Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?"— Præsentationens transcript:

1 Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?

2 Oversigt Oplæg i tre dele: 1.Børn og unges sociale liv med digitale medier 2.Negative oplevelser – mobning og trusler og overgreb 3.Hvad kan fagpersoner gøre? Diskussion

3 Børns online-hverdag Hvor mange børn i klubben har en profil på nettet? Hvor mange bruger Messenger programmer? Hvor mange sender mere end 20 sms’er om dagen?

4 Fakta om børn og unges online kommunikation Har en profil på nettet: 86% af 14-16-årige og 61% af 11-13-årige Lægger billeder og video ud på nettet: 66% af 14-16-årige og 32% af 11-13-årige Har en mobiltelefon: 99% af 14-16-årige og 98% af 11-13-årige (Medierådets undersøgelse 2009)

5 Ny kommunikationskultur blandt børn og unge Børn er eksperter i at netværke Internet og mobil er redskaber i børns sociale liv

6 Netmødesteder har profiler, nyheder, debat mm

7 Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm

8 Messenger-eksempel Chat kan foregå i chatrum eller på messenger chat på messenger

9 Facebook hitter – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue

10 Poker eller Warcraft – online spil er populære

11 Populære netmødesteder – et udpluk www.arto.dk www.facebook.dk www.youtube.com www.habbo.dk www.gosupermodel.dk www.dr.dk/skum

12 Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge? At holde kontakt med mine venner At folk kan gå ind og se, hvem jeg er Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for at bruge nettet som mødested Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik

13 Negative online oplevelser En stikprøveundersøgelse 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerate Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006

14 Hvad handler negative online oplevelser om? 1.Konflikter 2.Mobning 3.Trusler og chikane 4.Seksuelt grænseoverskridende oplevelser

15 Forstå begreberne Konflikt – uoverensstemmelse mellem to personer, eller to grupper, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Mobning – gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en person i en formel-social sammenhæng, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Chikane – sårende, intimiderende handlinger fra en person til en anden udenfor eller i online bekendtskaber

16 Konflikter på net og mobil Konflikter mellem børn og unge kan optrappes på net og mobil Konflikter, der kører online, bliver usynlige for de voksne

17 Mobning – nye dimensioner Digitale kendetegn kan ændre mobbemønstre: Afstand mellem afsender og modtager Ingen ”helle” Øget acceleration Offentliggørelse

18 Online trusler og chikane Børn udsættes for trusler online: ”Jeg smadrer dig!” eller ”Du skal dø!” Chikane kan komme fra fremmede eller fra kammerater Trusler og chikane står i straffeloven

19 Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Seksuel chikane Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb

20 Profil-billeder og leg med identitet Unge bruger netmødesteder til at lege med identitet Rå, sexet eller sjov ? Der er forskellige måder at iscenesætte sig selv på Nogle unge har brug for vejledning til at sætte grænsen

21 Brug for voksne i børns sociale liv online Har forældre berøringsangst? Medierne er kun redskaber – det handler om sociale værdier Dialog virker bedre end forbud

22 Diskussion Hvad er fordele og ulemper ved forbud? Hvordan skabes dialog - i skolen og i familien?

23 Case – Min profil er blevet ændret Nogen har fået fat i 13-årige Sofies kode og har ændret hendes profiltekst på Arto. Pludselig står hendes mobilnummer på siden sammen med en besked om, at mænd kan ringe til en luder. Hun fortæller læreren, at hun i den sidste tid blevet mobbet af en gruppe piger i klassen, og tror, at de står bag. Hvad gør læreren?

24 Gode råd til lærere Diskuter online-dilemmaer med dine kollegaer Interesser dig for børnenes sociale liv på net og mobil Besøg selv børnenes mødesteder på nettet og opret en profil Lær børnene at være kritiske over for online kontakter og indhold Diskuter regler for god etik med eleverne Inddrag digital mobning i antimobbeplan

25 Undervisningsforløb om børns hverdag med online medier Inspirationsmateriale på www.sikkerchat.dkwww.sikkerchat.dk Avisprojekter Stilemner Projekt ”24 timer uden mobil” Klassens digitale landkort Lav en slang-ordbog Fælles klasseregler

26 Forslag til arbejde med klassens sociale liv Sæt tid af til snak om erfaringer med online- kommunikation Arbejd aktivt med temaer som mobning, konflikthåndtering, tolerance og den gode kammerat Udarbejdelse af fælles færdselsregler for online kommunikation.


Download ppt "Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google