Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007."— Præsentationens transcript:

1 Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007

2 Mikael Vest f. 1969, finansuddannelse, HD (R), Stifinder, tlf 21 60 90 31 Gift med Charlotte, pigerne – Isabella, Amalie og Caroline Adm. direktør, Danmarks nye innovative pensionsselskab letpension Tidl. direktør, Jyske Bank, Nye forretningsområder og afd.direktør: Særlige kompetencer; forretningsledelse- og udvikling, strategiske udviklingsprojekter, medarbejderledelse, salgskultur og rådgivning af større virksomheder/landbrug Ekstern lektor, Handelshøjskolen i Århus Arbejdsområde; strategi, organisation og værdiskabelse Forfatter- og foredragsvirksomhed, herunder bl.a. ”Strategi i vindervirksomheder” Inspiration og sparring til ambitiøse virksomhedsledere Motto ”Hellere være noget for nogen – end ingenting for alle!”

3 Program ”behovet for strategisk planlægning, landmandens udbytte samt proces og værktøjer” Hvad er strategi? Hvad er en vindervirksomhed ® ? Hvordan skabes struktur og overblik i landbrugets strategiarbejde? Hvad kendetegner en god strategiudvikling i landbruget? Hvad stiller vi op overfor den ”selvfede”?

4 ”Strategi er ikke noget vindervirksomheder har i ringbind – det er noget vindervirksomheder gør!”

5 Definition af strategi Vejen til målet …. …. gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi www.gumlink.dk

6 Den røde tråd i strategi

7 Hvad betyder ejeres præferencer for strategien? Hvilke historiske bindinger og traditioner? Hvad motiverer ejerne og lederne? Hvad med viljen og evnen? Hvordan er risikoprofilen? Hvad med hensyn til stakeholders? Hvad med generationsskifte (exit) Hvad med forskellige præferencer mellem ledelse og ejere?

8 Proaktiv planlægning Som erhvervsleder er det vigtigt, at man midt i den hektiske hverdag ikke altid har næsen nede i plovfuren, men også husker at kigge op mod solen bag skyerne. Det handler om at finde balancen mellem på den ene side at få noget fra hånden og på den anden side at bevare en vis tilbagelænet ro Direktør og coach Lasse Zäll Pathfinder A/S

9 God strategiudvikling i vindervirksomheden Konsistens – ikke indbyrdes modsætningsforhold Realistisk – svært, men opnåeligt Skræddersyes ud fra forandringsbehovet Holdbare konkurrencefordele Bedre resultater Kort sigt Lang sigt …. Og husk vækst er ”kun” resultattavlen!

10 Hvad er en vindervirksomhed ® ?

11 13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 1. Tilfør kompetencer til strategi Tilfør ledelsen de nødvendige kompetencer til at udvikle strategier til at imødegå de strategiske udfordringer fra den stigende konkurrence. 2. Shareholder valueSkab langsigtet værdi for virksomheden i ejernes interesse. 3. Opbyg relationer til interessenter Byg virksomheden op som et åbent system med innovative relationer til interessenter: Kunder, medarbejdere, leverandører og samfund.

12 13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 4. Kend virksomhedens omverdenen Analysér virksomhedens udfordringer med globalisering, hastig teknologisk udvikling og skred i sociale værdier og opbyg de nødvendige relationer. 5. Kend interne ressourcer og kernekompetencer Analysér virksomhedens interne ressourcer og kompetencer og find dens kernekompetencer 6. Brug lederskab med processer og skab resultater Anvend lederskab sammen med og gennem medarbejdere ved processer, der skaber resultater for interessenter og ejere.

13 13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 7. Forstå kritiske succesfaktorer Identificer virksomhedens kritiske succesfaktorer og opnå forståelse for nødvendige forandringer til at indfri de strategiske udfordringer 8. Ultimativ og unik vision og mission Skab innovation gennem en ultimativ og unik vision og mission. 9. Gå i spidsen og kommuniker vision forståeligt Ledelsen går i spidsen for forandringer og kommunikerer visionen.

14 13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 10. Værdier støtter visionen Visionen støttes af værdier, som medarbejderne er enige om udtrykker, hvad organisationen står for, og hvad der er ledende for alle aktiviteter. 11. Styr virksomhedens risici Ledelsen opbygger effektive systemer til afdækning og eliminering af risici 12. Kommuniker muligheder og risici 13. Handlekraft Ledelsen kommunikerer om muligheder og risici, Strategi er ikke noget, vi har – det er noget, vi gør.

15 Hvad stiller vi op overfor den ”selvfede”? eller Derfor er strategi vigtig!

16 Yderligere interesseret? … tjek www.vindervirksomhed.dk Mikael Vest - vest@vindervirksomhed.dk telefon 21 60 90 31

17 …. eller bare vær’ som ”Indy”


Download ppt "Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google