Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UVM-konference 3. december 2008 Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UVM-konference 3. december 2008 Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST."— Præsentationens transcript:

1

2 UVM-konference 3. december Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST

3 CPH WEST - gym 1200 gym-elever fordelt på 4 afdelinger.
20% tosprogede, mange piger på stx og drenge på htx. 130 medarbejdere. Ledelsesgruppe med 1 uddannelseschef og 6 ledere (ej fuld tid). Profiler indenfor bioteknologi, innovation, internationalisering og elitesport.

4 Gym – CPH WEST (den formelle struktur – i praksis flad og under forandring)

5 Hvordan arbejder vi? Vision Værdier Strategi Indsatsområder
Handlingsplaner Kvalitetskoncept Evalueringskultur

6 udvikling og resultater
Værdier Samarbejde, glæde, udvikling og resultater

7 Hvordan udvikler vi os? Indsatsområder Handlingsplaner
Evalueringer med opfølgning (Budgetlægning)

8 Indsatsområder på gym Det studieforberedende sigte
Vækst og mindsket frafald En vellykket fusion – vi flytter sammen! Dygtige, glade og udviklingsorienterede elever og medarbejdere.

9 Evalueringskultur Eleverne evaluerer skolen
Medarbejderne evaluerer skolen Eleverne evaluerer undervisningen Lærerne evaluerer eleverne Vi evaluerer alt det andet fx kurser og studieture Evalueringer gennemsyret af tillid og respekt, som fører til ændringer! Dvs. både benchmarking og bench-learning!

10 Strukturen og rammerne
Vil vi eller vil vi ikke intentionerne med reformen? Den lokale fortolkning afgørende – dialog mellem lærere og ledere. Evalueringer der fører til ønskede ændringer! Undervisning og evalueringsform hænger tæt sammen! Hvordan planlægger vi, så eleverne lærer det de skal i den rigtige rækkefølge, og lærernes arbejdsbelastning spredes mest muligt? Hvad skal vi lære før vi går i gang og hvordan organiserer vi os?

11 Organisering – gør det du er bedst til !
Ledelsen Lærerteam – hvordan? dagligdag i klasserne studieområder Klassekulturen i fokus Samspil mellem dagligdag og studieområder Central og decentral planlægning

12 Hvilken leder vil jeg være?
Jeg vil undervise, så jeg ved, hvad der sker - og fordi det er rart  Jeg vil forsøge at skabe gensidig tillid og respekt gennem åbenhed og indflydelse! Jeg vil give plads og inspiration til udvikling! Der skal være klare mål, rammer og tryghed! Der skal skabes ansvar og lederskab på alle niveauer! Jeg vil selv forsøge at gå forrest! Jeg vil sikre, at planlægningsgrundlaget er i orden fx timestruktur og skema. Jeg vil være medvirkende til at skabe masser af smil og glæde i dagligdagen!

13 Lærerteam Teamstruktur og opgaver skal være tilpasset afdelingens kultur og erfaringer. Lærerne skal arbejde med fagligt indhold og didaktik, pædagogik og metode. Lærerteamet og vejlederen følger op på eleverne i samarbejde med afdelingsleder. Lærerteamet tager sig ikke af praktisk organisering og skemalægning. Effektiv planlægning og beslutningsstruktur. Klasseteam og team i studieområder fra 08

14 Kompetenceudvikling i centrum
Team Tværfagligt samarbejde Faglig opkvalificering – studieture i faggrupperne Faglig og pædagogisk progression Nye evalueringsformer Portfolio Eksterne og interne kurser

15 Portfolio – et eksempel
Vi skal arbejde med portfolio på et eller andet tidspunkt i løbet af de 3 år! Alle skal kunne arbejde med portfolio! Alle skal på kursus - ½ projektdag med oplæg og praktisk arbejde! Der skal være mindst en ”ekspert” i hvert team og de forskellige fagområder skal være dækket!

16 Portfolio i praksis Alle var med på kursus! Alle team sagde ja tak!
Portfolio indgik i alle studieområder i grundforløbet med stigende krav til elevernes materialer! Ved portfolioprøven var næsten alle lærere enten eksaminatorer eller censorer, som en del af kompetenceudviklingen! Vi har evalueret, justeret og fortsætter dvs. endnu bedre arbejde med portfolio – også i studieområdet del 2!

17 Planlægningen af skoleårene
Timefordeling i semestre og i alt! Planlægger med for mange timer! Hensyn til arbejdsbelastningen hos lærere og elever! Sikring af fagenes ”flow, dybde og samspilsmuligheder”

18 Grundforløbet Alle klasser gennem parallelle forløb!
Mange ugentlige lektioner! Alle fag skal være synlige! Parallelundervisning op til projektuger! Projektperioder i studieområder som afsluttes med evaluering af den enkelte elev! Studieteknikker lagt i de forskellige studieområder så progressionen sikres! Elevers og læreres arbejdsbelastning skal spredes! Alle arbejder med portfolio! Eleverne får gennemgået studiehåndbogen ifbm. konkrete projekter, så teknikker afprøves!

19 Grundforløbet - planlægning
Fælles plan for timefordelingen over de 3 år, herunder de 3 studieområder i grundforløbet! Et fag er kun med i et studieområde! Plan for timer, fag og pædagogisk progression ligger klar før sommerferien! Fagligt indhold og progression planlægges/justeres i forbindelse med lærerseminar i august! Hvert team/faggruppe udpeger tovholder for hvert studieområder (flere fag repræsenteret) Forløbene evalueres af både elever og lærerteam.

20 Evaluering af grundforløbet
Lærerne var trætte! Eleverne var glade og har lært noget!

21 Evaluering af grundforløbet
…….og så blev lærerne også glade og fik frugt på lærerværelset!

22 Evaluering af grundforløbet
Elevkommentarer: På hhx skal man sætte sig mål hele tiden! (Inan) Det har gjort min interesse større, at man kan kæde samtlige fag sammen! (Søren) Jeg har haft meget glæde af studieteknikker. (Mette). Synopsis var nyt for mig og jeg har også lært meget i præsentationsteknik. (Jeppe) Når de forventer mere, så yder man automatisk mere! (Hashim)

23 Evaluering af grundforløbet
”Hvis jeg fortsætter med samme indstilling kan jeg ikke gennemføre de næste 2½ år på hhx.” ”Mine svage styrker ligger i…” ”Spansk er jeg glad for…. og min store drøm er at spille i storklubben Real Madrid” ”Men så første gang vi skulle lave synopsis virkede det meget interessant, selvom vi fik af vide af Trine at det ikke var så godt. Men så havde vi noget at arbejd med til næste gang!” ”Så jeg har også pjækket en del, men det vil jeg klart lave om på.”

24 Evaluering af grundforløbet
Lærerkommentarer: Medarbejderudviklingssamtaler! Travlhed/stress – årsager og omfang forskelligt fra lærer til lærer! Forskelligt niveau for engagement! Mere tæt samarbejde i faggrupper! Tættere samarbejde i team og om studieområder! OK – værre var det heller ikke!

25 Evaluering af grundforløbet
Efter det første halve år på Ishøj Handelsskole kan jeg sige, at jeg er glad for at gå der og har udviklet mig meget. (Thomas) Projektopgaven i uge 41 gik rigtig godt. Vi arbejdede konstruktivt med et emne, vi interesserede os for. Det var svært, men holdning og aktualitet tæller meget, hvilket gør emnet fedt at arbejde med. (Mette) Jeg har udviklet mig rigtig meget fagligt og personligt på denne uddannelse. (Mads)

26 Studieretningen Skal bygge videre på faglig viden og metode fra grundforløbet og studieområde del I Vi skal undgå at første semester bliver ”en slapper” fx udnytte maj bedre!

27 Studieområdet del 1 Noget nyt og spændende for eleverne – et gearskifte ifht. folkeskolen. Synlig præsentation af de enkelte fag og samspillet!

28 Studieområdet del 1 Enighed om terminologi
Fælles beskrivelse af den faglige og pædagogiske progression Nye metoder trænet i undervisningen – må ikke være adskilt! Afgørende at portfolio-metoden er trænet og afprøvet

29 Fagenes samspil Fag og tværfaglighed – teori og praksis
Vi skal turde sige nej til kombinationer, der ikke er hensigtsmæssige – brug af ”kit-fag”! Lærerne lærer af hinanden!

30 Studieområdet del 2 Faglig og metodisk viden fra grundforløbet anvendes og udvikles! Læg en plan! Der er for stor forskel på e-case og DIO!!!!! Store hop tidsmæssigt! Flere tværfaglige forløb?

31 Studieområdet del 2 Erfaringerne med dansk-historie-opgaven og SRP skal med i refleksionen? DIO er det mest studieforberedende forløb, jeg har oplevet  Vejledning i nye former fx facebook og sms – man er mere uafhængig af tid og sted!

32 Hvorfor går jeg træt hjem om aftenen?
Der mangler tid til den enkelte elev og kollega  Kollegerne mangler tid til planlægning  Administrationen er blevet mere tidskrævende Eksamensplanlægningen driller og har taget både økonomistyring og ledelsesværktøjer fra mig Der er et par timers arbejde hver aften 

33 …..Og hvorfor vågner jeg alligevel glad om morgenen?
Sjovt og udviklende tværfagligt samarbejde  Faglig fordybelse i nye A-fag  Større fokus på metode og læring  Skønne, sjove og udfordrende kolleger og elever 

34 Konklusion Vi har lært meget nyt og det har eleverne også!
Tid til individuel vejledning og klasse-/skolekulturen er afgørende for elevernes udbytte! Klar information og gode oplæg er vigtige ifht. både elever og lærere! Vi skal planlægge i god tid og tænke os om! Vi skal blive ved med at evaluere og justere!

35 Klap dig selv, kolleger og elever på skulderen!
Husk at synliggøre de positive resultater både i lærergruppen og hos eleverne! Vi bliver endnu bedre, når vi er blevet rost!

36 Hvis jeg måtte ønske… Mere tid! Bedre flow mellem studieområder!
Fx lærersamarbejde om skriftlighed og individuel vejledning! Bedre flow mellem studieområder! Mindre bureaukrati og administration! Jeg vil være pædagogisk leder


Download ppt "UVM-konference 3. december 2008 Planlægning og organisering på hhx Erfaringer fra hhx, CPH WEST Trine Ladekarl Nellemann udd.chef, CPH WEST."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google