Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLone Lassen Redigeret for ca. et år siden
1
Projekt e-læring E-fokus konference Stig Pedersen (KVUC)
2
65% of today’s grade school kids will end up at jobs that haven’t been invented yet.
USA Department of Labour
3
Nye veje Nye udfordringer
4
To-tre gode grunde til at e-lære
Bøgerne forsvinder Vi kan noget vi ikke har kunnet før Bedre læring?
5
6x+7=4-2x Betydning for fremtidig tilrettelæggelse
6
Projektorganisering Samarbejde mellem 8 gymnasier/VUC’er i Region Hovedstaden Finansieret af RH/UVM/deltagende skoler Følgeforskning & evaluering
7
Projektvision Projekt mål Mindske frafald (jf. 95% målsætningen)
Udvikle nyt undervisningskoncept med fokus på digitale læringsformer Udvikle kompetencekoncept for lærere Digital almendannelse til alle Producere 42 digitale forløb
8
Her kan e-læring gøre en forskel
Stilladserende læring lærings-strukturer Forklarende og opklarende læring m-læring samhørighed og læring aktiverende læring
9
Fokus på studiekompetencer
Midler Differentiering fagenes sprog 2-sprogspædagogik læringstilgange mv. Fokus på studiekompetencer
10
Konkrete mål Skabe transformation til nye tider Finde nye veje til øget gennemførsel inkorporere viden & forskning i digitale læringsformer Øge motivation & begejstring hos alle Sikre digital almen dannelse hos kursister/elever Inspirere på tværs af fag (videndeling)
11
Norsk kundskabsløft 5 grundlæggende kompetencer (alle fag på alle niveauer): Læsning Skrivning Mundtlig fremstilling Matematik Digital forståelse
12
Udfordringer Læringsstile (andre eksamensformer?)
Skoleudvikling – hvordan? Understøttelse af "de ensomme unge og frafald (sociale medier?) Kompetenceudvikling (ePædagogikum?) Fortsat produktion af undervisningsmateriale: forlag eller skoler? Alt for mange får ikke en ungdomsuddannelse (Dropper ud eller begynder slet ikke) Hastige forandringer i læringsforståelse og tilrettelæggelser (ingen ved rigtigt hvor vi er på hen) Overgange mellem forskellige niveauer/uddannelser VUC’erne skal ha’ plads til alle (hvor ellers?)
13
Baggrund Fjernundervisning på KVUC
14
KVUC Flex Årskursister 2007-2012
15
KVUC Flex Flexen udgør 20% af KVUCs årskursister Hele fagrækken
Udviklingsarbejde over 15 år Vi udvikler hele tiden Flexsamarbejde på tværs af landet…
16
VUC Nordjylland VUC Thy Mors Randers HF og VUC VUC Århus VUC Roskilde KVUC –Københavns VUC Vejle HF og VUC VUC Hvidovre Amager VUC Vestegnen VUC Storstrøm
17
Eksempler Religion: tekstanalyse (modeleksempel) /google maps
Spansk: lydoptager/gloseøvelser/grammatiktræning/arbejder med ‘før-aktivitet’ og ‘før-forståelse’ Samfundsfag C: læringsstile – afsluttende opgave Engelsk B: differentiering/læringsstile/grammatik/sprogtræning Psykologi: skriveøvelser/billedopslagstavle/’Spørg mr. Hint’ Dansk Avu: digtelæsning/ ‘cup-up metoden’ + læsestrategier Kemi: eksperimentel tilgang/animationer/opgaver Historie: Googles online redskaber/kronologisk eller selvvalgt gennemgang Biologi: animation og forklarende tale Mat A: vektormand Dsa: lyt og lær (brug af kursistoplæsning) Mat B: kursistvideoer: andres erfaring med emnet.. Osv….
18
Learning Management Systems
Facebook Learning Management Systems Blogs Prezi Screencast-o-matic PowerPoint Glogster Videos etc Google Docs Dropbox Skype Blogs Evernote Google Maps Home Pages e-books Wikipedia pdf KVUC products Christian Dalsgaard & Janus Aaen: Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus Universitet
19
Eksempler
20
Tak Besøg os gerne på: www.KVUC.dk http://eundervisning-wp.dk
Adgang til materialet: skriv til
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.