Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing."— Præsentationens transcript:

1 Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing 1 ; Torben Jørgensen 1 og Morten Freil 2 1 Københavns Amts Center for Sygdomsforebyggelse, 2 Københavns Amts Enhed for Brugerundersøgelser Metode og materiale Den lægefaglige kvalitet i det enkelte patientforløb måles ved hjælp af en klinisk kvalitetsdatabase, mens den sygeplejefaglige kvalitet måles via et spørgeskema til plejepersonalet. Undersøgelsen af patienternes tilfredshed gennemføres som spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen vil indeholde spørgsmål til såvel organiseringen af patientens forløb som den tekniske og interpersonelle kvalitet. Under udarbejdelsen af spørgeskemaerne gennemføres der fokusgruppeinterviews med patienter. Spørgeskemaerne valideres inden udsendelse ved individuelle interviews med patienter og sygeplejersker. Dataperioden er 2003. Patientpopulationen forventes at blive på ca. 3300 patienter. Resultater Det analyseres om de professionelles vurdering af indikatorer for god kvalitet stemmer med patienternes vurderinger. Som eksempler på indikatorer og spørgsmål, der skal sammenholdes, kan nævnes spørgsmål om gennemførte undersøgelser, komplikationer, smertebehandling, information, kommunikation og koordination. Perspektiv Det er målet, at undersøgelsens resultater kan bidrage til en nuancering af debatten om patienttilfredshedsundersøgelser og faglig kvalitet. På samme måde er det tanken, at undersøgelsen kan åbne for nye fortolkninger af den politiske og kliniske værdi af de patienttilfredshedsundersøgelser, der udføres i det danske sundhedsvæsen. ”Nurse, get on the internet, go to SURGERY.COM, scroll down and click on the 'Are you totally lost?’ icon” Teknisk kvalitet Interpersonel kvalitet Organisering af patientforløb Baggrund Undersøgelser af patienters tilfredshed bliver stadigt mere udbredt i sundhedssektoren. Samtidig benyttes tilfredshedsundersøgelserne ofte som instrument i sygehusvæsnets kvalitetsudvikling, da man antager, at patienters tilfredshed hænger nært sammen med den faglige kvalitet. Et centralt spørgsmål er derfor, om patienternes selvrapporterede oplevelser er en valid indikator for den faglige kvalitet. Formål Projektets overordnede formål er at analysere, hvilke sammenhænge der findes imellem den faglige kvalitet og tilfredsheden blandt patienter opereret for kolorektalcancer (figur 1). Desuden skal sammenhænge mellem patienternes opfattelse af teknisk, interpersonel og organisatorisk kvalitet analyseres (figur 2). Figur 1: Projektets hovedformål Den sundhedsprofes- sionelle vurdering ? ? ? Figur 2: Sammenhæng mellem patienters opfattelse af teknisk, interpersonel og organisatorisk kvalitet Interpersonel kvalitet Teknisk kvalitet Organisering af patientforløb ?? ? Patientens vurdering Præcisering af begreberne Teknisk kvalitet omhandler: Diagnostik Behandling Pleje Genoptræning Interpersonel kvalitet (samspillet mellem personale og patient) omhandler: Kommunikation Information Omsorg Organisering af patientforløb omhandler: Kontinuitet i forløbet Koordination i behandling og pleje Ventetider


Download ppt "Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google