Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching"— Præsentationens transcript:

1 Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
v/ journalist, MPM, Lisbeth Nebelong Guldborgsund - Bibliotekerne 3. november 2008

2 Nyheden først – også i rubrikken
Overskriften skal ægge, vægge og dække Første afsnit fortæller essensen. Til modtageren: Hvad handler det her om? Først derefter: Hvor, hvornår og hvordan. I tredje afsnit og frem uddyber du, giver baggrund og detaljer. Giv evt. læseren flere ”indgange”: Fotos, faktabokse og andre illustrationer

3 Journalistens fortælleteknik
Hey: Fang læseren (Det er spændende!) You: Det handler om DIG (Identifikation) See: Konsekvens (Det betyder - for dig) So: Konklusion/perspektiv (Det fører til..)

4 Undgå kancellistil: ”De 10 plager”
Forvægtskonstruktioner: Under henvisning til skrivelse af …vedr.. Passiver: Det er besluttet, på mødet vedtoges det, materialet loves fremskaffet Nutidstillægsmåde: Den efterfølgende tid Verbalsubstantiver/sætningsord: ing, else Sammensatte ord: Ferieafviklingstidspunktet Materialesamlingsproblematikken Andengenerationsligestillingsværktøjer

5 Undgå kancellistil: ”De 10 plager”
Papirklichéer: for nærværende, give grønt lys, for læseheste … Farlige ord: ”debet & kredit”, ”flora & fauna”, ”restskat” Abstrakte ord: produktionsfaktor, ressourcer Angloismer: Teambuilde, supportere Fagterminologi: visitere, materialesamling

6 Vinkl budskabet til modtageren
Opførelse af ny daginstitution i kommunen Kommunen opfører ny daginstitution Kommunen bygger ny børnehave Plads til 24 børn i ny børnehave Ny børnehave til 24 børn Skal dit barn i børnehave til sommer?

7 Vinkl budskabet til modtageren
Brugeranalyse viser generel tilfredshed med biblioteksfunktionen Bibliotekerne fungerer tilfredsstillende Brugerne er tilfredse med bibliotekernes service Bibliotekarerne gør det godt, siger danskerne Borgerne er vilde med bibliotekerne

8 Når det handler om tal … Tal i sig selv er ikke interessante, men historien, de fortæller: Perspektiver og sæt tid på: Ny tendens? Rekord? (Først, størst, flere og flere, færre og færre, danskerne …) Brug tal med måde i teksten. Placer dem i faktabokse, lagkager og letforståelige diagrammer: Giv læseren flere indgange! Gør det abstrakte konkret. Kom mennesker på. Skriv ikke, at der er foretaget 579 mio. dankorttransaktioner på et år, men at hver dansker bruger dankortet 173 gange om året. Drop decimalerne. Rund op og ned. Når 19,3 procent af danske kvinder overlader pengesager til manden, er det hver femte kvinde, der ikke selv styrer økonomien. Pas på procenter og procentpoint. En stigning fra 25 til 50 procent er 25 procentpoint og en stigning på 100 procent.

9 Sådan skaber du identifikation
Spring ud af afsenderfælden – fortæl til modtageren I nyheder: Fortæl det vigtigste først. I andre artikler: Don’t tell it – show it! (TT’s fantastiske fortælletalent) Vær konkret. Skriv til sanserne. Brug også verberne Brug billeder og bogstavrim. Skab scener. Brug de retoriske 3 (Sommer, sol og søndag. Han, hun og …) Stil retoriske spørgsmål (Hvornår skifter du bank? Har du også mødt sure lånere? Kender du det..?) Benyt ”imødekommende imperativ” (Ring til… Klik ind på…, vil du vide mere, så læs her, … Kontakt…)

10 Skriveprocessens fem faser
Idéudvikle: Hvem er din læser? Hvad vil du fortælle? Hvad skal læseren bruge det til? Researche: Indsaml oplysninger: Fakta, tal, sagsforløb. Strukturere: Konklusionen og det vigtigste først. Derefter skal de øvrige spørgsmål, læseren stiller, besvares i en logisk rækkefølge. Til sidst en passende slutning. Skitsere: Fyld stof på strukturen. Varier sætningerne og leg med sproget. Skrive: Nu skriver teksten – næsten – sig selv. Den bliver mere klar og levende - og du bliver hurtigere færdig

11 Få hjælp i skriveprocessen
Coaching bevirker, at man bliver bevidst om: Hvem man skriver til, hvordan og hvorfor. Short-process-coaching består af 3-5 minutter, hvor man får hjælp ved at en anden stiller spørgsmål til teksten. Så vidt muligt både før du skriver og én gang til midt i processen. Grundreglerne i coaching er: 1) Lyt! 2) Stil spørgsmål. 3) Vær åben og konstruktiv over for den, du coacher.

12 Syv gode råd til skribenten
Sæt dig i læsernes sted: Hvad går de efter? Og hvad er de også interesserede i? Gør det nemt for dem at finde det, de efterspørger. I rigtig rækkefølge  Skriv klare, korte og modtagerorienterede rubrikker. Skriv kort. Brug ikke for smalle marginer. Brug luft! Undgå ”de ti plager”. De fylder, de er svære at læse, og de sender støvede signaler. Skriv budskabet i indledningen og gem dato og afsender til senere afsnit. Tal direkte til læseren: Stil retoriske spørgsmål og brug ”imødekommende imperativ”. Giv læseren flere indgange. Faktabokse, grafik, fotos og vignetter, mellemrubrikker, små resuméer, nyttige links og kontaktmuligheder.


Download ppt "Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google