Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013."— Præsentationens transcript:

1 AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013

2 FØR: Tidsplan frem til valg af emne og fag
Mandag d. 28/1 Offentliggørelse af opgaven, ressourcerummet m.v. Onsdag d. 30. til torsdag d. 31/1 3 forelæsninger med: -opsamling på hver af hovedområdernes metoder og teorier -inspiration til arbejde med emner i forskellige kombinationer mellem de tre hovedområder Torsdag d. 31/1 Åben vejledningsrunde: diskussion og afprøvning af mulige emner og fagkombinationer i klasserne vejledere fra de forskellige fag og hovedområder står til rådighed for diskussion af emner og fagkombinationer Mandag d. 4/2 Fagvalg i Lectio med 8-10 linjers skitsering af sagen/emnet samt angivelse af samarbejdspartnere.

3 FØR: Ressourcerummet (Indledende informationer til eleverne)
Ressourcerummet er opdelt i flere rum. Et rum indeholder artikler, som bredt og fra mange vinkler belyser årets emne. Det er ment som inspirationsmateriale, og du bør starte med at orientere dig dér. Frem til 1. vejledningsrunde den 31. januar bør du læse artikler derfra. De øvrige rum indeholder artikler, tekster, filmklip, billeder og henvisninger til støtte for arbejdet med emner under det overordnede tema

4 FØR: Gode råd – få mest muligt ud af vejledningen
Alle vejledningssamtaler foregår efter den offentliggjorte tidsplan eller efter forudgående aftale med vejlederne. Udnyt de afsatte vejledningsdage. Overvej nøje før hver vejledningsrunde, hvor du/ I er i processen. Hvad skal være i fokus for samtalen? Til alle vejledningssamtaler bør der foreligge skriftlige oplæg, som forud er sendt til vejlederne Tag grundige noter før, under og efter alle vejledningssamtaler, og vær skarp på de informationer og råd, du/ I modtager

5 EFTER opgavens offentliggørelse – vejleding og inspiration
Onsdag d. 30. til torsdag d. 31/1 3 forelæsninger med: -opsamling på hver af hovedområdernes metoder og teorier -inspiration til arbejde med emner i forskellige kombinationer mellem de tre hovedområder forelæsning: MC og HM (nat og hum) forelæsning: CR og SN (nat og sam) Forelæsning (torsdag): LD og PS (hum og sam) Torsdag d. 31/1 Åben vejledningsrunde: diskussion og afprøvning af mulige emner og fagkombinationer i klasserne vejledere fra de forskellige fag og hovedområder står til rådighed for diskussion af emner og fagkombinationer

6 udfoldet eksempel Sag: Det ekstreme som det gode liv.
Eksempel på inspirationsmateriale udfoldet eksempel Samfundsfag og biologi – tværfakultær fagkombination. Sag: Det ekstreme som det gode liv.

7 Udgangspunkt i ressourcerummet
Eksempel på inspirationsmateriale Udgangspunkt i ressourcerummet

8 Eksempler på mulige sager i forskellige fag
Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Musik Borgerrettighedsbevægelser i ’erne (“We shall overcome”/ “Say it loud - I’m black and I’m proud”) The Beatles Hippiebevægelsen Historie/Samfundsfag og Old Den græske tragedie Antigone (Kampen mellem individ og statsmagt) Sokrates og kampen for det gode liv Vejen til demokrati (Aristoteles og athenernes statsforfatning)

9 Eksempler på mulige sager i forskellige fag
Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Dansk Migration Danmark i 1800 tallet – fødslen af det moderne Danmark: landboreformer, demokratisering, velfærdsstatens fødsel Nordkraft og Danmark i 1990’erne Historie og Tysk Bertolt Brecht Karl Marx og Klassekamp Historie og Italiensk - Fascisme - Renæssancen - humanisterne

10 Eksempler på mulige sager i forskellige fag
Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Fransk Den franske revolution og menneskerettigheder Renæssancen og menneskesyn Oplysningstiden - tanker om det gode samfund Eksistentialisme - Sartres og Camus Historie og Engelsk Borgerrettighedsbevægelser i ’erne Apartheid Migration

11 Eksempler på mulige sager i forskellige fag
Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Spansk Migration    Franco-styret Åndernes hus

12 Eksempler på mulige sager i forskellige fag
Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Samfundsfag og Billedkunst Formbarhed i det senmoderne samfund og kunstneren Stelarc. Samfundsfag og Musik Beatles …………….og mange andre musikere Samfundsfag og Drama Christian Lollike …………..og andre moderne dramatikere

13 Opgavens pentagon AT-eksamen 2013 1
Opgaveformulering: Sagen, du skal vælge, skal være en sag, der omhandler kampen for det gode liv Problemformulering/oneliner: Hvad spørger du om i denne forbindelse? 5 Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvilke underspørgsmål er du nødt til at stille for at besvare din oneliner? 2 Undersøgelsens faglige formål. Hvorfor er dit fokus/emne interessant? 4 Undersøgelsens redskaber: teori, begreber, faglige metoder: Hvilke teorier og metoder skal du bruge? 3 Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen: Hvilke fag og hvilket materiale/empiri vil du bruge? AT-eksamen 2013

14 Informationssøgningsprocessen (Caroline Kulthau’s ”Information Search Process”)
FASE 1 FASE 2 FASE 3 FASE 4 FASE 5 Proces Valg af fag og sag Orienter dig om emnet Finde et fokus for opgaven Gå i dybden med informations-søgning Vurdere behovet for mere information Informations-behov Idéudvikling: Hvilken viden mangler i forhold til ideer? Find information der giver overblik over idéer, begreber og mulige problem-stillinger Finde ud af hvad præcist der mangler information om Finde information som målrettet går i dybden med emnet Finde information, som belyser konklusionen fra anden synsvinkel Strategi/gode råd Brug eksisterende viden (fra undervisning, erfaringer, familie…) Skab overblik via ”hurtige” informationskilder (Leksika, håndbøger, opslagsværker) Find nøgleord, der kan formulere fokus i opgaven Lav en søgestrategi: Find velegnede søge-værktøjer Søg på nøgleord Tænk på alternative søgeord Se om der allerede er indhentet brugbar information Søg ud fra den tilegnede viden Følelser knyttet til faserne - Angst Usikkerhed Optimisme Frustration Forvirring Øget interesse Lettelse Tro på egne evner

15 Hvor kan biblioteket hjælpe?
Elevopgave Vidensbank Opgaveformulering/oneliner Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 1) Fagligt fokus/formål Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 2 +3) Hvad skal undersøges? Empiri, stof, data, fænomen Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 3) Redskaber, teori, begreber, metoder Faglig erfaring og viden Formulering af underspørgsmål Dybdegående og fokuseret (Fase 4) informationssøgning


Download ppt "AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google