Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Evaluering af Turdagbøger 9. – 10. Semester Trafik- og Byplanlægning Aalborg Universitet Speciale,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Evaluering af Turdagbøger 9. – 10. Semester Trafik- og Byplanlægning Aalborg Universitet Speciale,"— Præsentationens transcript:

1 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Evaluering af Turdagbøger 9. – 10. Semester Trafik- og Byplanlægning Aalborg Universitet Speciale, Juni 2003

2 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Baggrunde for evalueringen – indledende problemstillinger  Beslutninger om infrastrukturprojekter mv. beror på turdata  Korrekte turdata er nøglen til de bedste beslutninger  Turrapportering anvendes som dataindsamlingsværktøj i de fleste trafikanalyser  Mangel på dokumentation: Er de indsamlede turdata af tilstrækkelig høj kvalitet?  Især kvaliteten af turdata indsamlet med turdagbøger kan betvivles!  Turdagbøger har været anvendt i samme form i årtier – er der behov for en udvikling?

3 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Baggrunde for evalueringen – Problemet turdagbøger  Anvendes som grundlag for: Større transportvaneundersøgelser Indsamling af data til dele af trafikmodeller Kortlægning af intermodalitet Længerevarende analyseperioder  Problemerne ved brug af turdagbøger: Underrapportering, stigende over tid Fejl og mangler i de enkelte rapporter, stigende over tid De konstaterede fejl kan resultere i meget afvigende turdata  Hidtidige undersøgelser lider af metodemæssige mangler: Manglende referencer, eksempelvis GPS loggere Anvendelse af GPS loggere, men ikke automatiske  Behov for evaluering af turdagbøger under danske forhold Hidtidige undersøgelser er ikke dækkende Andre forhold end eksempelvis i USA

4 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Projektets målsætninger Hovedmål 1:  Igennem en evaluering af turdagbøger i Danmark at søge at eftervise eksistensen af problemerne forbundet med at anvende turdagbøger som rapporteringsmetode Hovedmål 2:  At danne et grundlag for etablering af et GPS baseret turrapporteringssystem hvor det manuelle arbejde i forbindelse med turrapportering enten er begrænset eller helt afskaffet

5 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Valgte metoder  Hovedvægt på etablering af empirisk vurderingsgrundlag  Forsøg med turdagbøger: 12 dage, 2x10 medvirkende forsøgsfamilier Brug af både Papir- og Internetbaseret turdagbog Installation af GPS logger i medvirkendes biler i hele perioden  Bearbejdning af turrapporter med statistiske opgørelser over: Fejl og mangler over tid Præcision af tids- og kilometerangivelser (reference: GPS data) Underrapportering over tid (reference: GPS data) Tidsforbrug til databehandling  Sammenligning imellem ture rapporteret på papir og Internet  Vurdering af datagrundlaget for GPS baseret turrapportering

6 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Afledte metodebegrænsninger  Forsøgsfamilier: Tilknytning til Aalborg Universitet, forventet mere pligtopfyldende Overvågning (GPS loggere) =Mere ”lyserødt” billede end virkeligheden, bedre rapportkvalitet  Papir- og Internetbaserede turdagbøger: Papirdagbogen var lettere at ”gå til” Internetdagbogens udformning kunne have været bedre =Afspejler muligvis ikke den helt korrekte anvendelighed af Internettet til turrapportering  Datagrundlaget: Flere ture end indledningsvist forventet, styrkelse af statistik Imidlertid bør undersøgelsen foretages med op til 100 familier, bredt repræsenteret i befolkningen =Grænser for hvor specifikke statistiske opgørelser der har kunnet gennemføres

7 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Planlægning og praktisk udførelse af forsøg  Hvervning af forsøgsfamilier: Skrivelse på e-mail til samtlige ansatte på Aalborg Universitet Kontakte de der meldte positivt tilbage Indplacering i to hold (december eller januar)  Udarbejdelse af turdagbøger Studie af tidligere undersøgelser  Papirdagbog Programmering af Internetdagbog med udgangspunkt i papirdagbog  Installation af loggere og instruktion af familier: Udarbejde og fremsende instruktionsmateriale til familier Kontakte familier og aftale installationssted og tidspunkt Installation af GPS loggere samt instruktion af familier Fremsendelse af reminder Afinstallation af GPS loggere samt indsamling af turdagbøger

8 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Resultater – fejl og mangler  Stigende for papirdagbogen  Faldende for WEBdagbogen

9 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Resultater – opgørelse af underrapportering  Stigende andel underrapportering over tid Andel af rapporterede kilometer Andel af rapporterede ture

10 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Resultater – underrapportering  Især kortere ture udelades i rapporteringen

11 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Resultater - rapporteringspræcision  Afvigende tids- og afstandsangivelser, især på kortere ture

12 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Papir kontra WEB samt udenlandske undersøgelser  Forskelle imellem papir og WEB – ingen sikker vinder, men forskellige styrker og svagheder Sammenlignelig rapportkvalitet WEBdagbogen mere præcis i afgørende forhold, og behøver mindre databehandling Papirdagbogen mere brugervenlig  ”Mildere” resultater i forhold til tilsvarende udenlandske undersøgelser – hvorfor? Primært metodevalg, herunder valg af forsøgsfamilier GPS loggerne har ”overvåget” familierne Andre forhold (I USA tænker man eks. i tid, ikke i afstand)

13 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Konsekvenser af konstaterede problemer  Den høje grad af brugerinteraktion er kritisabel Trafikanterne står med et stort ansvar for korrekt rapportering Store arbejdsbyrder for de medvirkende er uhensigtsmæssige Manglende præcision og pålidelighed i rapporteringen  Stort arbejde i administration, datakorrektur og -behandling Både papir- og Internetbaseret turrapportering Risiko for fejltolkninger i tvivlstilfælde Alle analyser skal være planlagte forud for rapporteringen, yderligere analyser kan kræve yderligere dataindsamling =Forringet analysegrundlag = forringet beslutningsgrundlag  Mulige løsninger: Kombination af papir og WEB dagbøger (flere muligheder) GPS baseret turrapport

14 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Fungerer den GPS baserede turrapport  GPS turrapportering virker, men der er problemer med: Start- og stopautomatik Udpegning af turformål Udpegning af antal personer Pris og fysisk udformning af loggere  GPS turrapport frem for konventionelle turdagbøger Hvis krav til præcision er højt I meget lange analyseperioder (af hensyn til underrapportering) Hvis der ønskes en højere grad af dynamik i de indsamlede data  GPS turrapportering kan ikke bruges i nuværende form, når: Der er behov for at kortlægge intermodalitet De medvirkende køretøjer ikke kan have loggerne installeret (Motorcykler, cykler, gående mv.)

15 Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Anbefalinger til brug af turdagbøger  Anvendelse af de hidtidige turdagbøger kan lade sig gøre, men med de konstaterede uhensigtsmæssigheder i mente Ringe præcision Risiko for underrapportering mv.  Anvendelse af GPS loggere til turrapportering kan lade sig gøre, og giver et bedre datagrundlag, men: Der er behov for en videre udvikling af hard- og software Pris på loggere skal ned Overvågningsproblematikken skal behandles  Tidsforbruget i forbindelse med turrapportering er et problem: Udvikling af metoder som mindsker tidsforbrug i forbindelse med udarbejdelse, uddeling og indsamling samt indtastning af turdagbøger Udvikling af metoder som mindsker tidsforbrug i forbindelse med installation af GPS loggere


Download ppt "Evaluering af Turdagbøger - Jonas Hammershøj Olesen Evaluering af Turdagbøger 9. – 10. Semester Trafik- og Byplanlægning Aalborg Universitet Speciale,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google