Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus."— Præsentationens transcript:

1 Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus

2 DET STARTER MED EN SANG! Sådan hænger musikbranchen sammen i Danmark…

3

4 Artist/band/performer

5 Sangskriver – artist – band! Udøvende – ikke sangskriver Udøvende/sangskriver Ikke-udøvende – sangskriver Indtægter: Afhængig af ovenstående; royalty for pladesalg, honorar/overskud fra koncerter, TV og radio, GRAMEX, KODA, NCB, royalty for brug af sange/copyrights, andele af sponsorindtægter, merchandise, reklame, undervisning m.v. Udgifter: Instrumentkøb, undervisning, demo-produktion, udstyr, øvelokale m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN5

6 Forvaltningsselskab/Peformingrights Society

7 Forvaltning i DK Koda – performing right society, eller performing right organization (PRO) - sangskrivere/komponister/tekstforfattere – opkræver betaling for brugen af sange/værker i offentlige sammenhænge; radio, TV, film, biograf, koncerter, festival, bar/restaurant m.v. Ncb – mechanical rights - opkræver også betaling til sangskrivere/komponister/tekstforfattere når deres sange/værker udnyttes ”mekanisk”; CD, DVD, LP, digitalt (+Koda) m.v.

8 Forvaltningsselskaber i Danmark GRAMEX – såkaldt ”neighbouring rights society” – opkræver afgift til producent/masterowner og medvirkende musikere (featured/non-featured) Masterowner får 50% for brugen af indspilningen. Medvirkende musikere får 50% (til intern deling) for brugen af deres ”præstation”.

9 GRAMEX opkræver typisk fra brugen af master/indspilning i radio/TV, indspillet musik til koncerter m.v. Fordelingen mellem masterowner og medvirkende er 50/50. Altid vigtigt at sørge for korrekte indrapporteringer!

10

11 The 2 rights – grundstenen i alt!

12 En indspillet sang kan altså inddeles i 2 rettigheder: 1. Rettigheden til den sang/værk, der er indspillet = Publishing rights 2. Rettigheden til selve indspilningen – masteren = Master rights

13 Sangen/værket! Sangen/værket er skrevet/komponeret af en sangskriver, komponist og/eller tekstforfatter. I al enkelhed: sangskriveren! Sangskriveren har ophavsretten/rettigheden til sangen. I DK overdrager sangskriveren forvaltningen til Koda. Kan også indgå aftale med publisher om at arbejde for sangen overfor solister/bands, TV. Film, reklame, spil. Publisher er også medlem af Koda Sangskriver har ophavsretten i L.O.C. – Life of Copyright – indtil 70 år efter død!

14 Masteren/indspilningen Rettigheden til indspilningen af sangen, tilhører producenten – masterowner! Typisk et pladeselskab, men i dag også oftere bandet/solisten selv (D.I.Y.) Masterowner har retten til at udnytte masteren – altså indspilningen – men har ellers ingen rettigheder til selve værket. Masterowner betaler ”mekanisk royalty” (NCB) til sangskriver for at udnytte masteren digitalt/CD m.v. Masterrettigheder gælder for 70 år fra udgivelse.

15 Show me the money….. En lille case på pengestrømmene… 1. En sang indspilles og sælges via CD/digitalt: -Afgift til NCB (CD) og NCB/Koda (digitalt/streaming) til sangskriver (og evt. forlag) -Royalty til medvirkende musikere (ideelt!) -Øvrig indtægt til masterowner -En sang kan indspilles i et utal af versioner!!

16 Betaling fra medier, radio, TV m.fl.

17 Show me the money… 2. En sang spilles i radio/TV: -Afgift Koda til sangskriver (og evt. forlag) -Afgift GRAMEX til medvirkende musikere og masterowner. -DR – FM-båndet betaler højeste afgifter!!

18 Rettighedsbetaling fra koncerter!

19 Show me the money…. 3. En sang spilles live til koncert… -Afgift Koda til sangskriver (og evt. forlag) baseret på en procentdel af omsætning -Honorar eller split til optrædende! (Afgift GRAMEX til medvirkende musikere og masterowner hvis sangen afspilles fra ”indspillet kilde” – eks. fra DJ, pausemusik eller)

20 Musik i reklamer - Synch

21 Show me the money 4. En sang ”synches” til reklame.. -Tilladelse fra sangskriver/forlag – fast betaling – såkaldt MFN – for brug af sangen. -Tilladelse fra masterowner/medvirkende for brug af indspilningen – fast betaling, MFN!) -Afgift Koda til sangskriver (og evt. forlag) + Gramex (master) baseret på såkaldt cue-sheet for brug i radio/TV/web.

22 Forlag/Publishing

23 Publishing: Er for sangskrivere, hvad pladeselskaber er for bands og artister A&R – udvikling af sangskrivere, writer-camps, co-writing Formidler sange til artister, producere + labels Netværk Licenserer sange til labels, film, TV, syncs, games, ringetoner Kontrollerer copyrights – i samarbejde med collecting societies (PRO’s performing rights organisations/societies – Koda!). Exploitation – Administration – Collection – Protection – Acquisition (advances) Udgifter: Demoindspil., forskud (recoupes), kontor/adm. m.v. Indtægt: Andel af copyrightindtægter fra performing/mechanical rights, sync, TV, film, versioneringer, digital, ringetoner, streaming m.v.. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN23

24 Musikken udgives….

25 Fordeling af digital/fysisk 1. hlv. 2014 Omsætn. 190 mill. – indspillet musik.

26

27 Pladeselskab: A&R – talentudvikling – produktion – netværk Markedsføring & salg. Promotion & international exploitation Distribution – (evt. uden ovenstående services!) Udgifter: indspilning, produktion, markedsføring, PR, salg & distribution, kontor/adm., NCB Indtægter: Primære aktiv – udnyttelsen af masteren – fysisk, digitalt! Dækningsbidrag fra pladesalg, licensindtægter fra udlandet, compilationroyalty, streaming, split fra syncs og Gramex- indtægt – nye indtægtskilder (og udgifter) fra de såkaldte multirights/360-deals. (live, merchandise, sponsorships m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN27

28 DE RÅ TAL… CD:iTunes:Streaming** PPD95Butikspris:80Abon. 99 NCB8,5Moms16Moms 19 Rabat14,25iTunes19Stream 23 Distrib8 4,5Koda/NCB 6,8 Produk8 0 Royalty*12Royalty*6 5 DB4335,7 45 *= baseret på gns. 15% af NSP **=Streamingtallene er ud fra "kagefordeling"! Værdi af streaming udregnes på basis af omsætning delt med antallet af streams i en given periode.!!

29 Samarbejdsmodeller – Label/artist Den traditionelle deal: Her signer artisten til selskabet, der investerer, producerer, markedsfører og udgiver albummet. Selskabet ejer masteren, og betaler artisten royalty for salg. Helt klassisk, og for mange artister nok stadig en brugbar model. Der findes jo nogle artister, der bare gerne vil være artister – og ikke forretningsmænd m/k ;-)

30 Partnerskab – eller 50/50-dealen – også en lidt gammel traver, hvor pladeselskab og artister deler i porten når man havde ramt breakeven. Forskellen er bare, at hvor selskaberne tidligere ”lagde ud” for artistens andel, er man mere ligeværdig i dag hvor artisten ofte selv kommer med masteren under armen.

31 360-dealen Det lidt forkætrede buzzword på en model, der i virkeligheden er en gammel traver, men har fået nyt liv p.b.a. den generelle krise, og dermed et ønske fra selskabernes side om indtjening på alle områder af artistens virke – altså også fra publishing, tour, merchandise m.v. Må dog ALDRIG indeholde management!

32 D.I.Y. – Do It Yourself! Gør-det-selv – investerer selv – og ejer alle rettigheder selv! Teknologi og digitaliseringen har gjort det meget mere enkelt at ”gøre det selv”! Outsourcing af opgaver: Freelance/PR/Promotion Distribution – fysisk/digitalt – via distributør/aggregator Kan licensere til labels/publishing/synch VIGTIGT! Kræver en strategi – hvorfor og hvad vil vi med det? Stor risiko på investering, kræver struktur – men kontrol over samtlige rettigheder, og større indtægt. Kræver stærk arbejdsfordeling! JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN32

33

34 MANAGER: Artistens professionelle partner i alle forhold vedr. karriere og forretningsaftaler Strategisk og kunstnerisk sparringspartner Indgår alle aftaler på artistens vegne. Kan i initialfasen fungerer som booker, label & publisher! Udgift: Arbejdstimer, kontor, evt. ”retainers” (små forskud), medinvest i demo m.v. (alle udlæg er recoupable) Indtægt: Provision (eks. 20%) af alle artistens indtægter. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN34

35

36 TOURBUDGET BUDGETOVERSIGT - ARTIST - TURNÉ: THE BACKSTREET STABBERS 2013 Koncert:AarhusAalborgHerningEsbjergKoldingOdenseKøbenhavnTOTAL: Honorar:10.0008.000 12.00010.0005.00015.00068.000 Provision i procent:1818001440 21601800900270012240 NETTOINDTÆGT:82006560 9840820041001230055.760 UDGIFTER: Band00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 0 Crew1.500 10.500 Crew2.000 14.000 Crew00000000 0 EXTRA:00000000 PLAKAT/ANNON:1000500 4000 BIL 1:500 3.500 BIL 2:00000000 DIESEL/BENZIN:200 300 10002600 BRO/FÆRGE:000000500 HOTEL:000004000 8000 DIV.:500 3000 TOTAL UDGIFTER:5.7005.2005.300 9.30010.50046.100 BALANCE:25001360126045402900-520018009.660

37 Agent/Booker: Formidler/sælger artister til alle typer venues. Produktion/afvikling af turné - tourmanagement Regnskab og honorarudbetaling musikere/crew Enkelte fungerer også som management Kan repræsentere både danske og internationale artister i DK. Enkelte producerer selv koncerter/events Udgift: Kontor, adm. – evt. investering ved egen produktion af turné! Indtægt: Provision af honorar/omsætning fra koncertvirksomhed, samt afledte indtægter fra arrangementer m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN37

38 Promoter/arrangør/festival talent buyer/booker: Køber artister fra agent/booking til enten klubjobs, koncerter, festivaler m.v. Producerer show/event/koncert/festival – tager risikoen! Udgift: Garanti/honorar til artist, produktion til afvikling, personale, sikkerhed, logistik m.v. Indtægt: Overskud fra billetsalg, indtjening fra barsalg, evt. procentdel af merchandise m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN38

39 Nye forretningsområder: - Music supervision: Clearer, placerer brug af musik i reklamer, film m.v. – formidling mellem publishing/artist og label/artist samt kunde/virksomhed Music branding! Freelancere: promotion Merchandise: Licenserer ret til produktion af merchandise for artist/management for territorie/periode m.v. In-between”-virksomheder der optager koncerter til salg via USB, streams m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN39

40 Lidt om crowdfunding Kickstarter, Sellaband, Pledge Music, Booomerang m.fl. A. Regn med, at kun ca. 5% af dine fans; Facebook m.v., er motiveret til at donere eller investere. Dette skal ses i forhold til det beløb man ønsker at ”crowfunde”, som de anbefaler at man deler med det magiske tal, 42!!! B. Altså hvis du skal ”crowdfunde” 25.000 kr, skal du altså dele dette med 42 – hvilket giver ca. 600. Så dine 5% fans skal altså helt kunne omskrives til 600 fans – d.v.s. du skal ha’ ca. 12.000 fans…! Har du det, eller kan du skaffe dem netop via dit projekt? C. Husk skatter og provision til crowdfunding-platformen (eks. tager Sellaband 15% i provision og Booomerang tager 5%), og indregn hvor mange penge det koster at sende produkter m.v. til ”believers”.

41 Crowdfundingens 10 bud 1. Opbyg en solid fanbase. Arbejd strategisk med egen web, Facebook - og sørg for at opbygge en brugbar mailingliste! 2. Definér dit projekt eller formål med crowdfunding meget præcist og skarpt. Formålet skal kommunikeres klart og tydeligt, og det skal køre over en kort eller overskuelig tid! 3. Skab værdi. Lav en solid købsliste over de forskellige "pakker" - eller incentives - der skal gøre det attraktivt at støtte dit projekt. Derfor er det vigtigt at skabe værdi, som ellers ikke kan købes! Eks. album og t-shirt med autografer, eksklusive souvenirs, hjemmekoncerter o.s.v. Find også det rigtige prisniveau! Iflg. Sellaband bruger "believers" i gennemsnit 20,-€!

42 4. Lav en holdbart budget! Som nævnt, er det vigtigt at indregne div. omkostninger til provision, forsendelser, skat/moms m.v. D.v.s. i forhold til det beløb du skal bruge, skal du budgettere med et bruttobeløb. 5. Hold projektet indenfor relativ kort tid! Det er vigtigt, at holde projektet "varmt" - d.v.s. kort og præcist - og ikke mere end et år! 6. Lav et videopitch, der motiverer. Det er en god idé at lave en stærk video til at kommunikere projektet. 7. Promotion og marketing. Ja, man skal faktisk køre crowdfunding som var det en slags udgivelse. Sørg for at arbejde tæt på dine fans, skab engagement og medejerskab - og få dine fans til at være ambassadører for dit projekt.

43 8. Lav updates.. Det er vigtigt løbende at følge op med små videorapporter undervejs fra øvelokalet, turné m.v., eller dynamisk Facebook- aktivitet. 9. Hold ud!! Alle crowdfundingprojekter har deres egne op- og nedture - og nogle gange kan der være helt dødt m.h.t. betalingerne fra din "believers". Men hold ud - det er vigtigt,a t det lykkes for det handler også om din troværdig hos dine fans! 10. "After funding"! Når projektet er afsluttet, og I har fået beløbet udbetalt og jeres evt. indspilning færdiggjort, er det meget vigtigt, at I hurtigt at få sendt de forskellige "incentives" - altså de pakker jeres "believers" har købt - afsted!

44 De 7 bud! 1. Optimér dine aktiver 2. Styrk dine kompetencer 3. Tænk strategisk 4. Skab værdi 5. Gør dig tilgængelighed 6. Dan netværk 7. Kommunikér

45

46 Tak for opmærksomheden! Tilrettelæggelse: Jesper Mardahl – Promus Tegninger: Kasper Kruse – Vidani www.promus.dk jesper@promus.dk

47


Download ppt "Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google