Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali."— Præsentationens transcript:

1 Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali

2 Disposition Disposition Skolens ansvar Skolens ansvar Forældresamarbejde og kommunikation Forældresamarbejde og kommunikation Forældrene forudsætninger og deres ansvar Forældrene forudsætninger og deres ansvar Kultursyn forbindelse med skolen Kultursyn forbindelse med skolen Tiltag og forbedringer Tiltag og forbedringer

3 Skolens ansvar Lærerne må første informere til forældrene omkring skolesystemet ved første møde. Lærerne må første informere til forældrene omkring skolesystemet ved første møde. Bruger tolk, når der er behøv for. Bruger tolk, når der er behøv for. Stille krav til forældrene. Stille krav til forældrene. En synlig ledelse. En synlig ledelse. Betragter forælderen som vigtige medspiller. Betragter forælderen som vigtige medspiller.

4 Kultursyn forbindelse med skolen Når forventninger styres af normer. Når forventninger styres af normer. Når mit barn går i skole forventer jeg at skolen sørger for alt. Når mit barn går i skole forventer jeg at skolen sørger for alt. Også opdragelsen. Også opdragelsen. Urealistisk drøm om børnenes vegne. Urealistisk drøm om børnenes vegne.

5 Samarbejde og kommunikation Forældresamarbejde og fælles forståelse er en proces, der kan kræve flere samtaler. Forældresamarbejde og fælles forståelse er en proces, der kan kræve flere samtaler. Dialog frem for diskussion. Dialog frem for diskussion. Refleksion over organisering af møder og opfølgning. Refleksion over organisering af møder og opfølgning. Kulturel integration tager tid - lang tid. Kulturel integration tager tid - lang tid.

6 Forældre forudsætninger Uddannelse baggrund Uddannelse baggrund Sproglige barriere Sproglige barriere Manglende information om skolesystemet Manglende information om skolesystemet Ringe deltagelse i skole -hjemsamtale Ringe deltagelse i skole -hjemsamtale Manglende tillid mellem forældre og lærer Manglende tillid mellem forældre og lærer

7 Skolens forventninger Forældrene viser interesse for barnets skolegang Forældrene viser interesse for barnets skolegang Forældrene deltager både skole arrangement og skole-hjemsamtale Forældrene deltager både skole arrangement og skole-hjemsamtale Forældrene opdrager selv deres børn, og det er ikke skolernes opgave Forældrene opdrager selv deres børn, og det er ikke skolernes opgave

8 Tiltag og forbedringer Forældre klasse Forældre klasse Indsat før skole gang Indsat før skole gang Hjemmebesøg Hjemmebesøg Lektierhjælp både fagligt og sociale aspekter Lektierhjælp både fagligt og sociale aspekter forældre kaffe og mors madlavning forældre kaffe og mors madlavning Efteruddannelse Efteruddannelse Etniske råd Etniske råd Politisk vilje ( modersmål ) Politisk vilje ( modersmål )

9 Tak for i dag Tak for i dag Samia Yusuf Ali Samia Yusuf Ali


Download ppt "Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google