Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSøren Bagge Redigeret for ca. et år siden
1
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen www.resonanz.dk Tendenser indenfor organisationer i dag: fra hierarki til matrix fra få beslutningstagere til mange beslutningstagere fra faglighed til tværfaglighed fra vidensopsamling til reducering af kompleksitet
2
”Planer er ingenting, planlægning er al ting” Eisenhower www.resonanz.dk Til trods for denne bevægelse tilrettelægges organisatorisk udvikling ofte efter en meget traditionel top-down skabelon: Før- forandrings- proces Beslutnings- proces Tilblivelses- proces Implemen- tering
3
”At skabe er at leve to gange” – Albert Camus www.resonanz.dk Til trods for denne bevægelse tilrettelægges organisatorisk udvikling ofte efter en meget traditionel skabelon, hvor involveringen er begrænset til tilblivelsesprocessen Før- forandrings- proces Beslutnings- proces Tilblivelses- proces Implemen- tering Videnteam Projektgr.Referecegr
4
”Fordi det at fortælle sin historie, er det vigtigste et menneske kan gøre” – Salman Rushdie www.resonanz.dk Problemet med den traditionelle tilgang er: at medarbejdernes gode ideer ikke fanges i tilstrækkelig grad at medarbejderne ikke føler ejerskab i tilstrækkelig grad at de bliver meningsdannere frem for meningsskabere at forandringen har mistet sin relevans inden den er implementeret at forandringen ofte ikke bliver den forskel der gør en forskel
5
www.resonanz.dk Spillet skaber en klar og en accepteret ramme Spillet er ideelt til at skabe positionsskift Spillet gør medarbejdere til skabere af processen Spillet skaber rum for medarbejdernes mange fortællinger Spillet kan danne platform til at tænke ”ud af boksen” Spillet kan reducere kompleksitet på en meningsfyldt måde Spillet skaber gode fælles oplevelser Vores påstand er at spillet som ramme er den nye dimension, der kan udvikle måden at tænke organisatorisk udvikling på ”Alt hvad du kan forestille dig er virkeligt” - Piccasso
6
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
7
www.resonanz.dk Udvikling af spillet 2008
8
www.resonanz.dk Mål: At gøre Personalepolitiken: kendt vedkommende og relevant levende og dynamisk
9
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet Gribskov Borgerservice foråret 2009 - Erfaringer med spillet
10
www.resonanz.dk Spil Forspil Efterspil
11
www.resonanz.dk Borgerservice D. 12. marts kl. 8-10
12
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
13
www.resonanz.dk
14
Her skal I sikre: at alle ideer, drømme og for- håbninger kommer på bordet at I ikke lader jer begrænse af virkeligheden Derfor skal I i denne fase være visionære og kreative
15
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
16
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet Her skal I sikre: at ideerne omsættes til konkrete handlingsforslag at ideerne bliver opdelt i, dem derkan implementeres umiddelbart, og dem der kræver ændringer i jeres enhed Derfor skal I i denne fase være handlekraftige og konkret tænkende
17
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
18
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet Her skal I sikre: at jeres konkrete forslag afstemmes med værdierne i Personalepolitiken at der er en fælles forståelse af jeres forskellige ideer Derfor skal I i denne fase være åbne overfor input fra Personale- politiken, og præcise når I rede- gører for jeres forslag
19
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
20
www.resonanz.dk Efterspillet: Valget Handlingsplan Personalehjul
21
www.resonanz.dk - Udvikling af spillet - Selve spillet - Erfaringer med spillet
22
www.resonanz.dk Erfaringer med spillet 2009
23
www.resonanz.dk Resultater: 1000 medarbejdere har spillet Personalet på Spil Spillet har været spillet i 23 vidt forskellige enheder Hver enhed har produceret mellem 20 og 200 kreative forslag til konkrete forbedringer
24
” Ideer skal have vinger, men de skal også have fødder til at gå på jorden” – Knud W Jensen www.resonanz.dk Andre spilkoncepter Det store musekup APV’en En helt ny dag Ud i det blå ”Så vender vi kajakken” Skræddersyede spilkoncepter til den enkelte virksomhed og organisation
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.