Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab."— Præsentationens transcript:

1 1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab Institut for Medier, Erkendelse og Formidling Københavns Universitet Email: stald@hum.ku.dk

2 2 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Målgruppen: Forskning Undersøgelser: 12-16årige danskere / Globale medier, lokale unge: 2000:målgruppens brug af digitale medier, 64 deltagere, spørgeskema klyngeanalyse 164 deltagere, tegninger 15-24årige danskere / Mobile Medier, Mobile Unge : eft. 2004: Survey / 343 deltagere / baggrundsviden kvalitative interviews / 48 deltagere forår 2005: Re-interview af 5 deltagere forår 2006: Survey / 629 deltagere / baggrundsviden kvalitative interviews / 20 (10 nye, 10 fra 2004) gymnasiestile / 43: Mobilen og mig Observationer af mobilbrug i offentlige rum forår 2007:Case Brøndby gymnasium, fokusgruppe med 2 ♀ + 2 ♂

3 3 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Hverdagsliv med medier (2000) Lasse 16 år

4 4 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Lasse 16 år (red. af GS) Hverdagsliv med medier (2006)

5 5 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Unge og medier – er det specielt interessant? Mange lighedspunkter mellem voksnes og børns/unges mediebrug og kommunikationsmåder Børn/unge er meget forskellige, også ift mediebrug (alder, køn, gruppe, interesser, behov, muligheder) Samtidig bruges kommunikationsmidlerne til at afgrænse en praksis og kultur, der markerer ’ikke-voksen’ praksis og kultur, ’fri-zone’ Der er en stor grad af refleksivitet hos de yngste danskere og også selvrefleksivitet samt humor/ironi/satire Det særlige er især: integration i hverdagslivet integration i undervisning/læring og fritid intensitet og eksponering omsætningshastighed betydning i sociale relationer/interaktion mobilitetsgrad intensivering af sproglig udvikling/koder interaktivitet / aktiv deltagelse innovativ/kreativ brug

6 6 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Mobile medie-muligheder Mobiltelefonen = det mobile digitale medie er det bærbare, håndholdte, personlige medie, der kombinerer mulighederne for mange anvendelser: Kommunikation – telefon, sms, mms, (chat), billeder Information – downloads, hukommelse, kommunikation, radio Underholdning – ”medfødte” spil, downloadede spil mm, vittigheder, ikoner, lyde/ringetoner, musik, personligt udseende, jokes, billeder/fotos Praktisk redskab – adressebog, notesbog, kalender/hukommelse, ur, vækkeur/alarm, fotoapparat, videokamera, GPS, monitorering Mobilen som ”citizen tool” / borgerredskab Diverse avancerede tjenester KONVERGENS CROSSMEDIA

7 7 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Medier og mobilitet - betydning allestedsnærværende selvfølgelighed personligt medium adgang stadig tilstedeværelse konstant opdatering (f.eks. information + socialt/kulturelt) ingen ”tomme” øjeblikke frigørelse fra tid/sted-bindinger redskab til mikro-koordinering af hverdagslivet omsætningshastighed sikkerhed kontrol overvågning samfund/borgerskab –

8 8 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Adgang til medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

9 9 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Adgang til medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

10 10 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Adgang til medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

11 11 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Brug af medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

12 12 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Brug af medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

13 13 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Brug af medier Mobile Medier, Mobile Unge 2006

14 14 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Brug af medier Alt i alt har telefonen betydet meget for mit liv, jeg har fået nemmere kontakt med omverdenen og er blevet afhængig af at have den som en hjælper i min dagligdag. Den har også gjort den rejsende business-man mulig. Spørgsmålet er bare om den har berøvet os væres mulighed for at være ”offline” (Dreng, 16 år) Mobile Medier, Mobile Unge 2006

15 15 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Altid på … Jeg er lettilgængelig og jeg er bevægelig, jeg er rørig og transporterer mig selv let og nogenlunde hurtigt, jeg er altid klar til at modtage en besked eller et opkald, men bedst af alt er jeg krigsberedt, klar til kamp! Så hvis mobil betyder det samme som det gjorde i 1968 så er jeg mobil, mobil er jeg. (pige, 15 år) Mobile Medier, Mobile Unge 2006

16 16 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald De blir yngre og yngre … Mobile Medier, Mobile Unge 2006

17 17 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald IT-baseret evaluering / elevernes erfaringer Brøndby Gymnasium F07 Har valgt BG pga IT og/eller idrætsorientering Adgang til diverse digitale medier, men ingen “innovators” Pragmatisk holdning: ikke skarp skelnen mellem fritid og læring men skelnen mellem funktionalitet og betydning Undervisning og evaluering kvalificeres gennem brug af IT Undervisningen kvalificeres når læreren udnytter erfaringerne fra de løbende tests Man lærer meget af test via pc Fjernundervisning en fordel – kombineret med tilstedeværelse For lidt fjernundervisning ift oprindelige planer Fordel med digitalt undervisningsmateriale  men til tider kopieres ud på papir (til transport, pga “IT-træthed”) Forskel på læreres kompetencer og anvendelse (også fagrelateret) Helst egen bærbar (kan selv bestemme over den) Mindre indsigt i mulig brug af andre digitale medier i konteksten Diskrepans mellem daglig brug i skolekontekst hhv officiel eksamen Vil gerne være i kontrol over mediebrug

18 18 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab Institut for Medier, Erkendelse og Formidling Københavns Universitet Email: stald@hum.ku.dk


Download ppt "1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / 290507 / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google