Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forældremøde august 2011. Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forældremøde august 2011. Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan."— Præsentationens transcript:

1 Forældremøde august 2011

2 Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan

3 Mål og indholdsplaner – Indskolingsplan 2011-2012 Skolens strategi for samarbejde ml. SFO og uv. del Fysiske rammer og faciliteter Værdier og lærings-grundlag Skole-hjem- samarbejde Struktur og organisering af aktiviteter Anvendelse af den samlede personale- ressource Træning/ “hjemmearbejde” Sammenhæng i børnenes opvækst og skoleforløb Børn med særlige forudsætninger/ særlige behov

4 Gennemgående pædagogisk tema: Hvordan skabes udviklende fællesskaber – inklusion? Fokus nationalt og lokalt: Udvikling de seneste 10 år – flere og flere børn ekskluderes – normalitetsbegrebet er blevet smallere Rejseholdets 360 graders eftersyn og KL’s anbefalinger Rudersdal kommune – strategi for den gode inklusion

5 Rummelighed - inklusion Definition i Rudersdal kommune Dynamisk og vedvarende proces, hvori sociale og faglige fællesskaber øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsmæssigt udbytte for alle børn og unge – Det betyder; At alle børn og unge har ret til at indgå i faglige og sociale fællesskaber, hvis det giver mening for det enkelte barn og fællesskabet som gruppe Inklusion kan defineres som Fysisk tilstedeværelse Interaktion Gensidig berigelse Jørn Nielsen Klinisk psykolog ph.d v. oplæg i Rudersdal kommune aug. 2011

6 Hvem bidrager til inklusionen? Børnene Inklusion De professionelleForældre

7 De professionelle F aglighed- specialpædagogisk viden ind i normalområdet Pædagoger Lærere AKT medarbejdere (pædagoer og lærere) Trivselsbånd Undervisningsvejledere Støttecentret Støttekorpset – decentral placering på institutionerne PPR – psykolog, tale-/hørelærer, fysioterapeut m.m

8 Børnene – børn lærer af børn… Al læring, udvikling og bevægelse finder sted i samvær med andre – det er relationelt betinget Børn opdrager børn – de kan inkludere og de kan ekskludere Børn har brug for positive rollemodeller og voksne der intervenerer I mødet med ”det anderledes” lærer vi om os selv og vores grænser og vi udvikler kompetencer Adfærd skal forstås som invitationer til kontakt og dialog

9 Forældre – ansvar og bæredygtige fællesskaber Etablering af fællesskaber der rækker ud over skolen Åbenhed - information Ansvar og kontakt Forventninger – kommunikation ”Individ og fællesskab er ikke modsætninger, men hinandens forudsætninger” Jørn Nielsen Klinisk psykolog ph.d v. oplæg i Rudersdal kommune aug. 2011


Download ppt "Forældremøde august 2011. Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google