Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce."— Præsentationens transcript:

1 Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce

2 ISBJERGET 30-40 % af alle job bliver annonceret
60-70 % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger Netværk = Store virksomheder Uopfordrede ansøgninger = Små og mellemstore virksomheder Tallene varierer i forhold til, hvor stor jobomsætningen er på arbejdsmarkedet Det er med jobsøgning som med salg. Jo bedre, du kender dit marked, desto bedre bliver du i stand til at vælge, hvordan du skal henvende dig til dine kunder, og jo mere sandsynligt er det, at du får noget solgt. Inden du går i gang med at søge job, kan det derfor være en god idé at se lidt nærmere på de forhold, der generelt kendetegner stillingsmarkedet. Det er vores erfaring, at mange kun er opmærksomme på en begrænset del af stillingsmarkedet. Og dermed forringes mulighederne for at finde nyt job. Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for, at jobsøgningen lykkes. Samtidig giver det dig det bedste grundlag for at vælge, hvordan du vil bruge dine kræfter i jobsøgningen. Stillingsmarkedet er generelt kendetegnet ved, at det er opdelt i et synligt marked og et usynligt marked. Det synlige stillingsmarked omfatter opslåede ledige stillinger, der er annonceret i aviser, i fagblade og på internettet. De fleste har nem adgang til det synlige stillingsmarked, og derfor er der ofte mange ansøgere til hver stilling. Dermed er du i hård konkurrence, når du søger i den del af stillingsmarkedet. Det usynlige stillingsmarked rummer de stillinger, der ikke er annonceret eller offentliggjort på anden vis. Enten fordi de ikke er ledige i øjeblikket, måske er stillingen slet ikke beskrevet endnu, eller måske er virksomheden ikke begyndt at rekruttere til stillingen endnu. På det usynlige stillingsmarked finder du også de stillinger, som kun vikarbureauer, rekrutteringsfirmaer og headhuntere kender til. Undersøgelser viser, at det usynlige stillingsmarked generelt er det største – det er her, de fleste job besættes. Det er med stillingsmarkedet som med et isbjerg − kun toppen er synlig, og langt den største del er usynlig. Lederne: Helt ny undersøgelse hos Lederne tilkendegiver, at 14 pct. af de adspurgte ledere har fået deres job via uopfordret ansøgning 17 pct. af medarbejderne, som lederne har ansat, er via uopfordret IAK: I IAK spørger vi løbende vores medlemmer om, hvordan de fandt deres nye job. Sidste gang i efteråret 2009, hvor 40 % fandt deres job via et stillingsopslag og 40 % via netværk. 16 % fandt deres nye job via uopfordrede ansøgninger, og 4 % valgte at blive selvstændige. Kilde: Danmarks Statistik 2012

3 STILLINGSMARKEDET Nye tal, som Dansk Arbejdsgiverforening har
offentliggjort i februar 2014 i nyhedsbrevet AGENDA, viser at: danskere hvert år skifter job (jobomsætning) Mere end hvert tredje job besættes af en ledig eller en nyuddannet I den private sektor svarer det til 38 % af ansættelserne I det offentlige er tallet 32 % 60-70 % af de job besættes via det uformelle jobmarked

4 FORSKEL PÅ CV OG ANSØGNING
CV er bagudrettet – alt, hvad du har lavet/udført Ansøgning er fremadrettet – hvordan vil du gribe arbejdsopgaverne an i virksomheden

5 UOPFORDRET ANSØGNING Kreativ ansøgning Kort og præcis max. ½ A4 side
Skal kunne læses i mailen Arbejdsgiver har ikke bedt om at få noget Proaktiv – du skal selv handle

6 UOPFORDRET ANSØGNING Motivation + ros-ros-ros!
Hvilke opgaver tilbyder du at løse Hvilke kompetencer byder du ind med Afslutning + handling Foreslå at søge branchebestemt – så kan ansøgning/motivation rettes mod en hel branche Vær meget konkret med opgaverne Lav tegningen - Jobindex

7 TRADITIONEL ANSØGNING
Overskrift Indledning Baggrund Motivation Hvad kan du tilbyde Afslutning De fleste ansøgninger ser således ud Aldrig standard

8 ANSØGNING VIA JOBANNONCE
Hvordan kan du skille dig ud blandt mange ansøgere? Altid ringe først Hvad vil du prioritere i jobbet? Glem alt om en ansøgning - lav i stedet en forretningsplan! SKIL DIG UD!

9 EKSEMPEL PÅ FORRETNINGSPLAN
Resumé Idégrundlag Personlige ressourcer og mål Produktet/ydelsen Markedsbeskrivelse Salg og markedsføring Organisering af virksomheden Udvikling af virksomheden Budgetter Finansiering FÅ et eksempel, der kan deles ud Eller spørg ud i plenum, om de har nogle eksempler på, hvad der kan stå i en forretningsplan


Download ppt "Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google