fleste billeder bliver taget med kameraet holdt vandret (bredformat) Men prøv af og til at vende kameraet og tag billedet i højformat Du kan bagefter vælge det bedste billede
27
Indramning Finde gode, naturlige indramninger af motivet: en tunnel, vinduer, mennesker, træer, gardiner, søjler, mure, klipper osv. Brug belysning som indramning, fx et oplyst ansigt, en lysning i skoven, et vindue til lyset udenfor
28
Silhuetter Lav lysmålingen selv, fx spot el. centervægtet
Lav ikke lysmålingen for tæt på solen, da billedet så vil blive for mørkt Omvendt skal du ikke måle i det mørkeste område, da billedet da vil blive for lyst Brug helst lille blændeåbning (f11el. f16). Det sikrer at både silhuetten og baggrunden bliver skarpe. Anvend A-program for at styre blænden
29
Linier Find spændende vinkler; det er sjældent at motivet er bedst ligepå Brug linier til at skabe dybde i billedet Diagonaler skaber dynamik i billedet Tænk i andre figurer for motivet: cirkler, trekanter osv.
30
Go fornøjelse! Husk at det gode billede kommer
Når du er på det rigtige sted … på det rigtige tidspunkt … og du kender dit udstyr! Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse med at tage billeder!
31
Og nu… et billede af dig!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.