Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks."— Præsentationens transcript:

1 Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks

2 UID5: Visions and tasks Kilder UID: Soren Lauesen: User interface design - A software engineering perspective. Addison- Wesley, 2005. Fra kapitel 5. SR: En enkelt slide er fra Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002. Ekstra: Nye slides som ikke har noget sidestykke i bøgerne. Mange slides er vist i dansk oversættelse. © 2005, Pearson Education retains the copyright to the slides from the books, but allows restricted copying for teaching purposes only. It is a condition that the source and copyright notice is preserved on all the material.

3 3. UID5.1 Forretningsmål og krav til et hotelsystem Task C1.Book værelse C2.Check ind C3.Check ud C4.Skift værelse C5.Registrer ydelser, morgenmadsliste Datamodel D1.Gæster D2.Værelser D3.Ydelser Forretningsmæssige mål: -Markedet med små hoteller. -Meget lettere at installere og bruge end eksisterende systemer. -Tilkoblet eksisterende Web-booking systemer. Krav: R1:Opbevar data svarende til datamodel. R2:Støt tasks C1 til C5.... R7:Brugbart med 10 minutters instruktion. Verificerbart?

4 4. Ekstra. Traditionelle krav (produkt-niveau) Systemet skal have: R1:En funktion til at finde ledige værelser R2:En funktion til at registrere gæstens navn og adresse R3:En funktion til at tildele et værelse til en gæst R4:... Use case 1.3:Tildel værelse til en gæst Trigger:Brugeren vil give gæsten et værelse Precondition: Værelset skal være ledigt og gæsten registreret 1.Bed bruger om dato, gæst og værelse 2.Hvis i dag, så sæt værelsestilstand til checkin, ellers til booked 3.Sæt værelsestilstandens ejer til at være gæsten... Hvornår bliver den udført? Hovsa-use-case Verificerbare

5 5. Ekstra. Skærmbilleder til funktionerne Find ledigt værelse Ledig fra22-08-2008Type(alle) Ledig til23-08-2008 SøgF3 VærelsePris 11DobbeltBad80 22EnkeltToilet60 24DobbeltToilet60 Opfylder kravene Men elendig task-støtte Tildel værelse Vær. nr. 24Ankomst22-08-2008 Gæst ID083245Afrejse23-08-2008 TildelF2 Fortryd Esc Registrer gæst NavnJohn SmithGæst ID: 083245 Adresse12 Ringway Rd. Coburg... GemF2 Fortryd Esc

6 6. UID5.3A Krav: Systemet skal støtte flg. task Task-liste med kommentarer 1. Reception C1Book værelse. Kan omfatte flere værelser. C2 Check ind. Nogle gæster har booket allerede, andre ikke. C3 Check ud. Kontrollér regningen, fakturer så. Problem: Checkud kø om morgenen. Løsning? Selvbetjenings check ud. C4 Skift værelse. Nårsomhelst under opholdet. C5 Registrer service og morgenmadsliste. Morgenmadslisten daglig, service nårsomhelst. Smart: Specialskærm til morgenmadslisten. 2. Vagtplanlægning C11 Registrer ferie C12... Arbejdsområde Mulig fremtid Som det er nu Task: Domæne-niveau, nu og fremover Bydemåde

7 Subtask og varianter: 1.Find ledigt værelse. 1a.Gæsten har booket allerede. 1b.Ingen passende værelser. 2.Registrer/ret data om gæsten. 3.Registrer at gæsten er kommet. 4.Udlever nøglen. Eksempler / løsning: Systemet viser ledige værelser på etageplan. Viser tid- og belægningsafhængig rabat. Soundex og lighedsalgoritme. Elektroniske nøgler. Ny nøgle til hver gæst. 7. UID5.3B Detaljeret task description C2: Check ind Start:En gæst ankommer. Slut:Gæsten har fået værelse. Regning er påbegyndt. Hyppighed:Ca. 0,5 check ind pr. værelse pr. nat, pr. medarbejder 60/dag. Svært:Bus med 50 gæster. Fremtid: Hvad computeren gør Fortid: Problemer Domæne-niveau: Menneske + maskine Validering: Noget mangler Ikke krav, men forudsætninger for krav (constraints) Problem: Gæsten vil have naboværelser. Vil tinge om prisen. Problem: Finde gæsten i systemet. Problem: Gæsten glemmer at aflevere nøglen. Vil have to nøgler.

8 8. UID5.5A Gode og dårlige task Gode task: Afsluttede: Fra start til slut uden pause – fortjent en “kaffepause” Session task: Små beslægtede task uden pause som ét task Bydemåde: Skjul hvem der gør hvad Lad være med at programmere - “hvis kunden har booket, så... “ Eksempler: 1Administrér værelser? 2Registrér gæstens navn? 3Book en gæst? 4Check en busfuld turister ind? 5Ret gæstens adresse og tlf.? 6Ret en booking? 7Slet en booking? 8Et ophold på hotellet?

9 9. UID5.3C Et session-task: flere små relaterede task C6: Ret booking Start:Gæsten ringer eller faxer Slut:Når vi ikke kan gøre mere for gæsten lige nu... Subtask: 1.Find booking 2.Ret gæstens data, fx adressen (valgfrit) 3.Ret værelsesdata, fx to rum (valgfrit) 4.Slet booking (valgfrit) Rækkefølge også valgfri (næsten)

10 10. SR3.11 Forløb (forretningsproces, høj-niveau task) Trin: 1.Vælg et hotel. Problem: Vi er ikke synlige nok. 2.Booking. Problem: Sprog og tidszoner. Gæsten vil have naboværelser. 3.Check ind. Problem: Gæsten vil have to nøgler. 4. Modtag services. 5. Check ud. Problem: Lang kø om morgenen. 6. Refundér udgifter. Problem: Private services. Løsning: ? Task 1.1: Book (Web-booking) Task 1.2: Check ind Task 1.5: Registrer ydelser Task 1.3: Check ud ? Forløb 1:Et ophold på hotellet Aktør:Gæsten Start:... Hierarkisk nedbrydning? Kun i simple tilfælde

11 Trin:Løsning: 1.Indskriv patienten 2.Stil diagnoser 3.Planlæg behandling 4.Udfør behandling 5.Vurder resultat 6.Udskriv patient 11. Ekstra. Kompleks opgave – ikke hierarkisk Forløb 2: Behandlingsforløb Start:Patienten henvises af egen læge eller kommer akut. Slut:Patienten er helbredt eller... C1: Indskriv inden ankomst C2: Indskriv akut C10: Klinisk session C3: Udskriv patient...

12 Delopgaver og varianter:Ønsker / løsning: 1.Vurdér patientens tilstand Problem: Overskue journalenOverblik over diagnoser og resultater 2.Giv ydelser på stedetRegistrer resultater straks 3.Følg op på planlagte ydelserOverblik over bestilte ydelser 4.Juster diagnoserRegistrer straks 5.Planlæg nye ydelserAfstem med alles kalender,... 6.Afslut evt. forløbetBestil transport, besked til egen læge... Opgave 2: Klinisk session Start:Kontakt med patienten, fx stuegang, skadestue. Eller konference om patienten. Slut:Når det der kan gøres nu er gjort. Databehov:Se databeskrivelsen i... (Alle delopgaver er valgfri og kan gentages. Rækkefølgen er også valgfri) Krav: Støt dette godt Skriv jeres løsning her - evt. via bilag. Vi vælger den der har den bedste løsning 22. Bedre: Session-task

13 13. UID5.6A Scenarie eller User Story Scenarie: Aftenvagten Jan Larsen havde læst flittigt hele eftermiddagen og var noget udmattet da han kom kl. 18 for at tage sin vagt i receptionen. Den første opgave var at forberede modtagelsen af turistbussen, der kom kl. 19. Han printede alle check-ind blanketterne og lagde dem på skranken med værelsesnøglen på hver. Midt i det hele kom der en familje og spurgte efter værelser. De prøvede at tinge om prisen og Jan følte sig altid utilpas ved det. Skulle han give dem rabat? Heldigvis kom Maria ud fra kontoret. Med sit overbevisende smil tilbød hun dem 10% rabat på børnenes værelse. De sagde ja, og hun overlod resten til Jan. De ville have et naboværelse til børnene, og som sædvanlig kunne han ikke huske hvilke værelser der var naboer til hvad. Omkring 22 var alt endelig stille, og han begyndte at lave nogle af sine hjemmeopgaver. Men han blev straks søvning. Shit - han måtte ikke sove på vagten førend kl. 1. Heldigvis kunne han surfe lidt på computeren. Det holdt ham vågen og hjalp ham også lidt med hjemmeopgaverne.

14 14. UID 5.4 Arbejdsområde og brugerprofiler Arbejdsområde: 1. Reception Betjene gæster - store og små ting. Normalt stående, fx med ansigtet mod gæsten. Hyppige afbrydelser. Ofte alene, fx om natten. Brugerprofil 1: Begynder. Ofte et midlertidigt job. IT viden: Simpel tekstbehandling. Unge har noget kendskab til internettet. IT holdning: Del af jobbet, men ikke spændende i sig selv. Domæneviden: Kender kun det grundlæggende, fx check ind i de simple tilfælde. Domæneholdning: OK, men ikke karrierevejen. Bare et midlertidigt job. Valgfri brug: Krævet brug. Fysiske egenskaber: Normalt syn, hørelse, højde, etc. Brugerprofil 2: Erfaren. Ofte et livstidsjob. IT viden: Simpel tekstbehandling. Nogle kan meget mere, selvfølgelig. IT holdning: Nysgerrig om hvordan det virker i jobbet. Domæneviden: Kender alle forretningsgange og særtilfælde. Domæneholdning: Kan lide jobbet. Kan lide at være ekspert.

15 15. e-Tinglysning. Brugerflade med brugerhistorier Anmeldelse af bodeling Hans og Grethe blev gift i 1989, men nu skal de skilles. De har i hele ægte- skabet boet i Hans' ejendom og de har aftalt at Grethe skal blive boende. Hans logger sig ind på www.e-tl.dk. Frem toner en velkomsttekst. Der er tekst og tegning for tingbogen over fast ejendom, bilbogen... Han kan se et ikon for informationscenter... Hans klikker på teksten for fast ejendom. Herefter får han vist et login-billede... Hans har sin digitale signatur lagret på sin PC... Han bliver bedt om at oplyse om han vil tinglyse eller forespørge på fast ejendom... og sin e-mail adresse... og om han skal arbejde med oplysninger om ejer, pant, servitutter eller andet. Han vælger ejer og bliver bedt om at oplyse om det er - endeligt skøde - endeligt skøde på flere ejendomme - skøde betinget af købesummens betaling - (og fire andre muligheder, herunder bodeling) I alt 5 A4-sider for dette eks. Teksten siger det ikke er krav.

16 16. e-Tinglysning. Brugerflade - med use cases Use case A.5. Egentlig står der bare: 1.Bruger vælger en udfyldt anmeldelse 2.Systemet udfører en prøvetinglysning 3.Brugeren får resultatet Andre use cases: Udfyld anmeldelse Vedhæft fil Underskriv digitalt... Kontekst mangler

17 C1: Tinglys ejerskab Hyppighed:Få gange i borgerens liv Bruger:Almindelig borger 17. e-TL med task. Systemet skal støtte C1... Subtask og varianter: 1.Udfyld tinglysningsoplysninger (se data i kapitel D) 1a.Hent evt. en parkeret sag 2.Vedhæft evt. dokumenter 3.Prøvetinglys sagen og se hvad der evt. skal ændres. Prøvetinglys evt. igen. 3p.Hvad koster det? Også hvis der er fejl? 4.Giv betalingsinformation og send til tinglysning. 5.Underskriv det nødvendige. 6.Parker evt. sagen. Eksempler på løsning: Systemet markerer hvilke data der skal udfyldes. Systemet forklarer fejlen i borgerligt sprog. Priserne vises på forhånd. Systemet forklarer hvad der nu vil ske og hvor lang tid der vil gå. Systemet bruger digital signatur. Eksempel på computers del - ikke krav Udføres af menneske plus computer Valgfri subtask. Valgfri rækkefølge - næsten

18 18. UID5.6B Use Cases kontra Task Hotel system Booking Check ind Check ud Receptionist Regnskabs system UML use case diagram: Overfør aktør Menneske og maskine adskilt: Hotel system... Booking Hotel system Booking... Task: Adskillelsen udsat: Regnskabs system Overfør From: Soren Lauesen: Software Requirements © Pearson / Addison-Wesley 2002 Problemer tilladt som "krav"


Download ppt "Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google