Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- psykodynamisk perspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- psykodynamisk perspektiv"— Præsentationens transcript:

1 - psykodynamisk perspektiv
Gruppeprocesser - psykodynamisk perspektiv

2 Psykodynamiske gruppeprocesser

3 Psykodynamiske grundperspektiver
Psykodynamik henviser til Intrapsykiske kræfter, såsom drifter og moral samt det ubevidste og bevidste Der foregår en dynamisk vekselvirkning mellem disse kræfter; det går ud på at skabe en balance Sigmund Freud skabte en personlighedsmodel ”ægget”, baseret på hans teori om eksistensen af disse kræfter og deres afgørende indvirkning på personligheden Psykodynamisk metode Modstands- og forsvarsanalyse

4 Psykodynamiske processer handler om selvets overlevelse.
4 grundfølelser: Angst Vrede Selv Sorg Glæde Omverden

5 4 grundfølelser mm. Sårethed Skyld Trusler mod egen sårbarhed
Overskridelse af personlige grænser Angst Vrede Jalousi Misundelse Selv Skam Sorg Glæde Behovstilfredsstillelse, tryghed, selvudfoldelse mm. Temaer om tab Omverden

6 Forsvarsmekanismer … ikke til at leve med… ikke til at leve uden.
Primære formål: At reducere angst Projektiv identifikation Projektion Angst Vrede Splitting Selv Sorg Glæde Modstand, fx passiv aggression Omverden

7 Gruppeprocesser … når mange selv’er er samlet. Gruppe Facilitator
Omverden

8 Øvelse 2 Gruppens forsvar Find sammen 2 og 2. Find eksempler på grupper I har været konsulenter for, eller grupper I selv har været en del af. Drøft med hinanden de forsvarsmekanismer, I kan se kan have præget grupperne og mulige årsager hertil? Hvad gjorde gruppen specifikt? Hvad gjorde du som konsulent/konsulenten for jeres gruppe?

9 Gruppers udvikling Schutz’ FIRO (Fundamental Interpersonal Relationship Orientation) Hvilken fase er gruppen i? Inklusionsfasen - tilfældig samling (inde – ude) - afhængighed Kontrolfasen - konfrontation (oppe – nede) - uafhængighed Nærhedsfasen - samarbejde (tæt – fjern) - gensidig afhængighed

10 ”FIRO – Fundamental Interpersonal Relationship Orientation”

11 Personernes interaktion:
”Inklusionsfasen” Gruppens fokus: Medlemskab (inde eller ude) Personernes interaktion: Tilfældig samling Grundfølelse: Afhængighed Selvransagelse: Er jeg accepteret? Accepterer jeg de øvrige? Vigtige spørgsmål: Passer jeg ind i gruppen? Hvem er de øvrige personer i gruppen? Vil jeg være sammen med dem? Får jeg lov at være sammen med dem? Typisk adfærd: Taler for meget eller er overdreven åben Holder sig tilbage og er stille Kontrollerer de andres kompetencer Sætter spørgsmålstegn ved gruppens mål og gruppens normer Fortæller ’lystfiskerhistorier’ D

12 Personernes interaktion:
”Kontrolfasen” Gruppens fokus: Ansvar (top eller bund) Personernes interaktion: Konfrontation Grundfølelse: Uafhængighed Selvransagelse: Er jeg tilstrækkelig kompetent? Er der andre tilstrækkeligt kompetente? Vigtige spørgsmål: Hvem er lederen eller lederne? Hvor stor indflydelse har de? Hvor stort et ansvar får jeg? Er jeg stærk nok til at hævde mine krav? Ser, anerkender og respekterer man mine kompetencer? Ser, anerkender og respekterer jeg deres kompetencer? Typisk adfærd: Forsøge at opnå eller undvige lederskab Angribe lederen eller gruppemedlemmerne Opbygge subgrupper Vælge den ældste eller mindst indflydelsesrige til leder Gennemføre flertalsafgørelser når lederen skal vælges D

13 D ”Fællesskabsfasen” Personernes interaktion: Grundfølelse:
Gruppens fokus: Relationer (nær eller fjern) Personernes interaktion: Samarbejde Grundfølelse: Gensidig afhængighed Selvransagelse: Kan de lide mig Kan jeg lide dem? Vigtige spørgsmål: Hvor høj grad af nærhed er tilladt? Hvor stærke følelser kan jeg vise? Er gruppemedlemmerne loyale mod mig og mod gruppen? Hvor høj grad af åbenhed er tilladt? Får jeg min del af varmen og nærværet? Typisk adfærd: Give udtryk for tillid i gruppen Kunne udtrykke såvel positive som negative følelser Mindske det fysiske rum og øge kropskontakten Danne par uden at gruppen brydes op Diskutere frit og åbent Acceptere tavshed uden en følelse af ubehag D

14 Øvelse Gruppens udvikling (FIRO) Find sammen 2 og 2. Find eksempler på grupper I har været konsulenter for, eller grupper I selv har været en del af. Drøft gruppens udvikling ud fra FIRO modellen: hvor var gruppen mon, inden for hvilken fase havde gruppen udfordringer, hvor troede gruppen selv den var? Fremlæg eksemplerne for hinanden. I må gerne drøfte flere eksempler.

15 Fornemme hvor gruppen/personen er udviklingsmæssigt
Hvordan kan du som coach agere på et psykodynamisk grundlag? – 1 – Fornemme hvor gruppen/personen er udviklingsmæssigt Fornemme om der er individuelle konflikter, enten åbenlyse eller skjulte Containe – rumme de følelser, positive som negative, der måtte flyde i rummet uden at tage dem på dig, og uden at forsøge at fjerne de negative følelser bare fordi de er ubehagelige

16 Italesætte egen oplevelse – give gruppen/personen dit perspektiv
Hvordan kan du som coach agere på et psykodynamisk grundlag? – 2 – Analysere dine egne følelser ift. gruppen/personen – kan det være følelser, der bliver lagt over i dig? Og hvad får gruppen/personen ud af det? Italesætte egen oplevelse – give gruppen/personen dit perspektiv Arbejde med metaforer, indsigt og forståelse for de aktuelle dynamikker Skabe struktur eller på anden måde skabe angstreducerende rammer

17 Teamcoaching - Spilleregler
Aktiv lytning – anerkend hinanden Mød hinanden, hvor I er Tal ud fra jer selv Formuler jer med omhu og omsorg Brug og byg videre på andres ideer Formuler muligheder Vær proces- og ikke resultatorienteret Undgå at afkræve stillingtagen af andre Brug time-outs


Download ppt "- psykodynamisk perspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google