Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -"— Præsentationens transcript:

1 Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -

2 Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser er et instrument til at  Understøtte implementering af folkeskoleforordningen  Udvikle lærernes kompetencer  Udvikle undervisningen For at Sikre eleverne større udbytte af undervisningen

3 Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelser kan  Informere om lovgivning (prøver, karakterskala mm.)  Introducere nye redskaber (Angusakka, læreplaner, logbog mm.)  Udvikle lærerne Pædagogisk Fagligt Didaktisk

4 Qaasuitsup Kommunea bygder  Kurser alene udvikler ikke lærere og undervisning  Udvikling kræver AFPRØVNING LØBENDE STØTTE MOTIVATION REFLEKSION LÆRER-ENGAGEMENT

5 Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser og uddannelse er vigtigt - især i reformperioder – for at forandre og udvikle - Fag - Pædagogik - Undervisningsmetoder - Læringssyn - Samarbejdsformer mm.

6 Qaasuitsup Kommunea bygder Kurser, uddannelser, udviklingsforløb er vigtige men  Koster penge og lærertimer  Kræver fleksibel planlægning (ellers tages tid fra undervisning af elever) Der må afvejes og prioriteres

7 Qaasuitsup Kommunea bygder Institut for Læring optager kun anbefalede ansøgere Institut for Læring optager alle anbefalede ansøgere, medmindre: 1. Kurset er overtegnet 2. Kurset ikke oprettes pga. for få ansøgere Prioriteringen sker hos arbejdsgiveren

8 Qaasuitsup Kommunea bygder PRIORITERING kan fx ske ud fra:  Hvordan klarer eleverne sig?  Hvilke udfordringer står vi overfor?  Hvilke områder på skolen er der behov for at løfte?  Hvilke indsatsområder har vi?  Hvilke/hvor mange elever vil det gavne?  Hvilke behov har enkelte lærere?

9 Qaasuitsup Kommunea bygder Prioritering på baggrund af Hvilke tiltag vil give den største effekt for eleverne?  Kurser  Videreuddannelser  Supervision  Udviklingsforløb  Fjernundervisning  Rejselærer  Skemaomlægning

10 Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten 2002-2011 i kommunens byskoler?  Store forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2006/mange kurser og videreuddannelser  Store forskelle mellem lærerne Fra næsten ingen til 20-24 kurser  Mange kurser i specialundervisning  Få kurser i matematik  Få kurser i humanistiske fag

11 Qaasuitsup Kommunea bygder Hvordan var kursusaktiviteten 2002-2011 i kommunens bygdeskoler? Forskelle mellem skolerne Ingen kurser efter 2005/ mange kurser og videreuddannelser Store forskelle mellem lærerne Fra ingen til 20-23 kurser Mange kurser i specialundervisning Høj kursusaktivitet 2004-06 Ingen markante forskelle i kursusaktivitet i by og bygd

12 Qaasuitsup Kommunea bygder  Hvordan kan I afdække og prioritere jeres behov for udvikling?  Hvordan sikrer I faglig og pædagogisk udvikling blandt alle ansatte?  Hvordan kan I støtte udviklingen i alle bygder?  Hvordan bruger I lærere med videreuddannelser og andre resursepersoner i distriktet?  Hvordan evaluerer I effekten af lærernes kurser og uddannelser?


Download ppt "Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google