Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFredrik Overgaard Redigeret for ca. et år siden
1
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz 6.5.2009
2
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 2 Dobbeltblik på skolebiblioteket som læringscenter Understøtte skolens undervisning Understøtte børns uformelle læring i fritidslivet
3
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 3 Biblioteket som værested Biblioteket som et sted man kan gå på opdagelse: I børnelitteraturen I faglige universer I ”fantastiske” universer
4
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 4 Biblioteket som lærested: Hvor lærere og elever Kan søge oplysning Kan få hjælp til forberedelse/ lektielæsning Hjælp til informationssøgning
5
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 5 Biblioteket som gørested Spille computerspil – andre former for spil Anvende sociale netsider Lave digitale produktioner til undervisning og fritid Plads til kultur for, af og med børn
6
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 6 Biblioteket som skolens udviklingscenter Biblioteket er en aktiv partner I udarbejdelse af skolens udviklingsplaner I årsplansarbejdet I fagudvalg
7
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 7 Uddannelse og nye kompetencer Indsigt i de indholdsmæssige temaer og emner, brugerne finder relevante Indsigt i de forskellige sammenhænge, i hvilke børnenes læring skal anvendes uden for biblioteket (hjemme, skole, kammerater, venner via nettet) Kompetence til at kvalitetsvurdere alle slags materialer med lige stor sikkerhed Kompetence til at kunne møde og kommunikere med forskellige målgrupper og differentiere kommunikationen alt efter brugere, indhold, og brugssammenhæng Kompetence til selv og sammen med kolleger at kunne reflektere over sin praksis, så denne refleksion kan føre til eventuelle ændringer i praksis. (Fremtidens biblioteksbetjeneing af børn)
8
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 8 Materialer og indhold At bibliotekerne udvider definitionen af materialer til også at omfatte materialer, der kan danne ramme om leg, og processer, der kan danne afsæt for læring, og ikke udelukkende materielle eller virtuelle produkter At bibliotekerne fokuserer mere på anvendelse end på anskaffelse og adgang At biblioteket bedømmer og prioriterer sine indholdsmæssige ressourcer i forhold til brugernes øvrige muligheder for oplevelse, oplysning og uddannelse At bibliotekerne sikrer diversitet også i nye medier, så børn kan opsøge og udnytte en kulturel mangfoldighed.
9
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 9 Relevans i forhold til brugerne At biblioteket har en klar vision for sin virksomhed og et klart mål for, hvordan man vil omsætte den til praksis i forhold til brugerne og det øvrige samfund At biblioteket har en differentieret kommunikationsstrategi i forhold til forskellige målgrupper At personalet kender de forskellige brugergrupper og problemstillingerne i deres hverdag. (Fremtidens biblioteksbetjeneing af børn)
10
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 10 Eksterne relationer At bibliotekets handleplaner indeholder strategier for ekstern kommunikation og funktioner At biblioteket skaber og fastholder en klar profil hos børnene og ikke kun hos forældre og institutioner som en rummelig og relevant kulturarena At biblioteket styrker sine netværk både lokalt og nationalt, og både i forhold til andre offentlige institutioner og private aktører At biblioteket skaber rum til børnekulturel og børnekulturpolitisk dialog i sit netværk. (Fremtidens biblioteksbetjeneing af børn)
11
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 11 Knudepunkt Skolebiblioteket som en Hub I netværksteorien bruges udtrykket til beskrivelse af en person eller et netværkspunkt, der er mere forbundet med resten af netværket (får flere henvendelser) end andre personer eller punkter Ref.: Bay m. fl. (2008), Generation netværk
12
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 12 Skolebiblioteket som centraliseret netværk
13
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 13 Skolebiblioteket som hub
14
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 14 10 bud for effektiv kommunikation 1.Vær en hub 2.Skab loyalitet ud over al fornuft 3.Tal til lederne 4.Lad talenterne arbejde 5.Giv brugerne et valg – ikke total frihed 6.Lav selv dit indhold – sammen med publikum 7.Vær intim 8.Giv mulighed for at dele 9.Vær mobil 10.Husk at bekvemmeligheden styrer Ref.: Bay m. fl. (2008), Generation netværk
15
UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 22-11-2014 side 15 Nyt slogan Fra læselyst til lærelyst
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.