Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnna Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l
2
Program Introduktion til tilgængelighed Tilgængelige sider fra jeres CMS –Opgave Tilgængelige Word-filer –Opgave Tilgængelige PDF-filer med Acrobat Pro –Opgave
3
Tilgængeligt Webdesign ”Web’ens styrke ligger i, at den er universel. Det er helt grundlæggende, at alle mennesker — uanset funktionsnedsættelser — har adgang” Tim Berners-Lee Opfinder af WWW, direktør for W3C Tilgængelighed er et spørgsmål om at give flest mulige mennesker i flest mulige situationer og fra flest mulige browser-teknologier adgang til web-baseret information
4
Hvem oplever tilgængelighedsproblemer? Mennesker med funktionsnedsættelser Tilgængelighedsproblemer, der skyldes teknologi Tilgængelighedsproblemer, der skyldes situation
5
Mennesker med funktionsnedsættelser Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske Kombinationer af disse Kortvarige, længerevarende eller permanente Op mod 25 % af befolkningen oplever tilgængelighedsproblemer
6
Funktionsnedsættelser og alder Forekomsten af helbredsproblemer stiger med alderen Og der bliver flere ældre The Convergence of the Aging Workforce and Accessible Technology, Microsoft Corporation 2003 Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning 2009 PROG7A09
7
Teknologi Nogle brugere har brug for at forstørre hjemmesiden 10-12 gange for at kunne se indholdet Nogle brugere har en 24”-skærm med en opløsning på 1920 x 1080 Nogle brugere har en PDA med en opløsning på 480x430 Nogle brugere anvender andre brugeragenter (browsere) eller styresystemer end de mest gængse Tilgængelige løsninger er fleksible i forhold til forskellige brugeragenter
8
Situation I nogle situationer kan brugere ikke bruge deres øjne, hænder, øre etc. til at opfatte webindhold. Tilgængeligt indhold rummer en fleksibilitet i forhold til forskellige situationer.
9
Det officielle fokus 1.Tilgængelighed af hensyn til mennesker med en række handicaps: –Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske –Kombinationer af disse 2.Tilgængelighed af hensyn til ældre mennesker med aldersbetingede behov 3.Tilgængelighed af hensyn til brugere i al almindelighed
10
Brugere er forskellige Hvis man er blind bruger man skærmlæser http://www.iu.dk/ http://www.iu.dk/ Hvis man ser dårligt bruger man forstørrelse http://www.iu.dk/ http://www.iu.dk/ Hvis man har et motorisk handicap kan man måske ikke anvende mus eller tastatur Nogle (ex. ordblinde) har svært ved at læse http://www.iu.dk/ http://www.iu.dk/
11
Type af problemer (Web) Nogle problemer skabes af systemerne og af udviklerne –Fx layouttabeller, HTML-fejl, genbrug af linktekster, utilgængelige scripts, faste dimensioner, valg af CMS … Andre skabes af designerne –Fx ringe kontrast, små bogstaver, dårlig navigation, … Atter andre problemer skabes af redaktørerne –Fx dokumentproduktion, billeder uden ALT, dårlige linktekster, manglende overskrifter
12
Tilgængelighed i Danmark Danske beslutninger Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk (2008)Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk FN FN’s handicapkonvention om handicappedes rettigheder (2009)FN’s handicapkonvention
13
Retningslinjer og prioriteter W3C prioriteter og overholdelse –Prioritet 1 – Skal overholdes (A) –Prioritet 2 – Bør overholdes (AA) –Prioritet 3 – Kan overholdes (AAA) Niveau AA (prioritet 1 og 2) er minimum; niveau AAA er ikke altid realistisk Danske retningslinjer fra IT- og Telestyrelsen EU anvender ligeledes W3C/WCAG
14
Retningslinjer og prioriteter Ikke-W3C retningslinjer –Ikke-W3C teknologier Indhold fra eksempelvis Microsoft (Office), Adobe (PDF, Flash), Open Office, andre Dokumenterne skal følge retningslinjerne for det pågældende format Leverandører er på vej med WCAG 2 supplement til sikring af tilgængeligheden til fx Word og PDF
15
Udpluk af Web Content Accessibility Guidelines 2.0 – og hvordan disse anvendes i IU’s CMS Maria Barrett Sensus ApS
16
Vil du vide mere? Det følgende er arbejdsgange for det redaktionelle arbejde ud fra Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Alle retningslinjerne er at finde her: http://www.w3.org/TR/WCAG20/ http://www.w3.org/TR/WCAG20/ - Og i en dansk oversættelse her: http://www.wcag20.dk/wcag20-da/ http://www.wcag20.dk/wcag20-da/
17
Billeder Alle billeder skal have et tekstligt alternativ, der svarer til billedets formål
18
Billeder (fortsat) Typer af formål –Dekoration –Instruktion –Link –Visuel genkendelse / dokumentation –... http://www.iu.dk/markedsfoering/national-strategi http://www.iu.dk/markedsfoering http://www.iu.dk/dokumentation/europass http://www.iu.dk/dokumentation/kvalifikationsrammer/om-kvalifikationsrammen
19
Samme billede, men forskellige alt- tekster til forskellige situationer: 1.Billedet er et link til en artikel om erhvervsuddannelse 2.Billedet er en illustration til en artikel om erhvervsuddannelse 3.Billedet er en illustration til en caseartikel, der portrætterer den fotograferede 4.Billedet er en instruktion til en artikel om kropssprog
20
Billeder - sådan gør du Når du uploader er billede bliver titlen foreslået som alt-tekst, når du skal sætte det ind Det vigtigste er, at du forholder dig til billedets alt-tekst HVER gang du indsætter billedet
21
Billeder – sådan gør du
22
Billeder - sådan gør du
23
Billeder – sådan gør du Skriv en alt-tekst, der passer til billedets formål her
24
Billeder – sådan gør du Tom alt-tekst for billeder hvis formål kun er dekoration
25
Billeder – sådan gør du Check evt. af at du gerne vil have billedtekst igen
26
Komplekse billeder Eksempelvis diagrammer, instruktioner etc. Flere løsningsmuligheder –Beskriv billedets formål i alt-teksten (ikke for langt) –Beskriv billedets formål i teksten og skriv i alt-teksten at dette er gjort –Link til en anden fremstillingsform og beskriv i alt-teksten at denne løsning er valgt http://www.iu.dk/politiske-rammer/bologna-processen http://www.iu.dk/politiske-rammer/bologna-processen
27
Billeder – Billeder af tekst Brug ikke billeder af tekst, hvis det kan undgås Ordblinde kan ikke markere og få læst teksten højt Svagsynede, der forstørrer siden meget, får pixeleret skrift Logoer er accepterede http://www.iu.dk/dokumentation/kvalifikationsrammer
28
Farve Brug ikke farve som eneste måde at fortælle brugeren noget på. http://www.iu.dk/politiske-rammer/bologna-processen
29
Tekst - Overskrifter Overskrifter er struktur, der hjælper brugeren med at navigere http://www.iu.dk/dokumentation/uddannelser-i-udlandet http://www.iu.dk/politiske-rammer/europa-2020
30
Når du laver overskrifter: Titlen for siden bliver automatisk en H1- overskrift Brug overskriftniveauer 1-3 uden at springe niveauer over – første overskrift i brødteksten skal altid være 1 Overskrifterne skal inddele siden i logiske afsnit
31
Overskrifter - sådan gør du
32
Overskrifter – sådan gør du
36
Overskrifter i faktaboks og portlet Husk overskriftniveauet i faktabokse skal passe med resten af siden Portlet-titler vises ikke som programmerings- mæssige overskrifter
37
Overskrifter i faktaboks
38
Tekst - lister Brug de funktioner, der er i Plone Skriv ikke tallene selv Brug ikke tegn såsom * eller – som punkter (bullets) Brug ikke billeder af punkter (bullets) Brug ikke punkter fra tidligere dokumenter http://www.iu.dk/anerkendelse/kvalifikationsnaevnet
39
Lister – sådan gør du
40
Tekst - formuleringer Brug ikke kun instruktioner, der er afhængig af, at brugerens sanser. Eksempelvis farve, størrelse, placering etc.
41
Tekst - formuleringer To næsten ens instruktioner: –Læs mere om uddannelser i den blå boks til højre –Læs mere om uddannelser under teksten ”Uddannelser i Danmark” i den blå boks til højre
42
Tekst - linktekster Den tekst, der er klikbar skal beskrive formålet for linket, når den læses for sig selv Dette gælder både for links til et andet sted på samme side, interne og eksterne links http://www.iu.dk/markedsfoering/national-strategi/baggrundsmateriale-for-strategi
43
Linktekster http://www.iu.dk/programmer-og-tilskud/norden/nordplus/nordplus-videregaaende
44
Datatabeller Anvend tabeloverskrifter til at identificere, hvad der er overskrifter i din tabel http://www.iu.dk/dokumentation/karakterskalaer http://www.iu.dk/maalgruppeindgange/grundskole/ansoegningsskemaer-og-frister
45
Eksempler på datatabeller ArrangementDatoSted Netværksmøde12.04.2011København Kursus14.04.2011Århus Workshop17.03.2011København Netværksmøde12.04.2011København Kursus14.04.2011Århus Workshop17.03.2011København 20092010 København10001200 Århus500650 Odense200300
46
Datatabeller – sådan gør du
49
Fortsæt til alle celler med overskrifter er opmærkede
50
Layouttabeller Layouttabeller er blot en visuel positionering af tekst, men udtrykker ikke et forhold imellem cellerne Hvis du anvender en layouttabel, må du ikke give den tabeloverskrifter Sørg for, at din tabel kan forstås, når den læses række for række
51
Eksempler på layouttabeller Bente MøllerBjarne Kristensen Telefonnummer: 12345678 Torben HansenReceptionen Telefonnummer 12345678 Morgenmad og velkomst08.00 – 09.00 Første faglige oplæg09.00 – 11.30 Frokost11.30 – 12.30 Andet faglige oplæg12.30 – 15.00
52
Øvelse Opret en ny tekstside med: –Flere niveauer af overskrifter –Et billede – husk alternativ tekst –Et link –En liste –En datatabel Spar evt. tid ved at tage udgangspunkt i dokumentet tekstsideoevelse.txt her: http://sensus.dk/kursus/IUred/
53
Tilgængelige dokumenter Word- og PDF-filer Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l
54
To problemstillinger 1.Eksisterende dokumenter –Stor manuel arbejdsopgave –Kan ikke automatiseres 2.Nye dokumenter –Tilgængelighed er let at opnå –Tilgængelige skabeloner –Korrekt anvendelse af skabelonerne –Fornuftige publiceringsprocesser
55
Grundlæggende forudsætninger 1.Velstrukturerede dokumenter 2.Korrekt opmærkning –Adskillelse af præsentation og indhold/struktur –Opmærkning af struktur –Opmærkning af sprog 3.Tekstlige alternativer til illustrationer 4.Meningsfuld læserækkefølge
56
Word - tjekliste Overskrifter har korrekt niveau Overskrifter er meningsfulde Lister er korrekt opmærkede: enten punkt- (bullet) eller talangivelse Kolonner: hvis man har siden delt i to kolonner, så brug ’Format’ i stedet for tabulator eller tabeller Skriv alternativ tekst til billeder, der ikke kun er dekoration Sprog/sprogskift skal være angivet Tabeloverskrifter (kun kolonneoverskrifter er understøttede) Header- og footer-indhold vil som udgangspunkt ikke læses op
57
Overskrifter
59
Lister
60
Kolonner
62
Sprog / sprogskift
64
Alternative tekster til billeder
65
Hvis billedet i PDF-filen skal ignoreres af en skærmlæser, gøres dette i Acrobat Pro
66
Tabeloverskrifter
68
Man kan kun lave kolonneoverskrifter i Word Rækkeoverskrifter laves i Acrobat Pro
69
Konvertering til PDF Kildedokumentet –Skal være velstruktureret –Skal være korrekt opmærket med klar adskillelse af indhold og struktur –Sprog/sprogskift skal være angivet –Det resulterende dokument skal være i Tagged PDF
70
Konvertering til PDF (II) Dette skal kun gøres 1. gang
71
Konvertering til PDF (III) Konverteringen –Ikke ligegyldigt hvorledes man skaber PDF-filer –Dårlige: Printer drivere (Adobe PDF, Win2PDF, …) –Gode: PDF-maker i Word, Open Office Gem-som-pdf –Sikkerhedsniveauet skal være korrekt (Content Extraction for Accessibility)
72
Konvertering til PDF (IV)
73
Øvelse Hent dokumentet Wordtekst.doc fra www.sensus.dk/kursus/IUred/ www.sensus.dk/kursus/IUred/ Sørg for, at følgende er opmærket korrekt i dokumentet –Brødtekst –Brødtekst i to kolonner –Overskrifter –Billede –Liste –Datatabel Konverter til pdf og gem filen på din computer
74
Tilgængelighed til pdf-filer Maria Barrett 16. Februar 2011 Sensus ApS
75
PDF-dokumenter PDF = Portable Document Format PDF er mange forskellige ting To hovedtyper af PDF dokumenter 1.Dokumenter skabt fra tekstbehandlingsprogram Tilgængelige for de fleste 2.Dokumenter skabt fra scanning Utilgængelige for de fleste
76
PDF fra scanner Image-only dokumenter Ingen tags, ingen struktur Visse elementer kan genskabes ved hjælp af OCR, fx Paper Capture Tags kan tilføjes manuelt; anbefales ikke Utilgængelige for de fleste; bør ikke anvendes
77
Tjek tilgængelighed Brug Acrobat Pro –Avancerede indstillinger –Tjek for tilgængelighed –Fuld tjek –Tjek for Adobe PDF formatet
78
Det er mest holdbart at sørge for tilgængelighed i kildedokumentet Word understøtter mange funktioner PDF/A-1a er uafhængig af krav om tilgængelighed, men skal stadig sikres i konverteringen Enkelte skal repareres manuelt med Acrobat Pro
79
Visning af PDF/A-1a i Acrobat Dette skal kun gøres 1. gang
84
Retning af problemer i tilgængelighedsrapporten Tilføj sprog Evt. ret læserækkefølgen
85
Tilføj sprog for hele dokumentet
87
Angiv sprog for dele af tekst
90
Ret tab-rækkefølgen
91
Angiv tab-rækkefølgen
93
Grafik der skal overses af en skærmlæser Dette understøtter Word ikke i oprindelsesfilen
94
Grafik der skal overses af en skærmlæser
96
Angivelse af tabeloverskrifter Dette kan gøres for kolonneoverskrifter i oprindelsesfilen, hvilket er mest holdbart Dette kan også gøres manuelt i Acrobat Pro ArrangementDatoTid Kursus10.03.09:00 Netværksmøde14.0509:30 Workshop12.0609:00 20092010 Antal elever 6062 Antal kr.100.00070.000
97
Tjekliste for pdf-filer fra Word 1.Tjek at alt, der kan mærkes op i Word er mærket op og at overskrifter er meningsfulde 2.Kør en fuld tilgængelighedsrapport 3.Ret evt. fejl i oprindelsesfilen 4.Opmærk datatabeller, såfremt de findes 5.Angiv grafik, der skal ignoreres af skærmlæsere, som artifact 6.Tjek at artifact elementer skal ignoreres
98
Tilgængelighed vs. God tilgængelighed
99
Spørgsmål, kommentarer ?!
100
Øvelse Tjek tilgængeligheden til jeres dokument fra øvelse 1 Reparer eventuelle fejl i den oprindelige word-fil ud fra tjeklisten for PDF-filer Hent Oevelse2.doc fra www.sensus.dk/kursus/IUred/ www.sensus.dk/kursus/IUred/ Brug tjeklisten for Word-filer og gør Word-filen tilgængelig Konvertér til PDF og brug tjeklisten for PDF-filer fra Word til at gøre PDF-filen tilgængelig
101
Dokumenter efter kurset Findes her: http://www.sensus.dk/kursus/IUred/ http://www.sensus.dk/kursus/IUred/ Slides Guide til reparation af PDF-filer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.